|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg kan vanskelig forestille meg ungene mine som tafatte og uselvstendige individer uansett hva jeg skulle finne på å utsette dem for av restriksjoner.
![]() |
#2 |
Smugleser
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg er veldig bevisst på at sønnen min skal kunne klare seg godt når han blir større. Både når det gjelder ferdigheter, og ansvar. Jeg må si at de foreldrene som ikke lar ungene hjelpe til hjemme fordi "de skal ha en barndom" befinner seg på en annen planet enn meg.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg ser jo daglig i jobben i barnehage stor forskjell i hvordan barna blir oppdradd. Det er tydelig forskjell på de barna som sitter passivt, og forventer servering, underholdning og oppfølging, og de barna som har et selvstendig initiativ. Jeg ser også på mine kollegaer som er gjennom 8 (!) telefoner hver morgen for å få 13 åringen på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Man merker godt hvem som er vant til full oppvartning hjemme ja, men samtidig har jeg funnet ut at de ofte greier mye da hønemor er ute av syne. Da vi har skolebarn på besøk som vil ha hjelp til alt mulig sier jeg at de må prøve selv først, og så hjelper jeg dem om de ikke får det til. Og som regel greier de både å helle i drikke og å ha på seg sko gitt. Men nå er jeg vant til gjøre-selv-barn da, det er mulig at jeg hadde ytt mer service ovenfor et barn som syntes alt var vaaaanskelig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det er jo enkelte ting som er farligere nå enn før, som trafikken for eksempel. Men jeg tror ikke noe på at faren for overgripere er større nå enn før, tvertimot.
![]() |
#7 |
Passiv
|
Jeg tenkte trafikk da jeg leste kronikken. Trafikken står for meg som hovedgrunnen til at jeg ikke vil slippe min sønn ut alene så mye som jeg skulle ønsker. Sjåfører som kjører fort, snakker i mobil og ikke følger med kombinert med barn som ikke er evolusjonært tilpasset å passe seg for biler er en så skremmende kombinasjon at jeg holder igjen mye mer enn jeg skulle ønske. |
![]() |
![]() |
#8 |
Textrovert
|
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
For det første må jo barnet ha noen å sove hos, annet enn foreldrene. Ikke alle har alternativer.
![]() |
#10 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikke noe fan av bare å nikke og signere men må gjøre det her. Jeg er veldig enig i det Esme sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
Er helt enig, Bina. Har vært sammen med ganske mange barn og unge gjennom de siste ti årene. Det er ikke til å stikke under en stol at mange foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste, langt fra alle heldigvis men når man ser hva en overbeskyttet barndom kan føre med seg i form av angst og andre plager er det nok til å få lyst til å filleriste et par foreldre.
En sånn bootcamp leder jeg gjerne. |
![]() |
![]() |
#12 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Nei, det tror jeg ikke noe på. De tingene vi gjør nå, som ikke våre foreldre gjorde for oss, av påpassing og tilrettelegging har i stor grad bidratt til at barnedødeligheten er gått drastisk ned i Norge. Det er også blitt mye mer å passe seg for, økt biltrafikk er det aller viktigste. Unger har ikke endret seg, de kan og vil selv.
![]() |
|
|