Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-09, 13:53   #1
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Men når vi snakker om datidens legekunst(eller flopp), så drev de bl.a med årelating. Var det fordi de mente at desom de tappet et sykt menneske for rundt en halvliter blod, så ville de bli bra igjen? Logikken i det?

Og tannhelsa, jeg får vondt langt inni margen av å tenke på hva de gikk igjennom på den tiden! Da ble vel tenner trukket uten bedøvelse, tannverk måtte de bare leve med også videre?

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:00   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Men når vi snakker om datidens legekunst(eller flopp), så drev de bl.a med årelating. Var det fordi de mente at desom de tappet et sykt menneske for rundt en halvliter blod, så ville de bli bra igjen? Logikken i det?

Datidens legekunst gikk ut på at det var fritt opp til enhver lege å synse og føle hva de ville. De kunne f.eks ha stor tro på årelating fordi de hadde en teori (som ikke var etterprøvd) om at man hadde for mye blod. De hadde sikkert truffet på en pasient med hemokromatose hvor det hadde funket superfint, og så hadde man "erfaring" med at det var god behandling.

Det var ikke før man begynte å sjekke ordentlig på en ryddig måte at man begynte å finne ut hva som virket på ordentlig. Så før man begynte med dokumentering og en metode på hvordan man finner ut hva som er riktig eller ikke, så var alt "alternativ medisin".

Mange behandlingsmetoder som i dag er alternativ medisin er rester etter metoder som har vært "legemedisin" men som har blitt faset ut fordi man har funnet ut at det ikke virker. Magnetterapi for eksempel.

Gammel 21-01-09, 14:08   #3
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Interessant er det iallefall!

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:16   #4
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal vi se hva jeg kan...
Jeg kan klippe sau, karde, spinne, veve,
Jeg kan melke ku, yste, lage smør hvis jeg holder på lenge nok.
Jeg kan bake brød i ved ovn.
Jeg kan støpe lys.
Jeg kan plukke bær, og lage syltetøy og saft
Jeg kan hugge ved..
Jeg kan alltids finne ut hvordan man lager såpe.

Jeg kan ikke slakte.
Jeg måtte blitt vegetarianer, med mindre jeg kunne slaktet en høne.. en høne kan jeg klare...

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 21:06   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å, nei, si ikke det, du kan da bake lefser!

Ja, det er jammen sant. Man kan overleve på det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.