|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på? | |||
Norsk |
![]() ![]() ![]() ![]() |
116 | 67,05% |
Engelsk |
39 | 22,54% |
Dansk |
2 | 1,16% |
Svensk |
2 | 1,16% |
Annet, vennligst post |
14 | 8,09% |
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Grubler.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Helt klart norsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
intro
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser nesten bare skandinaviske bøker, så jeg svarte norsk. Er også glad i å lese svensk på svensk, og engelsk på engelsk går jo også bra - skjønt jeg går ikke av veien for oversettelser heller. Dansk kan jeg også lese, men det gjør jeg sjelden. Har ikke lest ei bok på tysk siden avsluttet grunnfag for 15 år siden.
![]() |
![]() |
#43 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker å lese på mitt morsmål, fordi man aldri kan beherske et fremmedspråk godt nok til å få med seg alle nyansene i språket på samme måte som man gjør i morsmålet, og det ønsker jeg å gjøre. Men jeg leser også på engelsk og på spansk. Noen ting leser jeg på originalspråket av spesielle årsaker som har med språket å gjøre, f.eks. Harry Potter- og Ringenes Herre-bøkene, fordi jeg ikke liker måten navnene er oversatt til norsk på, og bøkene til den meksikanske forfatteren Elena Poniatowska, fordi hun skildrer temaer som er tett knyttet til Mexico og bruker en veldig meksikansk spansk. Øhm, litt vanskelig å forklare, dette her.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk og engelsk, alt ettersom
![]() |
#45 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Selv om det nok stemmer, så foretrekker jeg likevel å lese på engelsk, dersom det er det språket forfatteren har skrevet på - om jeg ikke får med meg alle nyansene i språket, så anser jeg det i alle fall som sannsynlig at jeg kan få mer ut av det enn det språket oversetteren har brukt. For selv om oversetteren kan ha gjort en veldig god jobb, vil jo alltid noe gå tapt - og de færreste oversettere er like dyktige språkkunstnere som originalforfatterne er.
![]() |
#47 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk, helt klart.
![]() |
#48 |
Borte
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser kun på norsk. Jeg har lest alt for lite engelsk og tysk til at det fungerer for meg å lese en bok på de språkene selv om jeg forstår dem. Jeg blir bare sittende å lese det samme om og om igjen av frykt for å gå glipp av poenget.
![]() |
#49 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Leser stort sett bare på engelsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg svarte annet og svarer vennligst at bøker skrevet på norsk leser jeg på norsk, bøker skrevet på engelsk leser jeg på engelsk. Det er utrolig mange dårlige oversettelser, så da foretrekker jeg dem på originalspråket. Dansk og svensk kan jeg lese, men det er ikke så avslappende og hyggelig, så jeg foretrekker å lese i norsk oversettelse. Tysk kan jeg også lese, men gjør det ikke så ofte.
![]() |
#51 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Er originalspråket engelsk, så leser jeg helst boken på engelsk. Ellers går det i norsk. Jeg kan lese svensk og dansk om jeg må, men unngår det om jeg kan.
![]() |
![]() |
#52 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk litteratur på norsk, svensk litteratur på svensk (og jeg liker å lese på svensk), engelskspråklig litteratur på engelsk, og så leser jeg stort sett bøker skrevet på andre språk enn disse på engelsk.
![]() |
#53 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Bokmål, nynorsk og dansk er helt uproblematisk. Liker veldig godt nynorsk litteratur. Nydelig språk som ofte løfter leseopplevelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jupp, det gjør jeg og.
![]() |
#56 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Leste tidligere en del bøker på engelsk, men nå som jeg må konsentrere meg mer når jeg leser blir det kun norsk.
![]() |
#57 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk. Bokmål. Jeg kan også lese bøker på engelsk nå og da når jeg får ånden over meg (eller kommer over en bok som liksom ba om å bli lest). |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker å lese på norsk for tiden, men om jeg har overskudd, så finner jeg glede i engelske bøker også. (Så jeg gleder meg til jeg får litt mer overskudd og kan prioritere å lese engelske bøker for å holde engelsken ved like.) Det kommer litt an på hvorfor og hva jeg leser. En god del fagbøker liker jeg godt på engelsk. Endel av fagterminologien blir mye lettere forståelig når en knytter det til engelskspråket.
![]() |
#59 |
geskjeftig
|
Jepp. Bytt ut chiclit med annen lett litteratur, som fantasy eller tegneserier, og vi er i mål.
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 10-01-09 kl 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser helst norsk, men kan godt lese engelske bøker også
![]() |
|
|