Sv: Hva kan man gjøre for at barn ikke skal bli ekskludert, f.eks i burdager?
Vi har tatt alle av samme kjønn i den gruppa ungene tilhører. Altså ikke hele trinnet. Det hadde blitt altfor mye, pluss at ungene knapt kjenner alle som er på samme trinn.
Jeg er for dette å be alle, for nettopp å ikke ekskludere noen, men samtidig så ser jeg ungenes argumenter om hvorfor må jeg be alle, jeg er jo ikke sammen med den og den...
Jeg har sagt som sant er, at risikoen er at ingen vil be den og den, slik at de aldri kommer i noens bursdag.
I fjor, da jenta mi ble 10 år, så var planen at hun skulle få be de hun ønsket fra klassen. Altså de nærmeste. Jeg så for meg at det da ville bli knapt halvparten av jentene fra gruppa, samt noen utenom.
Men da hun var ferdig, så sto hun igjen med to i gruppa som ikke ble bedt. Da satte jeg foten ned, og vi ble enige om å be disse også. Hun forsto argumentet.
Nå har hun bedt inn til selskap her i morgen, og i år er det kun de nærmeste. Det kommer ti jenter hit, og det er vel bare tre av disse som er fra gruppa hennes. Hun så ikke noe poeng i å be flere, for disse er de nærmeste.
Nå på denne alderen synes jeg det er helt greit. Hun ser ikke poenget i å be alle, for hun føler det blir feil, på samme måte som hun ikke føler noe savn når hun ikke blir bedt til enkelte i klassen. Hun vet hvem hun blir bedt til, og hvem hun ikke blir bedt til, og det er helt ok.
Nå er denne klassen godt fordelt i vennegrupper, og jeg tror ikke det er en eneste unge som ikke blir bedt til noen. Alle har fått sine faste venner, og holder seg til dem.
And how I got to where I am
|