|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg følger min til døra fordi det er et stykke å gå fra parkeringsplassen og bort til klasserommet deres. Det er også stupende mørkt om morgenen, og skolegården har ikke lys. Jeg må vite at han er på plass og jeg hjelper gjerne de trege somlerene med å ta av seg yttertøy. Læreren her takker ofte i ukeplanene de foreldre som stiller opp og hjelper til. Hun har jo 15 stk og ta seg av,så halve timen ville jo gått om hun skulle hjelpe alle alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?
Men... trenger alle 15 hjelp?
![]() |
#3 |
frakoblet
|
Absolutt ikke. Jeg mener det er et gode å ha tid til å følge barnet helt frem, og mener det skaper trygghet.
Her er det mange som gjør det. Utenfor førsteklasseinngangen er det alltid fullt med foreldre ved skolestart. Toern går nå i tredje, og når jeg skal på jobb slippes hun av utenfor skolegården. Da jeg var student tok jeg meg ofte tid til å gå sammen med henne helt frem, dette var noe hun satte pris på. Det betyr ikke at hun ikke er selvstendig på andre måter.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
Men det krever at man er BÅDE lat og litt forutseende. For i fasen mellom "få hjelp" til "greie selv" er det ganske pesete...
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Etter å ha undervist en periode på en videregående skole, synes jeg vel at en litt for stor andel av ungdommene allerede har blitt tafatte og uselvstendige. |
![]() |
![]() |
#7 |
I farta!!
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Her går storebror til skola stort sett kvar dag. Heim går han kvar dag. Det har han gjort fra etter jul i 1.klasse. Det er litt over 1 km til skola. Dei får lov å leike rundt i nabolaget. Me er ingen høneforeldre, men strenge på enkelte ting når det gjeldt sikkertheit. Me merkar at storebror har blitt mykje tryggare på seg sjølv no som han har fått meir ansvar. Dei lærer utruleg. Han gjer leksene sjølv og, spør om hjelp hvis han treng og me sjekkar når han er ferdig. Dei to største pakkar sekk til skole og barnehage sjølv, me ser over på kvelden.
![]() |
#8 |
Absolute Beginner
|
Det er sant, men den tiden sparer man fort inn igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg ser ikke helt problemet med å følge ungene helt inn i garderoben. Jeg fulgte henne inn nesten hele første klasse. Ikke fordi hun ikke kunne kle av seg selv, det hadde hun da gjort i flere år allerede, men fordi jeg (og hun) syntes det var hyggelig! Skravle litt med de andre ungene og andre foreldre, og si hadet til snuppa. Og ungene kommer spredt mellom 07.15 og 08.30 så plass i garderoben har ikke vært noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det er vel ikke ukjent at en del av skolebarna faktisk ikke mestrer en del av det rent praktiske? Jeg hørte en del om det da venninna mi jobbet i småskolen. Jeg sier ikke at ikke flere av dem kunne klart det, men det er vel altså en del som ikke klarer dette så godt selv. Til de kan det må de jo hjelpes.
![]() |
![]() |
|
|