Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mål til pepperkakehus - noen som har?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-06, 22:40   #17
kunstnerspiren
Til tider frustrert...

Medlem siden: Dec 2006
kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Sv: Mål til pepperkakehus - noen som har?

Bare et alternativt "tips" til litt kunstnerisk frihet i pepperkakehusgenren: det jeg gjorde i fjor, som ble superstilig, uten noen former, var å lage fire (du kan selvsagt lage fler) store firkantede flater i forskjellige størrelser, som dekket bakeplatene mer eller mindre(altså 4 bakeplater tilsammen for hver deigflate) Så brukte jeg hjerteformer og laget "vinduer" i mønster på alle flatene. Jeg skar sikksakk øverst i den ene enden som var tiltenkt toppen på "huset". Jeg stekte en og en plate og da en var ferdig tok jeg en 1 1/2 literflaske (tom, kan være en fordel om flasken er fylt med kaldt vann) og grytelapper så jeg ikke brant meg, og overførte flaten rundt flasken slik at den fikk en rund form/dekket flasken. Slik sto jeg og holdt en stund til den ferdig stekte flaten ble kaldere og dermed stivnet. Når den er helt varm er nemlig den ferdigstekte pepperkakedeigen myk og føyelig og du kan bøye den litt for å få rund form. Slik gjorde jeg med fire flater , limte de sammen med knekk og vips et lite alternativt orentalsk slott som ungene gledet seg veldig over! Vi hadde telys i det også. Var kjempefint!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.