|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
flisespikker
|
Sv: I eller på
Heter det "på Molde", altså? Jeg har alltid sagt "i Molde". Og jeg får over ti ganger så mange treff på Google på "i Molde" som "på Molde" (jeg mener selvsagt ikke at det beviser hva som er riktig, men det antyder i alle fall hva som er vanligst).
|
|
|
#23 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ofte hører man liksom selv hva som passer best. Men jeg skal innrømme at jeg tar meg i å både si De bor på Lillehammer og De bor i Lillehammer. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Søt og rar
|
Sv: I eller påJeg har lurt på dette mange ganger selv, har lurt på om det finnes noen regel.
|
|
|
#25 |
|
Søt og rar
|
Sv: I eller påPå Molde???
|
|
|
#26 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I eller påJeg synes også det høres helt merkelig ut med på Molde. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: I eller påDet heter definitivt ikke "på Molde". Man er jo tross alt "i biin". Derimot heter det "på [Åndals]næs", siden den bystatusen bare er noen få år gammel.
|
|
|
#28 |
|
Bork bork bork
|
Jeg er født på Molde (det var nærmeste sykehus) og oppvokst på Nordmøre. Har ikke bodd der fast etter tidlig nittitall, men det het alltid "på Molde". Det er mulig at det går en gradvis utvikling bort fra "på" til fordel for "i", men blant voksne folk (i hvert fall mine foreldres generasjon) heter det fortsatt "på".
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Sv: I eller påJeg er født i Ålesund og der var det aldri noen som sa på Molde. Verken i min, min fars eller min farfars generasjon. Kanskje det er et veldig lokalt fenomen? Jeg har heller aldri hørt noen fra Molde si det.
|
![]() |
|
|