Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Svart kjole i bryllup?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er det OK å bruke svart kjole i bryllup?
Nei, det er ikke OK, jeg blir sur på de som gjør det 17 11,64%
Jeg ville ikke gjort det selv, men OK at andre gjør det 25 17,12%
Tja, bare om man bruker fargerikt tilbehør til 23 15,75%
Tja, bare om bruden sier det er OK 22 15,07%
JA, det er da vel helt greit 71 48,63%
Bryr meg ikke/dustepoll 6 4,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-08, 12:57   #121
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Svart kjole i bryllup?

litt på siden.. :
Jeg har blitt invitert i 7 bryllup,og bare 1 av de hadde kleskode i invitasjonen.Det bryllupet var i Oslo og jeg dro ikke.Hadde ikke råd til flybilett og kjole til flere tusen kroner.Var fattig student da

Gammel 23-04-08, 16:34   #122
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hva gjør man egentlig når kleskoden krever plagg man ikke har / ikke har råd til å kjøpe?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 16:36   #123
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Låner? Kjøper et brukt vidunder fra sekstitallet på Fretex?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 18:51   #124
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Låner? Kjøper et brukt vidunder fra sekstitallet på Fretex?

Jeg har akkurat kjøpt meg en lekker svarthvit kjole i 50-tallsstil til kr 300 på Fretex. Gleder meg til å bruke den!
Jeg synes det er litt rart at så mange ville følt seg uvel og lite høflig behandlet av brudeparet fordi de ikke får gå i svart kjole iht invitasjonens kleskode. Det finnes da mange farger her i verden og mange forskjellige kjoler, er det så vanskelig å finne en passende kjole i annen farge? Og er det så vanskelig å spørre brudeparet om det er ok, så er man på den sikre siden, det er tross alt deres dag og deres ønsker som burde telle mye.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 18:54   #125
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir iallfall ikke fornærmet om jeg ikke får gå i sort kjole i et bryllup, eller om noen hadde kommet i mitt bryllup i sort. Poenget mitt er at jeg synes det som en REGEL er passe utdatert og gammeldags, og synes det er på tide de fleste innser at verden går fremover. Alle kan selvsagt bestemme i sitt eget bryllup, og om et brudepar ikke ønsker at gjestene skal kle seg i sort så er vel det noe de aller fleste respekterer om de får beskjed om det. Men som en egen regel som alle liksom skal vite om, nei det synes jeg er totalt utdatert.

Gammel 11-05-08, 20:26   #126
Nuta
tittel -en, titler

Nuta sin avatar

Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Jeg hadde aldri hørt om denne "regelen" før jeg fikk spørsmål fra et par av bryllupsgjestene om de kunne ha sort kjole. HELT greit for meg, sort, blått rødt, hwo cares?? så lenge jeg er den eneste med hvitt er jeg fornøyd

Så maimor, du må komme i sort i bryllup, og siden det er jeg som skal gifte meg har du ingen grunn til å tvile

Gammel 14-05-08, 20:26   #127
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir ikke sur, men jeg synes ikke at det er OK. Jeg ville aldri gjort det selv.

Gammel 14-05-08, 20:40   #128
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hæ? Er det liksom ikke lov å gå i svart i bryllup? Hvor står den regelen, har jo lest bunker på bunker av bryllupsmagasin om regler i hytt og pine ... men har aldri sett den.

Jaja, jeg som gikk i svart kjole i et bryllup forrige året, er jo helt tragisk om bruden sitter og er dritsur for det!

Gammel 18-05-08, 11:17   #129
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Beklager. Jeg kan ikke svare.

Jeg ville ikke ha gjort det selv, jeg synes egentlig ikke at det er OK at andre gjør det, men det betyr ikke at jeg blir sur. Jeg synes bare ikke at de burde gjøre det.

Jeg er enig med Blå.
Unntaket synes jeg er hvis man er gravid. Utvalget er ikke SÅ bra, og det er begrenset hvor mange kjoler man kjøper seg av den typen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 11:18   #130
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har akkurat kjøpt meg en lekker svarthvit kjole i 50-tallsstil til kr 300 på Fretex. Gleder meg til å bruke den!
Jeg synes det er litt rart at så mange ville følt seg uvel og lite høflig behandlet av brudeparet fordi de ikke får gå i svart kjole iht invitasjonens kleskode. Det finnes da mange farger her i verden og mange forskjellige kjoler, er det så vanskelig å finne en passende kjole i annen farge? Og er det så vanskelig å spørre brudeparet om det er ok, så er man på den sikre siden, det er tross alt deres dag og deres ønsker som burde telle mye.

Jeg har nettopp kjøpt meg en til 299 på Uff som jeg skal bruke i bryllup. De har masse flotte bruktkjoler som egner seg, særlig hvis man er i str 42 omtrent.

Dresskoden har ikke noe med fargen å gjøre vil jeg si. Det står aldri "ikke svart", det er liksom bare sånn det er.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 01:29   #131
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Var et par svarte kjoler i bryllupet vårt i helga, og det var helt greit det. Flotte var de i kjolene sine.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 16:24   #132
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge kjolen er festlig og fin, kan jeg ikke se noe problem i at den evt. er svart.

Gammel 23-06-08, 17:31   #133
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gikk i svart kjole i min svigerinnes bryllup. Ikke fordi jeg sørget, så langt i fra, men fordi det var den eneste fine kjolen jeg fant som passet. Man tager det man haver..

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 20:11   #134
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er enig med Blå.
Unntaket synes jeg er hvis man er gravid. Utvalget er ikke SÅ bra, og det er begrenset hvor mange kjoler man kjøper seg av den typen.

Er man "fritatt" regelen når man er gravid, altså?

Gammel 22-01-09, 23:27   #135
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville nok ikke gått i sort kjole selv, men reagerer ikke om andre gjør det.

Hvitt derimot syns jeg ingen andre enn bruden skal ha på seg om hun skal stå hvit brud.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:38   #136
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

I vårt bryllup så kom nå et par i svart skjørt og hvit topp.

Det, derimot hadde jeg prøvd å unngå, da det i de fleste store selskaper jeg har vært i har vært "uniformen" til serveringspersonalet.
Jeg ville nødig bli forvekslet med betjeningen.

Gammel 23-01-09, 00:49   #137
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette med at svart kjole ikke skal brukes i bryllup var jeg ikke klar over før jeg leste det her. (Men jeg visste at man ikke skal gå i hvitt, det sier seg vel i grunnen selv at man skal la bruden ha den fargen for seg selv.) I siste bryllup jeg var i hadde faktisk forloveren svart drakt på seg, og jeg tror ingen stusset på det i det hele tatt. På www.skikkogbruk.no står det følgende om antrekk i bryllup:

Sitat:

Tradisjonelt het det også at ingen kvinner skulle være kledd i rødt eller svart, men denne regelen blir ofte ignorert. Hvorfor man ikke skal kle seg i rødt eller svart, strides de lærde om, men det er trolig knyttet til overtro og djevelskap. Svart er også tradisjonelt sorgens farge.

Jeg skal i bryllup igjen snart, og har planlagt å ha på meg svart kjole med sjal, sko og veske i kongoblått til. Etter å ha lest denne tråden har jeg bestemt meg for å klarere det med vertskapet - men hvis de sier det er i orden kommer jeg til å bruke det antrekket, selv om noen gamle grandtanter får pusteproblemer.

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 01:40   #138
Poku
helt grønn

Poku sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: midt-norge
Poku har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mulig det er bare meg, men det å ikke ha svarte klær i bryllup, er ikke det sånn man ser på film da?Ser for meg en sippende svigermor i en synagoge, som "mister" sønnen sin
Uansett; bryllupstradisjonene så mange nevner så fint, er vel ganske så "amerikanisert"(eller hva jeg skal kalle det) her i landet? Ett tradisjonelt norsk bryllup ville vel kreve bunader og bryllupskrone og leikarring og sånt noe vil jeg tro. Ikke hvite marengskjoler og rosa tyll liksom?
Jeg kunne iallefall ikke bry meg mindre, og pynter meg med det som jeg syns jeg er fin i når jeg skal i bryllup, om det er svart eller whatever. Jeg stiller ikke i brudekjole selvfølgelig, men har heller ikke noe stor drøm om å noen gang ha på meg det.

Høyt i ett tre i california satt en liten nattergal og sang falleri fallera, høyt i ett tre i california satt en liten nattergal og sang falleri fallera, høyt i ett tre i california satt en liten nattergal og sang falleri fallera = annoying sang å ha i hodet
Poku er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 01:49   #139
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det må være helt greit jeg. Og det skjønner jeg at det er bra jeg syns. To av mine svigerinner tråkket visst i salaten i bryllupet vårt da de stillte opp i sort kjole og kremhvit kjole. jeg reagerte ikke. Ikke liknet den hvite på noen brudekjole i det hele tatt, og alle visste da at hun var gift. Og hun i den sorte tror jeg ikke visste om denne "regelen" engang.

Jeg hadde selv en hvit kjole dekket av røde valmuer i et bryllup uten at bruden reagerte på det. (svigerinnen i sort som giftet seg )

Så lenge folk ikke kommer i sin egen brudekjole eller dongeri syns jeg det er greit.

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 22:53   #140
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har gått i svart kjole i eksens bryllup

Se min kjole
Den er svart som synden
Det er fordi at
ingenting annet passet meg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.