Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smør i barnehagen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-09, 21:37   #41
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smør i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Oj, dette med halal har jeg ikke tenkt over, går dette på melkeprodukter også? Det visste jeg ikke ... Kan altså ikke muslimer drikke vanlig melk?

Det ser ut som det er tilsats av vitamin D som er problemet - eller rettere sagt hvor man har fått vitamin D fra. :googler hardt:

Gammel 03-02-09, 21:38   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg trodde bremykt var bedre enn brelett? Bremykt består av melkeprodukter og rapsolje, mens brelett har mange mystiske stoffer.

Brelett: skummet melk, kjernemelk, fløte, rapsolje, vegetabilsk fett, melkesyrekultur, salt, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett), stabilisator (natriumsitrat, dinatriumortofosfat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), farge (betakaroten), aroma, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Bremykt: Fløte, rapsolje, salt, melkesyrekultur, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Siden rapsolje er forholdsvis sunt så mener jeg at det er et godt alternativ til rent smør.

Jeg tror Dino har blandet Brelett og Bremykt kanskje. Men jeg er skeptisk til rapsoljen siden den etter all sannsynlighet ikke er kaldpresset, så da spørs det om den er så sunn allikevel. Varmebehandlede oljer ser jeg ikke på som særlig sunne, da skal de være kaldpressede. Men jeg holder en knapp på Bremykt fremfor andre margariner.

Gammel 03-02-09, 21:39   #43
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Oj, dette med halal har jeg ikke tenkt over, går dette på melkeprodukter også? Det visste jeg ikke ... Kan altså ikke muslimer drikke vanlig melk?

De drikker jo melk, men ikke ost og smør pga animalske fettet tror jeg?

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:41   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moria, her.

De drikker jo melk, men ikke ost og smør pga animalske fettet tror jeg?

Det er jo ikke mer animalsk fett i ost og smør enn i melk? Eller jo, i ost er det løpe, men i smør er det jo bare fløte?

Gammel 03-02-09, 21:42   #45
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg trodde bremykt var bedre enn brelett? Bremykt består av melkeprodukter og rapsolje, mens brelett har mange mystiske stoffer.

Brelett: skummet melk, kjernemelk, fløte, rapsolje, vegetabilsk fett, melkesyrekultur, salt, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett), stabilisator (natriumsitrat, dinatriumortofosfat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), farge (betakaroten), aroma, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Bremykt: Fløte, rapsolje, salt, melkesyrekultur, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Siden rapsolje er forholdsvis sunt så mener jeg at det er et godt alternativ til rent smør.

Jepp, jeg tråkket i salaten og blandet litt. du har helt rett.

Gammel 03-02-09, 21:43   #46
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aner jeg virkelig ikke.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:43   #47
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Standard

Det er jo ikke mer animalsk fett i ost og smør enn i melk? Eller jo, i ost er det løpe, men i smør er det jo bare fløte?

Hmmm, dette må jeg sjekke opp. Jeg tok det bare for god fisk jeg.

Gammel 03-02-09, 21:46   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varmebehandlede oljer ser jeg ikke på som særlig sunne, da skal de være kaldpressede. Men jeg holder en knapp på Bremykt fremfor andre margariner.

Hm, det har du rett i. Jeg tror jeg skal sende en mail til fjordland og spørre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:48   #49
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. muslimer: Det er D-vitamin som er problemet. Er D-vitamin utvinnet fra saueull så er det OK. Q-melk ekstra lett er derfor halal. Tines ekstra lett har saueull utvunnet fra naturlig sauetalg. Talget hentes etter at dyret er slaktet. Ergo: Haram.

Smør og margarin tilsettes også D-vitamin. Tine smør er haram.

http://alwayshalal.wordpress.com/2008/12/15/tine-vitd/

Gammel 03-02-09, 21:50   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Yikes, jeg har jo brukt meierismør i pizzaboller jeg har servert i barnehagen, de har aldri nevnt noe om dette der, selv om alt skal være halal. Grævla mye man skal tenke på!

Vent litt, misforstod jeg nå? Haram = ikke halal, var det ikke sånn? Leste ikke linken.

Gammel 03-02-09, 21:53   #51
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Yikes, jeg har jo brukt meierismør i pizzaboller jeg har servert i barnehagen, de har aldri nevnt noe om dette der, selv om alt skal være halal. Grævla mye man skal tenke på!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:54   #52
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ang. muslimer: Det er D-vitamin som er problemet. Er D-vitamin utvinnet fra saueull så er det OK. Q-melk ekstra lett er derfor halal. Tines ekstra lett har saueull utvunnet fra naturlig sauetalg. Talget hentes etter at dyret er slaktet. Ergo: Haram.

Smør og margarin tilsettes også D-vitamin. Tine smør er haram.

http://alwayshalal.wordpress.com/2008/12/15/tine-vitd/

Jeg får skyndte meg å himle med øynene over religionstull mens det fortsatt er lov.

Gammel 03-02-09, 21:56   #53
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vent litt, misforstod jeg nå? Haram = ikke halal, var det ikke sånn? Leste ikke linken.

Jeg tror de fleste muslimer ikke gidder å bry seg over meierismør for å være ærlig, de må jo vite at nordmenn som ikke er muslimer ikke vet sånt.

Gammel 03-02-09, 21:57   #54
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, om det er SÅ strengt så får det bare være, jeg klarer ikke holde styr på alt det der.

Gammel 03-02-09, 21:57   #55
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Hehe. Det MÅ vel være forskjell på hardcore-muslimer ernæringsmessig sett og vanlige muslimer? Eller?

Gammel 03-02-09, 21:58   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, om det er SÅ strengt så får det bare være, jeg klarer ikke holde styr på alt det der.

Muslimer er som kristne, de kommer i alle varianter. For noen er det viktig at alt er halal, for andre er det bare viktig at det ikke inneholder grisekjøtt, og noen bryr seg ikke om noe av det.

Glitterbarnet svarer ofte "Det er halal" hvis jeg spør om noe han har spist i barnehagen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:00   #57
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg regner med barnehagen hadde sagt noe om det var veldig strengt blandt barna der. Eldste går i en barnehage med ganske god overvekt av muslimer, og jeg har alltid passet på at alt jeg har laget har vært halal, altså uten kjøtt og vanlig ost for å gjøre det enklest mulig. Smør har jeg virkelig ikke tenkt over engang, men de har heller ikke nevnt noe annet enn kjøtt i barnehagen. Ost har de heller ikke snakket om, jeg har bare fått med meg at løpe kanskje ikke er så lurt så da har jeg unngått det også.

Gammel 03-02-09, 22:03   #58
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke meierismør, men gir en god dag i hva de serverer i barnehagen.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:15   #59
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror de fleste muslimer ikke gidder å bry seg over meierismør for å være ærlig, de må jo vite at nordmenn som ikke er muslimer ikke vet sånt.

Nei det er ikke så mange som er så strenge, og særlig ikke på vegne av ungene sine. De få som er det er det til gjengjeld VELDIG, men jeg har aldri møtt noen som regner med at folk flest går rundt og husker på hva som er halal og ikke.

Gammel 03-02-09, 22:15   #60
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis de ikke vet at det er haram så er det halal. Eller for å si det på en enklere måte: Det de ikke vet har de ikke vondt av.

Jeg aner for øvrig ikke hva de bruker i barnehagen. Hjemme har vi Soft Flora. Jeg spiser ikke smør.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.