|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Einsam
|
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg kan felle trær, kappe ved med øks, stelle dyr, melke ku, klippe sau (og med litt oppfrisking lage garn også..). Jeg har vært med på slakting flere ganger, og skulle nok fått mat på bordet. Jeg hadde nok overlevd, selv om jeg nok hadde vært rimelig lei ganske fort. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde ikke overlevd særlig lenge.
|
|
|
#3 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg skulle nok klart meg, selv om det ikka hadde blitt lett. Må man, så må man og jeg hadde nok vært veldig lærevillig. Hadde jeg levd på 1800-tallet ville det jo vært naturlig.
|
|
|
#5 |
|
Fear of the dark
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Tror jeg hadde klart meg ganske bra, for en uke iallefall.
|
|
|
#6 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde knapt holdt ut i ei uke.
|
|
|
#7 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?
Gammelsaltet sei er jo en delikatesse! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Hm. Hogge ved og kløyve hade gått bra. Melking helt greit. Dyrke og sånn - greit. Slakting.... vel. Jeg har vært med på slakting og partering etter gammelmåten, samme med klipping av sau med håndsaks etc, men hvor bra det hadde gått i praksis... jeg er jammen ikke helt sikker. Så må man jo slå gress og hesje det opp, ta det inn, få det kjørt i hus når tørt. Man må bære inn vann, fyre for å få varmvann... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg tror faktisk jeg skulle klart meg veldig bra på den tiden. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Tror jeg kunne klart meg greit. Har god kunnskap om naturen og hva som kan spises der.
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Tatt i betraktning at ingen av ungene mine hadde overlevd fødselen, og at jeg derfor hadde vært gal av sorg; elendig.
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde klart de tradisjonelle manneoppgavene, og skitt, kryp og rotter hadde ikke bekymret meg. Ei heller dyrehold. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Tror jeg hadde klart meg bra
|
|
|
|
#15 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?
Slik som på den gården? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Nei. Ganske naturlig i og med at jeg ikke trenger sånne ferdigheter like lite som en 1800-talls bonde trenger å vite hvordan man kjører bil.
|
|
|
|
#17 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Det hadde gått temmelig dårlig tror jeg.
|
|
|
|
#18 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Hadde jeg vært født da, så hadde jeg jo fått det inn "med morsmelken", så det hadde nok gått helt strålende. Hadde jeg blitt slengt inn i det i dag, så velger jeg å tro at jeg hadde klart meg helt greit. Man lærer jo etterhvert, liksom.
|
|
|
|
#19 |
|
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg og mannen hadde klart oss helt fint sammen. Han kan sitt (dyr, fysisk tungt arbeid og veldig praktisk anlagt) og jeg kan resten. Hadde faktisk vært artig å prøvd.
|
|
|
|
#20 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg kan hugge ved. Jeg har vært med på å slakte, og kan utnytte kjøttet ganske godt. Har bare håndmelket meg selv, det gikk ikke noe særlig, men skyldtes vel mest at jeg ikke er noen melkeku. Det kan sikkert læres. Plukker sopp og bær hvert år. Kryp er greit, så lenge det ikke er edderkopper. Jeg kan strikke, jeg har prøvd å spinne, men jeg kan aldri i verden lære å sy.
|
![]() |
|
|