Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bakterier i "Dynegrøt"

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 16:21   #21
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bakterier i "Dynegrøt"

Jeg har laget dynegrøt, med dyne, ikke ovn, i åresvis. Ingen har blitt syke. Koker opp om morgenen, setter den under dynene i senga vår og koker opp når jeg kommer fra jobb.

Gammel 27-01-09, 16:47   #22
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tja. Noen bakterier må koke temmelig lenge for å dø. og ved temmelig høyere temperaturer enn kokepunktet. Noen bakterier overlever jo som sporer opp til flere hundre grader?

Joda, og stivkrampebakteriene overlever i hundrevis av år også.
Skal man aldri utsette seg for noe som helst blir man i hvert fall syk bare man er i nærheten av noe man ikke er vant til.
Hvis så er, så kan man aldri varme opp igjen middagsrester heller da, med mindre man har sjokkavkjølt dem og fått det bunnfrosset på null tid?

Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 18:07   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke akkurat det jeg mente, da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 18:22   #24
Left
Passiv

Standard

Det var ikke akkurat det jeg mente, da.

Neida, jeg satte det litt på spissen

Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 18:27   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Noen bakterier må koke temmelig lenge for å dø. og ved temmelig høyere temperaturer enn kokepunktet. Noen bakterier overlever jo som sporer opp til flere hundre grader?

Men hvordan i alle dager skulle slike bakterier komme seg oppi grøten i første omgang? Særlig siden den akkurat har kokt opp og siden ble satt lokk på med en gang?

Gammel 27-01-09, 19:49   #26
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har også laget dynegrøt i kald ovn i noen år. Aldri hatt noen problemer med det. Det er helt genialt å lage grøt på den måten.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 01:09   #27
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

jeg tror ikke det blir så mye bakterier i grøten, man koker jo alt opp først og den står ikke sååå lenge før det hele kokes igjen.

men folkens, varm kjele i senga under dyna?? midden jubler og gleder seg til lørdag...
jeg slår et slag for "i kald stekovn", jeg

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 10:33   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forhørt meg med ansatt i Mattilsynet, sånn at jeg har bedre dekning på agrumentene mine:

Bacillus cereus finnes overalt i naturen, og overføres ofte til råvarer som brukes i produksjon av mat. Den finnes altså i jord og på planter og ved høsting vil bakterien følge med. Den kan regelmessig gjenfinnes i kornprodukter, krydder og grønnsaker. Bacillus cereus finnes altså ofte i sporeform i tørr ris. Sporene overlever koking og når temperaturen synker under 50-60 grader, vil bakterien begynne å vokse. Det gjør den helt ned til 5-10 grader. Under 5 grader pleier den ikke vokse, men noen stammer kan faktisk det også.

At noen ikke har blitt sjuke betyr ikke at ikke folk blir matforgiftet hele året på grunn av nettopp gryteretter og risretter som har fått stå ved for lave temperaturer for lenge.

Bacillus cereus i ris trenger nettopp å bli kokt for å kunne gå fra sporestadiet og over til levende vegetativ bakterie igjen. Det heter å germinere.

Tommelfingerrelegen om å holde mat på over 80 grader er for å dekke over alt uhumsk som kan føre til problemer. Skal man si noe spesielt om Bacillus cereus, holder det å sørge for at grøten er over 60 grader.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 11:30   #29
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Dette har jeg hørt om før, men alltid vært litt skeptisk. Mulig jeg prøver meg på dette i morgen. Er det noe forskjell på kald ovn og pakke den inn i en dyne? Blir resultatet like bra?

Gammel 28-01-09, 12:11   #30
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

Dette har jeg hørt om før, men alltid vært litt skeptisk. Mulig jeg prøver meg på dette i morgen. Er det noe forskjell på kald ovn og pakke den inn i en dyne? Blir resultatet like bra?

Jeg putter aldri middag i sengene, så jeg foretrekker kald ovn...

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 12:13   #31
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Jeg putter aldri middag i sengene, så jeg foretrekker kald ovn...

Da blir det kald ovn

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.