Sv: Er det en bra ting å ha sterke meninger?
Hvis noen sier at de skal "gi mer faen", så tenker jeg at de skal prøve å bli flinkere til å prioritere hva de engasjerer seg i, og bruke kreftene sine på ting de selv synes er viktige, ikke f.eks. på ting som folk rundt dem er opptatt av, men som de selv egentlig ikke synes er viktige, eller på småting som tar mye tid, men som man ikke får noe særlig igjen for. Jeg tror ikke jeg ville kommet på å tenke at det skulle bety at man skal være mindre engasjert i diskusjoner, eller at man planlegger å si mindre fra når man mener andre tar feil i viktige ting.
Det var kanskje egentlig to ting du spurte om? Hva vi legger i å "gi mer faen", og om det er en bra ting å ha sterke meninger? Jeg synes det er bra å ha gjennomtenkte meninger, og har man det, synes jeg det er en god egenskap å kunne hevde og argumentere for meningene sine selv om andre er uenige. Og så synes jeg det er bra å våge å la seg utfordre og tenke gjennom meningene én gang til dersom man får gode motargumenter, og en veldig god egenskap å være i stand til å forandre mening. Jeg synes dessuten det er en god egenskap å engasjere seg for å prøve å forandre på ting man mener det er viktig å forandre på ("ikke la ting stå uimotsagt", som du sier, dersom disse tingene altså er så ille at de trenger å motsies).