|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salg
I USA og Storbritannia så er de jo i stor grad slik. Man kan kjøpe episoder på iTunes. Comedy Central (Daily Show etc.) legger vel alt gratis ut på nettet nå. Flere «networks» i USA (NBC, ABC, CBS, FOX, CW) gjør det samme, men jeg har ikke helt oversikt over omfanget. BBC streamer alt innholdet sitt over sitt eget P2P-nett (altså med en teknologi som ligner på Bittorrent). Men disse tjenestene er stort sett begrenset til sine respektive land, så vi kan ikke få det i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ej ikke møjkets heije
|
Men nå er det sånn at den ene av de to handligene er full lovlig, og den andre er ikke det. Derfor er det faktisk en forskjell.
![]() |
![]() |
#43 |
This is normal!
|
Det er jeg helt enig i!
![]() |
![]() |
#44 |
Off the map.
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgDet er lov å kopiere programvare - formål: egen sikkerhetskopi. I alle fall i følge Jon Bing som vel er en av de juristene i Norge som har beskjeftiget seg mest med akkurat den tematikken.
![]() |
#45 |
Off the map.
|
Har ikke noen kildehenvisning - men har hørt han snakke om dette på et seminar.
![]() |
#46 |
Ute på tur
|
Jeg syns egentlig det er vanskelig å sammenligne dette med hytteinnbrudd, både fordi det ene er en privatperson og det andre en bedrift og fordi "tapet/verdien" er veldig forskjellig. Vi vet jo at Bhatti og co ble ikke dømt på terrorplanlegging siden de faktisk ikke hadde gjort noe ennå, bare snakket om det. (Nå sklir dette kanskje fullstendig ut... terror, abort, hytteinnbrudd, nedlastning). Men her på forumet er det tråder der medlemmer diskuterer serier de laster ned, der lovbruddet er gjort og da kan man ikke si at man bare vil ha oppskriften for kunnskapens del?
![]() |
#47 |
Passiv
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgNår jeg har tenkt meg om burde jeg egentlig få penger av tvnorge og tv3 og sånn jeg. Fordi jeg ligger i forkant og laster ned serier, så når de omsider dukker opp på tv så anbefaler jeg serier til venner og kjente. Dermed er jo jeg en slags selger for dem - sant? :enkel: |
![]() |
![]() |
#48 |
Off the map.
|
man kan jo alltids rettferdiggjøre lovbrudd for seg selv - og på en måte synes jeg du har litt rett - sånn rent moralsk.
![]() |
#49 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgMusikk man kopierer fra egen cd og gir til venner blir kompensert over statsbudsjettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Mother of Dragons
|
Nemlig. Jeg er egentlig veldig lovlydig av meg og mener at de som lager slikt skal ha pengene sine, så jeg laster nesten aldri ned noe jeg ikke kjøper senere av serier. Men det er jo likevel ulovlig å gjøre det selv om man tenker å kjøpe og tross alt så gjør jeg det ikke absolutt alltid. Det er så dumt at det ikke finnes noe lovlig alternativ, de gjør det urealistisk vanskelig for kundene.
![]() |
#51 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Dette er jeg veldig enig i. Se hva iTunes har fått til. Jeg hadde villig vekk betalt noen tiere for de episodene jeg vil se av en tv-serie eller for å laste ned en film. Mer miljøvennlig er det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJa, dette med miljøet har jeg spurt om før man ingen svarer. Er det ikke bedre for miljøet at man laster ned (feks. mot å betale) i stedetfor å produsere og kjøpe millioner av cder, filmer og lignende? Jeg vil helst ikke ha hele huset fullt av filmer og cder som bare blir stående og støve ned. Jeg ser en film én gang.
![]() |
#53 |
ej ikke møjkets heije
|
Du har helt rett i at det ville vært langt mer miljøvennlig å laste ned lovlig. Det er utrolig dumt at det ikke har kommet på plass ordninger som gjør at dette enkelt kan fikses på lovlig vis. Men det er ikke lov til å laste ned selv om det er miljøvennlig, dessverre.
![]() |
![]() |
#54 |
Passiv
|
Hadde det vært et tilbud om å laste ned en film i god båndbredde og ok kvalitet mot betaling hadde jeg betalt uten å blunke. Jeg hadde nok betalt for å abonnere på tv-seriene mine også muligens.
Jepp - enig. Jeg ser ingen grunn til å sponse transport av dvd'er og produksjon av all plasten til emballasje osv. Og ved å kutte disse kostnadene så burde jo filmer og musikk etterhvert kunne selges såpass rimelig over nett at det er en fin og billig måte å få tak i kultur på. Samt at jeg vil tro Hollywood med venner ville sitte igjen med vesentlig mer penger enn ved dagens system med distribusjon vha lastebil? |
![]() |
![]() |
#55 |
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg syns det er ok å kopiere til EGET bruk, ikke til videresalg!
![]() |
#56 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Nemlig. Ved å gjøre nedlasting lovlig, altså lage en betalingstjeneste, sparer de jo masse penger pluss miljøet.
![]() |
#57 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgJeg har hatt faget "Opphavsrett og beslektede emner" på Universitetet. Det er utrolig mange gråsoner der, og for å slippe å gjengi alt selv, så legger jeg ut link til foreleseren min sin side her: http://www.torvund.net/index.php?page=opph-innl
Det er mye mer som omfatter denne loven, og det ville tatt lang tid å gjengi alt. Men nedlasting fra "The Pirate Bay" er ikke lovlig, fordi den som har lastet ned programmet, filmen, musikken o.l. til en fildelingstjener har gjort det uten samtykke fra opphavsmannen. Det er altså hverken lov å legge ut noe til en filtjenener, eller laste det ned derfra. Om de som driver selve filtjeneren gjør noe ulovlig, er et helt annet spørsmål som de strides om ennå. De tilbyr jo bare en tjeneste for folk å laste ned noen programmer. Det er ikke DE som laster ned programmer. Likevel er det dem som gjør ulovlig kopiering mulig, så jeg synes selv at slike nettsteder bør legges ned. Det drives jo ikke annet enn ulovlig virksomhet der!
![]() |
#58 |
-
Bortsett fra at dette ikke stemmer, så var innlegget ditt informativt og greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Ok. Hvilken "lovlig" virksomhet er det som skjer på The Pirate Bay?
![]() |
#60 |
Passiv
|
![]() Sv: Nedlastning av film og spill til eget forbruk vs. salgDu kan laste ned alt mulig fra pirate bay. Også ting som feks har gått på tv. Det vil jeg - hvis jeg har skjønt innlegget ditt høyere oppi her rett - da tro at er helt greit? |
![]() |
![]() |
|
|