|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#721 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?
I forhold til politi-unformen så ser jeg ikke det store, prinsipielle forskjellen. |
|
|
|
|
|
#722 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg mener (igjen) at det får være alt eller ingenting. |
|
|
|
#723 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette irriterer meg med religion. Hvorfor skal religion ha en slags særstilling i forhold til andre sympatier? Med en gang det er snakk om tro, så skal det respekteres uten å stille spørsmål. Det er tross alt bare en tro, ikke vitenskap.
|
|
|
#724 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Politi med hijab?Å si at det ikke er noe problem for en muslim å gå uten hijab er som å si at det ikke er noe problem å gå naken på gaten. NOEN er komfortable med det, men ikke alle.
|
|
|
#725 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror Bekkemellem har tenkt seg grundig om, jeg, hun vet jo godt at en tabloid uttalelse, som hun forøvrig selv har korrigert/moderert i neste setning, får mye oppmerksomhet av pressen, og da får hun fokus og spalteplass til å ytre resten av hva hun vil si.
|
|
|
#726 |
|
Passiv
|
Hvor mange prosent av muslimske kvinner går uten hijab? Jeg tror det er en annen prosent enn de som er komfortable med å gå naken på gaten? Dramatisk annen til og med. Så annen at eksempelet ikke er spesielt godt. |
|
|
|
#727 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dessuten er det ikke, som Bekkemellem hevdet, alltid mennene som er 'forkjempere' for omskjæring heller.
|
|
|
#728 |
|
Glamorøs
|
For få år siden syntes hun jo ikke hijab var kvinneundertrykkende. Jeg tror Bekkemellem liker å si ting hun får pes for, for da kan hun beskylde andre for å drive med hersketeknikker og hun selv fremstå som heeelt uskyldig.
|
|
|
#729 |
|
Passiv
|
Jeg tror nok vi skal se litt større sammenhenger enn hvem det er som har fått i oppgave å holde tradisjonen i gang. |
|
|
|
#730 |
|
Deltidsmamma
|
Desto verre! :angst: |
|
|
|
|
|
#731 |
|
ull-lue
|
|
|
#732 |
|
ull-lue
Det har med ekteskap å gjøre, ja. Mange tror de ikke kommer tilå få seg en ann on de ikke er omskjært. Dessuten har det med kvinnelighet og renhet å gjøre. Og utrolig nok er det kvinner som med viten og vilje påfører sine døtre denne smerten de selv har vært igjennom.
|
|
|
#733 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I enkelte land er det faktisk sånn, det tror ikke, men det får faktisk ikke en mann/forsørger hvis de ikke er omskjært. Og ja, kvinnene holder det i hevd, men mennene forventer at det blir gjort.
|
|
|
#734 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?[quote=Lykken;1495695]I enkelte land er det faktisk sånn, det tror ikke, men det får faktisk ikke en mann/forsørger hvis de ikke er omskjært. Og ja, kvinnene holder det i hevd, men mennene forventer at det blir gjort.[/quote] Sist redigert av bønna : 18-02-09 kl 10:47. |
|
|
|
|
|
#735 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De eldre kvinnene er vel forkjempere for denne tradisjonen for det å ikke la seg omskjære ville være det samme som å være løsaktig. Altså skal man skaffe seg en mann må man være ren og "sydd igjen" slik at mannen kan være sikker på at jenta er jomfru når de gifter seg.
|
|
|
#736 |
|
Deltidsmamma
|
Et godt bevis på at kvinner kan være forkjempere for kvinneundertrykkende skikker. |
|
|
|
|
|
#737 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Dette minner meg egentlig litt om purpurfargen hvis noen husker den. |
|
|
|
#738 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Er man en del av en kvinneundertrykkende kultur er det ikke bare bare å bryte opp å si; Hey, hvorfor skal egentlig det være mitt ansvar å bære familiens ære? Jeg vil gjøre akkurat som gutta; kle meg som dem, være like mye ute, osv osv. |
|
|
|
|
|
#739 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Bønna - Kalbakken søstrene ble drept av en mann som var meget alvorlig syk. Akkurat det drapet passer ikke inn i denne sammenhengen. |
|
|
|
#740 |
|
Deltidsmamma
|
Ok, det hadde ikke jeg fått med meg. Jeg hadde bare fått med meg at det var en begrunnelse om at de ikke oppførte seg som de skulle. |
|
|
|
![]() |
|
|