Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-09, 22:49   #121
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ari og Märtha har gitt borna sine pompøse namn som byggjer opp under den poetiske og alternative profilen dei maknadsfører seg sjølv under.

Tror du de har valgt navn for å bygge oppunder sin egen profil? Som et ledd i markedsføringen av seg selv?

Jeg tror de har valgt navn de liker, i henhold til sin smak. Navn er da en smakssak, og Emma, Leah og Maud er da ikke rarere eller mer spesielle enn mange av barn av FP-ere har.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 22:50   #122
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og det faktum at Ari går ut og kaster drit om andre personer i media kan ihjeldebateres for min del. Hva har det med barna sine navn å gjøre?

Det var jo Ari som skapte namnedebatten i den skalaen den framstår. Hadde han ikkje kommentert Vinje sin blogg så hadde det ikkje vore ei sak.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 22:51   #123
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var jo Ari som skapte namnedebatten i den skalaen den framstår. Hadde han ikkje kommentert Vinje sin blogg så hadde det ikkje vore ei sak.

Den tar jeg, Alfa, og det skal jeg tilstå jeg ikke hadde fått med meg.
Ari burde være den første til å holde kjeft, for det gagner ikke barna at han drar det fram.

Men likevel - de stakkars ungene kan ikke noe for at de heter det de heter...

Gammel 22-01-09, 22:51   #124
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller er det Märtha og Ari som burde vere litt framsynte?

Hæ? Framsynte? Navnene er da virkelig ikke SÅ spesielle. Skulle de gitt barna navn færrest mulig nordmenn ville mislike? Et minste felles multiplum liksom?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 22:53   #125
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Tror du de har valgt navn for å bygge oppunder sin egen profil? Som et ledd i markedsføringen av seg selv?

Jeg tror de har valgt navn de liker, i henhold til sin smak. Navn er da en smakssak, og Emma, Leah og Maud er da ikke rarere eller mer spesielle enn mange av barn av FP-ere har.

Kva eg trur er eigentleg fullstendig irrelevant. Den offentlege debatten, derimot, har jo utvilsomt kobla namnevala til foreldra sitt virke og profilen dei skaper seg.

Gammel 22-01-09, 22:56   #126
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hæ? Framsynte? Navnene er da virkelig ikke SÅ spesielle. Skulle de gitt barna navn færrest mulig nordmenn ville mislike? Et minste felles multiplum liksom?

Det er jo ein grunn til at Ingrid Alexandra ikkje heiter Leah Isadora eller Emma Tallulah (?), for å seie det sånn. Står borna i ei arverekke til trona så må ein nesten forvente meiningar kring namnevalet.

Gammel 22-01-09, 22:59   #127
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes ikke noe om dette styret. La nå folk få kalle barna sine det de vil.
Det er flust av merkelige navn på barn her inne også, som Skremmeren sier,
men man ler da vel ikke og er ekkel av den grunn?

At man skal ha lov til å gjøre narr av de rett og slett fordi de er kongelige/kjendiser er jo helt blåst.
Mulig det ikke hadde vært like moro om det gjaldt en selv og sine egne barn?

Gammel 22-01-09, 23:16   #128
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke lov å tøyse eller gjøre narr av noe, nå? Ærlig talt, klart det må være lov å fjase litt.

Dette er typiske steinernavn, forøvrig. Jeg har hauger av steinerkusiner og steinerfettere og de har alle kombinasjonen normalt fornavn + helt vanvittig mellomnavn.

Gammel 22-01-09, 23:16   #129
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

For ordens skyld så gjentek eg gjerne at eg personleg ikkje synest det er spesielt ok å gjere narr av barnenamn, men å kneble namnebatt generelt og eksemplifisering gjennom kongebarn spesielt, ser eg ikkje på som noko alternativ.

Gammel 22-01-09, 23:27   #130
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er det ikke lov å tøyse eller gjøre narr av noe, nå? Ærlig talt, klart det må være lov å fjase litt.

Det var da rette musa som pep.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:34   #131
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Vanlege" folk gir jo også borna sine namn som dei vert erta for. Eg synest ikkje borna til Märtha og Ari hr krav på meir beskyttelse enn andre born.

Joa, men jeg syns det er litt forskjell på at noen fniser litt av andre barns navn seg i mellom og oppslag i alle avisene.

Nåja, den debatten har da gått siden de offentliggjorde navnet til det første barnet, den startet ikke akkurat med Vinje.
Navnene er ikke min smak, men det er faktisk helt vanlige navn, ikke oppkonstruerte på noe som helst vis. Jeg skjønner ikke at navnene er noe som bryr offentligheten egentlig.

Jeg syns også offentlig navnedebatt er helt okei, men jeg syns faktisk ikke det er okei å bruke eksisterende barn eller ikke. Det er ikke deres skyld at mora er prinsesse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:37   #132
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Navnene er ikke min smak, men det er faktisk helt vanlige navn, ikke oppkonstruerte på noe som helst vis.

Det er vel der du og Vinje er usamde.

Gammel 22-01-09, 23:39   #133
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns også offentlig navnedebatt er helt okei, men jeg syns faktisk ikke det er okei å bruke eksisterende barn eller ikke. Det er ikke deres skyld at mora er prinsesse.

Men kva meiner du er alternativet? Knebler vi pressa? Knebler vi Vinje? Korleis meiner du ein kan unngå det?

Gammel 22-01-09, 23:40   #134
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke Tallulah konstruert? Jeg trodde ikke de kunne peke det tilbake på noe spesifikt, bortsett fra muligens denne indianerdama eller hva det nå var det var snakk om.

Gammel 22-01-09, 23:42   #135
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er fullstendig latterlig at voksne mennesker kan lire av seg så mye dritt pga noen navn. Det er helt sikkert ment for å være litt morsomt, dette, men med tanke på all kritikken Märtha og Ari stadig vekk utsettes for, og som gjerne er basert på deres valg som privatpersoner (engler, yrker, valg av make, navn på barn) blir det ikke spesielt morsomt likevel. Klart barna kommer til å få med seg dette når de vokser til, de trenger ikke bli spesielt store engang før de skjønner. Det er flust av sære og merkelige navn på FP-barna også, navn jeg aldri i verden kunne tenke meg å kalle mine barn. Men jeg ler ikke av det fordet og kaller heller ikke andres valg for fjollete. Det er unødvendig og ikke noe særlig ålright gjort.

Jeg orker ikke lese lenger, jeg nøyer meg med å signere dette. Jeg har lite til overs for drittslenging og mobbing.

Gammel 22-01-09, 23:46   #136
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er ikke Tallulah konstruert? Jeg trodde ikke de kunne peke det tilbake på noe spesifikt, bortsett fra muligens denne indianerdama eller hva det nå var det var snakk om.

Tallulah Bankhead er en av mine favoritt-kitsche-dronninger og derfor er jeg litt personlig sur over at to personer som jeg anser for å være utrolig fjollete har tatt navnet. Men ellers så synes jeg ikke navnene er så rare, Emma og Leah er vel noen av de mest vanlige navnene nå for tiden, og Maud er fint synes jeg. Rare mellomnavn er ikke noe problem for ungen, de kan velge å ta det med eller ikke selv etter som de blir eldre.

Gammel 22-01-09, 23:47   #137
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg er fremdeles litt sur på Kjetil Rollnes som ikke tok opp hansken Ari Behn kastet, og fiket ham opp litt.

Åh, Rollnes og Behn i god, gammeldags Gentleman-duell ...
Det hadde jeg likt! Forøvrig er jeg enig med Hasselnøtt og Skremmern (som sitert av Safran over) .

Gammel 22-01-09, 23:49   #138
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

http://no.wikipedia.org/wiki/Tallulah

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:50   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa

Det er vel der du og Vinje er usamde.

Ja, og Vinje tar i såfall feil. Ingen av navnene er laget av Ari og Märtha Louise. Alle navnene har eksistert i haugevis av år. At de ikke er norske, er en annen sak.

Jeg syns forresten ikke det er knebling å mene at pressen burde ha bedre ting å ta seg til og at Vinje er en konservativ, historieløs, surmaget gubbe som burde ties ihjel. Det går an å synes at noe ikke er OK uten å mene at de bør knebles fra å si det.

Tallulah Bankhead var en relativt kjent filmstjerne på femtitallet. Og hadde jeg hatt en datter så skulle hun gjerne fått det mellomnavnet (det er selvfølgelig umulig nå) , akkurat som Glitterbarnet egentlig skulle hett Hunter til mellomnavn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 23:53   #140
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Da jeg gikk på barneskolen ble jeg ertet for navnet mitt av en heller lite pedagogisk lærer. Han syntes det var rasende festlig å gå forbi meg i klasserommet, bøye seg over meg og synge en aldeles morsom sang om navnet mitt, som ikke engang rimte. Det gjorde vondt å bli ertet for navnet mitt, og jeg har faktisk hatet det i all ettertid. (Jeg liker det ennå ikke.) Denne lærereren var en person - en enkelt person, som ertet meg for navnet mitt, ganske sikkert "i all vennskapelighet."

Tro hvor gøy det blir å være Emma Tallulah 8 år når opptil flere mennesker erter navnet hennes i full offentlighet bare fordi foreldrene hennes er offentlige personer?

Ja - ta for all del Ari Behn for alt det mer eller mindre intelligente den fyren klarer å lire ut av seg i media. Ta gjerne Märtha for engler og demoner og hva hun nå en gang finner å lære vekk å prate med. Dette gjør disse to i kraft av å være voksne mennesker som lever sitt liv i offentlig søkelys, og som må tåle å stå for å være en smule mindre A4 enn kanskje mange andre er.

Men la være å ta dem for navna til barna, for barna er pokker så uskyldige for at foreldrene har artig smak hva navn angår.

Ja, også er jeg enig med Inagh!

Mitt samiske etternavn var nok i overkant fremmedartet, men ikke desto mindre hysterisk morsomt for mine klassekamerater på ungdomsskolen på Østlandet.
Hver dag i tre år.
Jeg gledet meg til den dagen jeg kunne gifte meg og bytte ut det forhatte og latterliggjorte navnet mitt.
(Det ble ikke bedre av at Falsk og Mathisen ga ut en sang med et refreng som lignet veldig. )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.