Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.
Sånn på siden; vi får også alltid hastetimer (altså på ledige plasser i timeplanen hos vaktlegen, som ofte er fastlegen) når vi ringer tidlig om morgenen, men hva hjelper det når vi ALLTID må vente i minst 20 min etter avtalt tid for å komme inn?? Fastlegen vår er alltid forsinket, og det driver punktlige kokosbolle til vannvidd! Hvordan skal man planlegge et legebesøk uten å måtte bruke halve arbeidsdagen??
20 minutter er da ingenting! Jeg tror vi aldri har ventet i mindre enn en time, jeg, noe som jo er ekstra festlig med små barn.
Hos vår fastlege må vi ringe ved åpningstid for å få time samme dag. Da gjelder det å håpe at barnet ble sykt om natta, og at sykdommen ikke kommer snikende utpå dagen en gang. Etter ca. 20 minutter med rare pipelyder og telefonkø kommer man som regel igjennom. Legesekretæren forsøker da som regel å få oss til å oppsøke legevaktbasen om kvelden i stedet - også når det gjelder sykt spedbarn. Ellers er jo erfaringen her som ellers at det eneste som nytter, er å stå på krava, troppe opp, presse seg fram og mase. Sist vi hadde fått legetime til babyen, ble vi forbigått i køen av en (muligens bokstavelig talt) rabiat pasient som var blitt bitt av hund i sydligere strøk.