Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jeg har forsøkt mange ulike metoder for å lære mitt barn det han skulle. Og med dette barnet viste det seg at det eneste som fungerer er at den som skal hjelpe har full kontroll på hvordan stoffet formidles på skolen - og kan utdype ut fra akkurat den innfallsvinkelen.
Jeg kan heldigvis det. Men de fleste av mine venninner vil faktisk slite med det allerede på sjetteklassepensum.
Jeg har møtt flere elever som ham, som er fullstendig avhengige av at man er konsekvent, bruker samme framgangsmåte hele tiden, og går videre på stoffet ut fra denne framgangsmåten. De kan bli fryktelig frustrerte av spiralprinsippet i matematikk, hvor man tar fram igjen temaer, utdyper dem og lærer nye metoder for samme utregning. Et eksempel er prosent. Du må ikke finne på å lære ham den lange utregningsmåten for prosent (67 kr * 5 / 100), men heller så fort som mulig gå over til prosentfaktor (67 kr * 0,05). Hvis ikke kommer han til å bli kjempefortvilt på ungdomsskolen og vgs.
På samme måte har jeg også møtt elever som må forstå stoffet inngående, og utvikle sine egne metoder. Hvis de ikke skjønner hele den teoretiske bakgrunnen, så klarer de ikke å løse oppgavene. Man ha veldig god faglig kontroll for å klare å veilede eleven fram til en slik forståelse. Det er mye enklere å lære folk hva de skal gjøre, enn å få dem til å skjønne hvorfor de skal gjøre det slik.