Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Noen her med VW Passat?

Autofil Bilsnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-09, 12:49   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen her med VW Passat?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De nyere passatene er ganske bra, med unntak av krangel i automat-girkassene. De har gjerne røket på rundt 60.000 km - sånn ca rett etter at garantien går ut. Ellers vet jeg ikke om at de har noen standard barnesykdommer.

Har ikke hørt om spesielle problemer med DSG-kassene så langt egentlig, i hvert fall ikke i noe større omfang på en slik kilometer. Med det sagt vil jo dette gjerne være reklamasjonssaker uavhengig av garanti. Nå vil vel de fleste bilforsikringene i dag også gi forsikring av drivverk (motor og girkasse) fram til temmelig høy antall kilometer.

Ellers er det jo en oppdatert DSG-girkasse som benyttes i dag, der forskjellene egentlig er ganske store, men muligens denne så langt benyttes kun benyttes på bensinmodellene.

Sitat:

Nå har de jo fjernet seg en del fra Audi A4 etterhvert, men det er jo fremdeles mye likt. Og den nest siste generasjonen Aui A4 scorer toppen på feilstatistikkene i alle de testene jeg har lest. Det er rett og slett ikke feil på dem.
(Hvis det ikke lyser av hele innlegget så langt, så har jeg en ny A4 diesel nå og er meget fornøyd, men det er aldri i livet plass til tre barneseter baki, så for en gangs skyld kan jeg ikke anbefale den.)

Ja, i de feilstatistikkene der man har tatt hensyn til kilometerstand har A4 fra 2001 og nyere gjort det meget bra. I henhold til Dekra-statistikken, som trolig er den største i europa, har også Passat gjort det bra.

Problemet for en del av statistikkene har vært at det ikke blir tatt hensyn til kilometer, og ser man på Svensk Bilprovning har f.eks. A4 og Passat, spesielt i dieselversjoner, en _snitt_ på rundt det dobbelt av alle bilene i sitt segment i snitt. F.eks. kan en Honda Accord ha et snitt på f.eks. 45 000 etter tre år, men snittet for A4 kan være 90 000. Det sier seg selv at da begynner man rett og slett å få en del slitasjeelementer inn i bildet som andre biler kan få senere, men som gjerne er ting som skal løses på neste service. Med det sagt, så forteller ikke disse statistikkene så mye om alvorlige feil som må rettes med en gang og som aldri finner på å ha på en bil man leverer inn til EU-kontroll.

Et element i denne sammenheng også er hvorvidt man skal kjøpe diesel eller bensin. I hvert fall om jeg skulle kjøpt helt ny Passat i dag ville jeg kanskje vurdert noen av de nye bensinmodellene som har kommet, der man har temmelig høy motorytelse kombinert med ganske lavt forbruk. I hvert fall om man ikke kjører så veldig langt per år kan de være ekstra aktuell.

Annen ting nå er at kjøper man helt ny Passat får man også en del nyere, mer moderne, mer effektive og mer stillegående dieselmotorer enn man hadde for 2007-modellene. Disse skiftene kom vel muligens på noen 2008-modeller, men tror de først kom på høsten og ble beregnet som 2009-modeller.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.