|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerJeg synes 5000,- er mer enn nok. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerJeg aner ikke hva mine skal få når den tid kommer. Ikke bunad, hvert fall. Hvis de ønsker seg noe spesielt håper jeg vi kan opfylle det, hvis ikke får de en pengesum. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerJeg er en av dem som i manges øyne skal gi mye til barna mine (bunad+10 000,-), og jeg synes faktisk ikke det er så mye. Sist redigert av 007 : 08-02-09 kl 12:29. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerEnig 007.
|
|
|
#45 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerMin eldste skal konfirmeres vår 2010. Han er 2årskonfirmant, dvs han tar undervisningen over 2 år i stedet for 1 år. Lettere å kombinere med andre fritidssysler. Det var det han ville, så det så. Vi har ikke snakket om hva vi skal gi han. Han får selskapet og kanskje et tilskudd til et kamera han ønsker seg, eller klokke, hva vet jeg. Kanskje en ny mobil. Den tid den sorg. Han får IKKE 10 000,- kroner av oss. Det er sikkert. Det har ikke vi råd til. Vi sparer til han og hans to søsken ja, men det er ikke mye hver måned. Summen blir strukket over flere år, og skal brukes til noe annet enn moped. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønner
Vi gjør det vel forskjellig alle mann, både etter økonomi, tradisjon, behov og ønsker. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerJeg synes folk her er skikkelig rause, jeg. F.eks kr. 10.000 OG bunad, og sikkert også selskap (som ikke koster lite), ny dress, fotograf etc. Lurer på om ikke ungdommen i dag er enda mer bortskjemt enn da jeg var på samme alder? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Erfaren
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerJeg fikk forresten bunad (kjøpt brukt) og litt sølv til, samt naturligvis selskap av mine foreldre. Den dag i dag synes jeg det holder. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
© All rights reserved
|
Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for andre, men jeg tror ikke at min sønn (som får 10 000,- og et selskap i mai, bunad om ca 8-10 år) blir bortskjemt fordi om han blir feiret på konfirmasjonsdagen (det skulle vel bare mangle?), har penger i banken (på sperret konto) og får et festplagg når han blir utvokst. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerGutta vil ha en god sum penger på sperret konto innen de er konfirmanter. Vi har ikke bestemt oss for hvordan de skal få den summen. Som konfirmasjonsgave, moped eller 18 års gave. Eller dele det opp. Pr i dag har de vel henholdsvis 10000 og 15000 på konto og de er 3 og 6 år. Så vi får se hvordan vi gjør det når tiden kommer. Det bør vel stå rundt 30000 der pr unge når de konformeres. Men de skal IKKE få hele den summen da. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Erfaren
Jeg mente det ikke så bombastisk som det kanskje virket altså, 007. Jeg leste tråden raskt, og fikk bare inntrykk av at mange får veldig mye i konfirmasjonsgave. Men alle gjør jo forskjellig, og sum sumarum blir det sikkert i mange tilfeller likt. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Nå kom jeg på at brødrene mine har fått hver sin kniv. De får også bunad hvis de vil, når de blir eldre.
|
|
|
|
#53 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerDa jeg ble konfirmert fikk jeg 3000 totalt av alle (mener det var 3000). Av pappa og kjerringa fikk jeg en ring og øredobber i gull, av mamma husker jeg faktisk ikke. Vet ikke om jeg fikk noe annet enn selskapet. Av bestemora mi fikk jeg bunad med sølv + 2000 kr. Jeg var nok den som fikk minst av alle mine venner.
|
|
|
#54 |
|
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerVi hadde konfirmant for få år siden, hun fikk 10.000 i kontanter i tillegg til svær fest med 60 gjester til middag på et av byens hoteller. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Fartsfantom
|
Jeg konfirmerte meg i 1984, og jeg fikk til sammen kr. 1200,-. Jeg derimot en god del smykker. Jeg var kjempefornøyd jeg. Mens klassekameratene mine syntes at jeg hadde fått utrolig lite. Jaja... |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerNår jeg ble konfirmlert i 97 så fikk jeg en titanklokke av mamma og pappa og tur til kreta For første gang. Vi har bestandig hatt dårlig råd og feriene er blitt tilbringt hjemme i Finnmark. Ellers fikk jeg en tur kniv,et smykke og et armband. og uten om Kretaturen og klokka så er jeg mest glad i kniven. Sykket er blitt brukt en del men er så utrolig glad at jeg ikke fikk smykker hos alle sammen
|
|
|
|
#58 |
|
Textrovert
|
Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg og mannen min har ikke diskutert gave med konfirmantens far. Siden det er to husholdninger, mener jeg at det får være opp til hver enkelt forelder å bestemme. Men hadde det vært snakk om å gi bunad eller noe slikt, så måtte man jo ha blitt enig om den skulle være gave fra begge eller bare én av foreldrene.
|
|
|
#59 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Ja, her er det ikke "full pakke"
|
|
|
#60 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønnerDette får vi ta når den tid kommer. Vi sparer til jentene alt nå, men de pengene skal de på ingen måte disponere eller få vite om, de posjonerer vi ut når de flytter; utdannelse, hjelp til leilighet o.l. |
|
|
|
![]() |
|
|