Sv: Siv Jensen
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Joda, jeg både håper og tror at at integreringen skal bli mer vellykket i storbyene, men det blir litt feil å trekke paralleller til så små samfunn som en barnehage og Vinje i Telemark.
Jeg syns ikke det. Fordi man kan ikke få noe til å funke på makronivå hvis det ikke funker på mikronivå. Man må ta i bruk nettopp barnehager og andre naturlige møtesteder mellom kulturer. Her enkelt person må bli flinkere til å møte andre med respekt. Alle må ta i ett tak. Hvis frp får det som de vil, med høyere barnehagspriser, ingen gratis kjernetid og større utbetalinger slik at det er enklere å være hjemme så forsvinner mange av de naturlige møteplassene, spesielt de for kvinner. Og dermed blir de ikke integrert.
I tillegg må man begynne å ta hensyn til enkeltpersoner og enkelthistorier. Det er ikke rart at mennesker som har bodd hele livet i en by ønsker å fortsette med det, og dermed reiser fra bygda de er plassert i ved første anledning. Det er heller ikke rart at man søker til folk man føler seg hjemme hos, det ville vi gjort i en liknende situasjon også (bare se på frp'erne i Spania, og de flykter ikke engang). Jeg tror ikke en viss grad av ghettofisering er til å slippe unna, da må man heller ta tak i hvordan man håndterer ghettoene. Og da må masse gjøres på mikronivå.