|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bibelutdeling i skolen
|
|
|
|
|
|
#222 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mjaaa, hva mener du med historie? Den inneholder mange (tildels fantastiske |
|
|
|
|
|
#223 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg tror ikke det er farlig eller har konsekvenser for et barn om det får en bibel på skolen eller en hijab og prøver den en gang. Men enten så er det greit med forkynnelse eller så er det ikke, det er helt håpløst å la religiøse organisasjoner forkynne litt eller ut fra en skadevurdering av barna, så derfor bør man bare la det være.
|
|
|
#224 |
|
Halloen!
Du har veldig rett i at bibelen blir referert til i svært mange sammenhenger, men når jeg tenker meg om har jeg egentlig aldri satt meg ned og lest i bibelen. (Unntak: Konfirmasjonsundervisning i 8.kl) (Hjelp, vi har ikke engang en bibel i huset... |
|
|
|
|
|
#225 |
|
Glamorøs
|
For det første så syns jeg ikke det gjør noe, men syns ikke du har helt rett. Dagens samfunn er mulitkulturelt og multireligiøst, og det er den hverdagen våre barn forholder seg til, men når det kommer til utøvelse av religion er samfunnet ganske segregert.
|
|
|
#226 |
|
Ringskrømt
|
Bibelen er en viktig historisk kilde. Til og med ateister ser på Bibelen som høyverdig litteratur. Når det er sagt har jeg heller ingen problemer med at noen deler ut Koranen i skolen. Det var sammenligningen mellom hijab og Bibel jeg ikke er enig i. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Glamorøs
|
Det var ikke en sammenlikning heller. Men siden du ikke syns det er å tvinge kristendom på barn ved at en menighet får dele ut bibler med hilsen i på skolen, et sted der forkynning og misjonering ikke er lov, så regnet jeg med at du syntes det var greit at andre menigheter fikk lov til å dele ut ting og misjonere også.
|
|
|
#228 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bibelutdeling i skolenBibelen er i særstilling da det er den viktigste boken i vår kultur, så jeg ser naturligvis helt annerledes på en evt. utdeling av denne og kvinneundertrykkende religiøse symboler som hijab. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Halloen!
Kan jeg spørre om du hadde vanlig kristendomsundervisning på skolen, eller om du var fritatt? Hvor har du i så fall lært det du kan om kristendommen? |
|
|
|
|
|
#230 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bibelutdeling i skolenDet jeg sliter med i hele diskusjonen er at det hevdes at det blir forkynnet i skolen.
|
|
|
#231 |
|
Glamorøs
|
De første årene hadde jeg livssynsundervisning, så begynte jeg på en skole hvor det ikke var et tilbud, siden jeg var det eneste barnet som ønsket noe annet. Da valgte jeg å ha kristendom, siden alternativet var å sitte alene på biblioteket. På ungdomskolen hadde jeg igjen livvsynsundervisning.
|
|
|
#232 |
|
Halloen!
Jeg vet hva det betyr, ja. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men er det noen som noen gang har sagt at det er det eneste riktige? Jeg har muligens vært veldig heldig med mine lærere og ungens lærere. Men det er vel egentlig ikke opp til lærerene å formidle annet enn pensum. Hva som er rett og galt er det fremdeles opp til foreldrene å lære barna?
|
|
|
#234 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg hadde ikke sett det store problemet med at jentene mine fikk en hijab heller, så lenge de ikke samtidig fikk beskjed om at de måtte bruke den, ellers så var de horer. Så lenge man ikke tror på budskapet bak, så er det faktisk bare et hodeplagg.
Læreren vår på barneskolen begynte førstetimen (uansett hvilket fag det egentlig var) med fadervår og salmesynging. Det er ikke så fryktelig langt fra forkynning, spør du meg.
|
|
|
#235 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Jeg synes også dette er et fantastisk søtt og nytt begrep. Ateistiske miljøer |
|
|
|
|
|
#236 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Når du var liten? |
|
|
|
|
|
#237 |
|
Travelt opptatt
|
Nå var det en kommentar til ei som aldri opplevde forkynning i sin barndom. Og selv om læreplanene er endret, finner du fremdeles endel gamle dinosaurer rundt omkring, som følger sin egen plan.
|
|
|
#238 |
|
Absolut ateist
|
|
|
|
#239 |
|
Ringskrømt
|
Jeg trodde også det, men utifra alt jeg har lest de siste dager (siden hijab i politiet-debatten oppstod) har jeg skjønt det slik at hijab aldri vil være "bare et stykke tøy". Jeg har også forstått det slik at hijab er mer et politisk, og ikke et religiøst symbol, slik mange tror. Jeg leste i tillegg denne artikkelen Line lenket til lenger bak, og synes det er rart at ingen har kommentert den med et eneste ord? Er det fordi man er mer opptatt av å stå på sitt og ha rett mtp det man har sagt tidligere i debatten, fordi man driter i det eller er det rett og slett fordi man tror det som står i artikkelen er tull? |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Glamorøs
|
Jeg har ikke sett linken, og dermed ikke fått lest den. Jeg har skummet den nå, men ikke godt nok til å si noe om innholdet, men jeg vil bare si at Walid al-Kubaisi ikke er en nøytral stemme oppi dette altså, han har meget sterke meninger om islam som ikke nødvendigvis alle er enige i. Han sier også at debatten tar utgangspunkt i at hijab er påbudt i islam, noe jeg er uenig i. Både at debatten har det som utgangspunkt og at den er påbudt.
|
![]() |
|
|