Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Snøkaos på østlandet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-09, 08:21   #101
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snøkaos på østlandet

Her ble det brøytet flere ganger i går, men det ble ikke nok allikevel. Brøytemannskaper kjørte kontinuerlig hele dagen, men det er mange kilometer vei i Oslo. Når selv E6 som har første pri er dårlig brøytet kan man tenke seg hvordan det var på resten av veiene.

Nå sitter jeg og venter på at de skal komme og brøyte utenfor husene her. De kjørte en gang i går, men det synes ikke i dag. Bilsporene etter at jeg kom hjem i 18-tiden er borte.

MEN! Det er fantastisk nydelig ute!

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 08:31   #102
Guffen
Hvor er hengekøyen!?

Guffen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 4
Guffen er litt kulGuffen er litt kul
Standard

Har kommet nok snø i natt også... Nye 40 cm.

Vil ha snøfreser.

Gammel 08-02-09, 08:44   #103
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke så mye som ei snøfille her. Bare iiiiiskaldt og mye vind.

Gammel 08-02-09, 09:15   #104
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag er det jo helt nydelig.

Vi skal grave frem bilen, koke kakao og ta oss en skitur i det fine været.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 11:22   #105
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vi bor i borettslag som betaler et privat selskap for brøytinga. Det er mye bråk rundt den brøytinga - eller rettere mangel på brøyting, for å si det slik.

Er en del steder det klages, men man bør såklart sjekke den kontrakten man har med dem som brøyter. Skal man ha en løsning der det alltid er "perfekt" kan det koste en del ekstra, og da må borettslaget altså betale mer. Men såklart, oppfyller de ikke kontrakten man har blir situasjonen en annen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 11:33   #106
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Idag er det helt nydelig ja, jeg skal snart ut å måke akebaken vår. Må lage doseringen for at ikke ungene skal ake rett ut i veien. Og en ting er sikkert, selv om jeg elsker ski, jeg skal ikke på skitur idag. :hjemme fra skitur inatt kl 04.10:

Gammel 08-02-09, 11:37   #107
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har nettopp vært ute og måkt snø i to timer i passe hardt tempo. Og dermed trenger jeg ikke dra å trene i dag.

Men jeg tror ikke jeg gidder å dra til skogs i tillegg - nå er det nok snø. Jeg er ikke glad i vinter.

Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 11:39   #108
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Synes det har vært slike oppslag hvert eneste år, kanskje på tide og bedre brøyteberedskapen slik at det ikke blir kaos av litt mer enn moderat snøfall. Ut fra bildene ser det jo slik ut for meg.

F.eks. Trondheim blir en ganske liten by i denne sammenheng, blant annet også sett ut i fra hvilket areal og områder folk er spredt ut over, og man får ikke den samme gjennomfarten mellom større steder som man får på mange veier i Oslo-området. Hvis man tar en 10 mils radius rundt Oslo er det snakk om veldig mange mennester og en særdeles høy trafikk. Bare Drammensregionen er flere mennesker enn Trondheim, og det er litt over 4 mil fra Oslo, og mellom Drammen og Oslo er det en del mennesker -- ja, Bærumsområdet har nesten like stor befolkning som Trondheim. Og så kommer selve Oslo i tillegg, og en haug andre relativt store steder som blir nært. Det er vel i hvert fall 1,3 millioner mennesker innen under 10 mil rundt Oslo. Trolig er det vel mer.

I tillegg har man en større gjennomstrømming av biler generelt som skal fra øst til vest, fra øst til sør, fra sør og øst til nord osv. Det er derfor veldig mye mindre til for at det skapes kaos. En stopp på E18 eller E6 rett utenfor Oslo skaper kilometer lange køer i løpet av svært kort tid.

Når man først har denne trafikkmengden og det skjer noe, blir det også vanskelig for brøytemannskapet å komme fram. I tillegg er det enkelte trafikkårer som må prioriteres foran andre. mellom kommunene er det også forskjeller i økonomi og mannskap. Det er også vanskelig økonomisk sett å sitte med kontrakter som skal sikre helt når det blir dårlig vær - det blir for dyrt å ha slike avtaler med flere parter der de skal garantere å ha mannskaper og utstyr, for slikt koster penger også når det ikke er snø på veiene.

Selv er jeg egentlig fra Nord-norge og har bodd flere plasser der, og bod en del år i Trondheim, og jeg kunne le når jeg så billistene her nede. Klart det er en del dumme folk på veien (nødvendigvis ikke større prosentandel enn andre steder), men den store trafikkmengden her nede på østlandsområdet har gitt meg en forståelse om hvorfor det lettere går "galt".

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 11:39   #109
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Når jeg ser bildene sørfra, skjønner jeg godt at dere sliter litt, og skal for n gangs skyld holde kjft.

Gammel 08-02-09, 12:04   #110
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Sånn. Kan vi krangle om hvem som har mest snø nå?

Kommer litt an på hvor i Oslo man bor også:

Oslo Bjørnholt, 360 m o.h. - 71 / 74 / 90
Bjørnholt ligger i Nordmarka, ikke veldig langt fra der jeg bor. Da denne snøen kom hadde vi allerede sikkert 50 cm. fra før.

Gammel 08-02-09, 12:08   #111
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Forøvrig har dere vel så my snø der nede at dere snart kan skryt av at dere har krysset Grønland på ski ...

Gammel 08-02-09, 12:37   #112
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Forøvrig har dere vel så my snø der nede at dere snart kan skryt av at dere har krysset Grønland på ski ...

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 12:41   #113
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå begynner det å snø igjen.

Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 12:52   #114
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir jo bare bedre og bedre. Jeg har lovt at jeg skal være tiihiiidlig på kontoreti morgen.

Gammel 08-02-09, 13:03   #115
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal ut og gå tur med vogn

Det skal bli et basketak, ja!

Gammel 08-02-09, 13:04   #116
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Jeg skal ut og gå tur med vogn

Det skal bli et basketak, ja!

Brukte simoen til å brøyte med i går i 15-20 cm

Gammel 08-02-09, 13:05   #117
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, herregud. Det snør tettere og tettere.

Gammel 08-02-09, 13:06   #118
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg skal ut og kjøre bil.

Gammel 08-02-09, 13:10   #119
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

den store trafikkmengden her nede på østlandsområdet har gitt meg en forståelse om hvorfor det lettere går "galt".

Jepp. legg til X antall vogntog som kommer fra ferger daglig og fra Sverige, så er kaoset enda mer forståelig. (For øvrig så er det da vitterlig ikke slik at alle i Oslo er fra Oslo... Naboen vår er trønder og kona fra nord, og de klager og sliter like mye med måking som oss andre. Men nå er det supert her)

Gammel 08-02-09, 13:11   #120
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Blå himmel, enorme snømengder og utrolig vakkert. Holder meg inne !

Svar

Emneord
snøhysteri

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.