|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salg
Jeg gjorde fire enkle søk på The Pirate Bay nå og fant med alle sammen lett ting som, forutsatt at de er riktig navngitt og beskrevet, er fullt lovlig å distribuere. Jeg fant også ting som det, med samme forbehold, sannsynligivs ikke er lovlig å distribuere. Søkestrengene jeg brukte var "darwin", "linux", "jane austen" og "jules verne". Og slike eksempler burde strengt tatt noen som har studert opphavsrett på universitetsnivå greie å tenke seg frem til selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Glamorøs
|
Pirate Bay blir også brukt som et markedsføringsverktøy av mange (indie)plateselskaper og artister, i tillegg til at mange uetablerte artister sprer musikken sin der.
![]() |
#63 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Jeg har ikke studert opphavsrett som et fullverdig juridisk studium på Universitetet, og kan ikke påberope meg å være ekspert på feltet. Men jeg har tatt et fag innen opphavsrett som et ledd i studiet innen digitale medier. Og synes forøvrig at det er rimelig arrogant av deg å komme med denne uttalelsen når jeg bare har forsøkt å klargjøre enkelte sider ved opphavsrett! Takk for den!
![]() |
#64 |
Leser
|
I og med at man kan laste opp alt, så kan man vel også laste opp ting som er legale? Du sier jo selv at Pirate Bay bare fungerer som et mellomlag for de som laster opp og laster ned, og det er jo det jeg forstår det slik at rettsaken mot dem også dreier seg om, om de som tilbyr en tjeneste er ansvarlig for hvordan folk bruker tjenestene. Er det televerket sin feil hvis du eller jeg driver med telefonsjikane fordi det er televerket som leverer linjene? Det er et interessant spørsmål.
![]() |
#65 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgHar du sjekket at du har lov til å sitere såpass mye fra foreleseren din, Katarina?
![]() |
#66 |
-
Jeg er rimelig arrogant.
Nå er vel det en av de tingene svensk rett er i ferd med å vurdere, og selv om jeg også syns antagelsen din virker sannsynlig, ville jeg vel for min del ha ventet litt med å påstå noe som helst om akkurat det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Passiv
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgFør om åra kunne ikke artister nå ut til massene hvis ikke en eller annen på plateselskapet mente produktet deres hadde kommers nok vinkling til å bli noe de kunne tjene seg rike på. I dag kan all som har noe å komme med bli hørt og det er ikke lenger en siling av kultur hos enkelte plateselskapsmedarbeidere. Sånn sett har vel torrentene gjort et stort skritt i retning av å spre mer kultur i et videre spekter - ikke mindre. |
![]() |
![]() |
#69 |
Glamorøs
|
Portvoktere er ikke alltid en dårlig ting. Når alle kan spre og legge ut musikken sin blir det vanskeligere å finne det som er god kvalitet.
Dette er litt forenklet altså, det er en myte at plateselskapene (eller deres ansatte) tjener så innmari mye. Hadde plateselskapene bare hatt en artist hadde de vært nødt til å ha en jobb på si de også. Og plateselskapene gjør ganske mye for artistene som de slipper. De som stikker av med mest penger er faktisk platebutikkene. Skal se om jeg finner en oversikt over fordelingsnøkkelen.
![]() |
#70 |
Passiv
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgPortvoktere? :skingrestemme med hysteri langt fremme: |
![]() |
![]() |
#71 |
Glamorøs
|
Det er noen få som har tjent seg rike. Platebransjen består ikke bare av feite menn som pusher popbabes. Og siden du spør - ja, jeg skjønner at de så potensialet i Britney Spears. Jeg syns du har et litt unyansert bilde.
![]() |
#72 |
Passiv
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgSå hvis artisten da er et band på fem medlemmer så får disse to kroner hver per solgte album. Med andre ord omtrent ingenting. Det er på konsertene de fleste av dem tjener pengene sine - og der går jeg. |
![]() |
![]() |
#73 |
Glamorøs
|
Ja, selvfølgelig. Jeg syns for øvrig ikke musikere skal kunne leve kun av platesalg.
![]() |
#74 |
-
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgTil de som er interessert i en enkel artikkel om hvordan deler av musikkbransjen fungerer vil jeg anbefale David Byrne's Survival Strategies for Emerging Artists — and Megastars som ble publisert i Wired i 2007. Byrne har, som han gjør rede for i artikkelen, selv gitt ut og fremført musikk med mange forskjellige økonomiske avtaler i over 30 år, og han har også eid og drevet et plateselskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Passiv
|
Nettopp - og da er hele argumentet om at ingen vil skape musikk hvis ikke folk kjøper plater også dødt. Siden de som skaper musikk ikke tjener penger på platesalg. |
![]() |
![]() |
#76 |
Glamorøs
|
Nja, igjen, unyansert.
![]() |
#77 |
Aktiv
![]() |
Man har lov til å sitere andre, så sant man opplyser om at det er opphavsmannen som sier det, og ikke en selv
![]() |
#78 |
Aktiv
![]() |
Jepp. Du sier noe der, selv om jeg ikke synes det er den beste sammenligningen likevel. Dersom du heller hadde sammenlignet internett i sin helhet med et telefonselskap, så hadde jeg vært mer med deg
![]() |
|
|