Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Norsk 116 67,05%
Engelsk 39 22,54%
Dansk 2 1,16%
Svensk 2 1,16%
Annet, vennligst post 14 8,09%
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 21:42   #41
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Helt klart norsk.

eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:43   #42
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser nesten bare skandinaviske bøker, så jeg svarte norsk. Er også glad i å lese svensk på svensk, og engelsk på engelsk går jo også bra - skjønt jeg går ikke av veien for oversettelser heller. Dansk kan jeg også lese, men det gjør jeg sjelden. Har ikke lest ei bok på tysk siden avsluttet grunnfag for 15 år siden.

Gammel 09-01-09, 21:45   #43
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg foretrekker å lese på mitt morsmål, fordi man aldri kan beherske et fremmedspråk godt nok til å få med seg alle nyansene i språket på samme måte som man gjør i morsmålet, og det ønsker jeg å gjøre. Men jeg leser også på engelsk og på spansk. Noen ting leser jeg på originalspråket av spesielle årsaker som har med språket å gjøre, f.eks. Harry Potter- og Ringenes Herre-bøkene, fordi jeg ikke liker måten navnene er oversatt til norsk på, og bøkene til den meksikanske forfatteren Elena Poniatowska, fordi hun skildrer temaer som er tett knyttet til Mexico og bruker en veldig meksikansk spansk. Øhm, litt vanskelig å forklare, dette her.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 21:46   #44
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Norsk og engelsk, alt ettersom

Gammel 09-01-09, 21:49   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg foretrekker å lese på mitt morsmål, fordi man aldri kan beherske et fremmedspråk godt nok til å få med seg alle nyansene i språket på samme måte som man gjør i morsmålet, og det ønsker jeg å gjøre.

Selv om det nok stemmer, så foretrekker jeg likevel å lese på engelsk, dersom det er det språket forfatteren har skrevet på - om jeg ikke får med meg alle nyansene i språket, så anser jeg det i alle fall som sannsynlig at jeg kan få mer ut av det enn det språket oversetteren har brukt. For selv om oversetteren kan ha gjort en veldig god jobb, vil jo alltid noe gå tapt - og de færreste oversettere er like dyktige språkkunstnere som originalforfatterne er.

Å lese på tysk er nok i litt større grad for treningens skyld for min del. Men der også har jeg sammenlignet original og oversettelse og syntes jeg fikk mye mer ut av originalteksten, selv om jeg ikke forstod alt, fordi språket fløt så mye bedre.

Gammel 09-01-09, 21:51   #46
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Definitivt engelsk.

Gammel 09-01-09, 22:08   #47
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Norsk, helt klart.

Gammel 10-01-09, 09:16   #48
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser kun på norsk. Jeg har lest alt for lite engelsk og tysk til at det fungerer for meg å lese en bok på de språkene selv om jeg forstår dem. Jeg blir bare sittende å lese det samme om og om igjen av frykt for å gå glipp av poenget.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 09:24   #49
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Leser stort sett bare på engelsk.

Jeg er heller ikke enig med Gremli over her ang. det å ikke kunne et fremmedspråk godt nok til å få med seg alle nyanser av språket. Det er jeg, jeg snakker engelsk veldig godt, jeg har en veldig stor forståelse for språket. Jeg har ofte et større ordforråd på engelsk enn på norsk. Det hender selvfølgelig at jeg må slå opp et ord eller to fordi jeg aldri har hørt det før, men det gjelder faktisk på begge språk.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 09:27   #50
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte annet og svarer vennligst at bøker skrevet på norsk leser jeg på norsk, bøker skrevet på engelsk leser jeg på engelsk. Det er utrolig mange dårlige oversettelser, så da foretrekker jeg dem på originalspråket. Dansk og svensk kan jeg lese, men det er ikke så avslappende og hyggelig, så jeg foretrekker å lese i norsk oversettelse. Tysk kan jeg også lese, men gjør det ikke så ofte.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 09:30   #51
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Er originalspråket engelsk, så leser jeg helst boken på engelsk. Ellers går det i norsk. Jeg kan lese svensk og dansk om jeg må, men unngår det om jeg kan.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:02   #52
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norsk litteratur på norsk, svensk litteratur på svensk (og jeg liker å lese på svensk), engelskspråklig litteratur på engelsk, og så leser jeg stort sett bøker skrevet på andre språk enn disse på engelsk.

Gammel 10-01-09, 10:06   #53
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Bokmål, nynorsk og dansk er helt uproblematisk. Liker veldig godt nynorsk litteratur. Nydelig språk som ofte løfter leseopplevelsen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:33   #54
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Originalspråket. Men når jeg ikke er stiv nok i originalspråket, hender det stadig at jeg velger engelske oversettelser om jeg mistror den norske.

Jupp, det gjør jeg og.

Gammel 10-01-09, 10:59   #55
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg leser på originalspråket hvis det er engelsk eller fransk, ellers leser jeg norsk, dansk og svensk.

Gammel 10-01-09, 15:56   #56
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Leste tidligere en del bøker på engelsk, men nå som jeg må konsentrere meg mer når jeg leser blir det kun norsk.

Gammel 10-01-09, 16:00   #57
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Norsk. Bokmål. Jeg kan også lese bøker på engelsk nå og da når jeg får ånden over meg (eller kommer over en bok som liksom ba om å bli lest).

Dessuten er jeg nokså kritisk til lesbarhet. Tungleste og oppstykkede bøker eller bøker med alt for detaljerte beskrivelser av ting fenger meg ikke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 16:04   #58
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å lese på norsk for tiden, men om jeg har overskudd, så finner jeg glede i engelske bøker også. (Så jeg gleder meg til jeg får litt mer overskudd og kan prioritere å lese engelske bøker for å holde engelsken ved like.) Det kommer litt an på hvorfor og hva jeg leser. En god del fagbøker liker jeg godt på engelsk. Endel av fagterminologien blir mye lettere forståelig når en knytter det til engelskspråket.

Gammel 10-01-09, 16:06   #59
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Krim og chiclit leser jeg gjerne på engelsk, litt mer tyngre litteratur foretrekker jeg å lese på norsk. Bøker av islandske forfattere leser jeg på islandsk.

Jepp. Bytt ut chiclit med annen lett litteratur, som fantasy eller tegneserier, og vi er i mål.

Jeg er rett og slett for lat til å lese tunge bøker på annet enn de nordiske språkene (minus finsk). Med mindre det er i jobb- eller studiesammenheng eller boka ikke er oversatt til norsk, da leser jeg på originalspråket.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 10-01-09 kl 16:13.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 16:10   #60
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg leser helst norsk, men kan godt lese engelske bøker også

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:36.