Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Eselører eller bokmerker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hva foretrekker du, eselører eller bokmerker?
Eselører 57 43,85%
Bokmerker 70 53,85%
Dustepoll (ser ut til å ha blitt et obligatorisk alternativ) 3 2,31%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-09, 09:34   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.321
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Synes dere bøkene blir ødelagt av det? Jeg synes den ser like fin ut når jeg fjerner bretten igjen.

På sikt blir det jo ødelagt. Papir som blir brettet har en tendens til å knekke.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Bøker skal ikke stå i hyllene og se plettfrie ut.
De skal se brukt og lest ut.

Bøkene skal stå i hyllen etter at de er lest, og se pene ut.

Jeg liker å ta vare på tingene mine - også bøker.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 09:37   #42
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.430
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Jeg bruker eselører, omslaget på boken eller legger den åpen ned. Bokmerke tror jeg aldri jeg har brukt.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:14   #43
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Aldri eselører. Aldri skriftsiden ned. Ymse bokmerker, omslaget på boken eller gjerne også en annen bok som bokmerke hvis ikke noe annet er tilgjengelig.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:19   #44
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Derimot kan jeg godt finne på å legge boka åpen med ansiktet ned, og knekker gladelig bokrygger. Bøkene mine ser derfor veldig lest ut likevel. Jeg har ikke noe skille mellom hvordan jeg behandler hardback og paperback – generelt kan jeg ikke fordra hardback fordi de er så tunge og uhåndterlige.

Jepp.
Om jeg skal ha med boken i en veske og må legge den sammen, memorerer jeg sidenr.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:27   #45
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Det er nok først og fremst bok-i-veske-syndromet som gjør at bøkene mine blir såpass slitne. Jeg MÅ ha bok med meg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:29   #46
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er nok først og fremst bok-i-veske-syndromet som gjør at bøkene mine blir såpass slitne. Jeg MÅ ha bok med meg.

Jeg også, det er nærmest en tvangstanke, jeg har aldri tatt en buss eller t-bane i mitt liv uten å ha med en bok. Selv om mannnen min og jeg skal sammen til en kino og sammen tilbake så har jeg med meg en bok sånn dersom han skal på do når vi er på kafé.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:32   #47
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Jeg er en skikkelig boksjuske, og bretter eselører, knekker ryggen og legger de åpne på bordet osv. I tillegg leser jeg i badekaret og blar med våte, såpete fingre, holder boka oppe meg tunge ting mens jeg spiser, også sølete mat ( ikke når jeg spiser sammen med folk, da), og holder boka oppe på kanten av vasken mens jeg vasker fjeset og pusser tenner. Jeg har til og med mista boka i badekaret et par ganger....
Har ikke tall på hvor mange bøker som har gått i oppløsning etter noen lesinger. Da leverer jeg de til gjennvinning og gleder meg over plass i bokhylla til en ny bok.
Om jeg har lånt boka, bruker jeg bokmerke og er veldig forsiktig.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:25   #48
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.906
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Siden jeg låner omtrent alle bøker jeg leser, bruker jeg bokmerke.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:27   #49
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Da jeg var yngre lagde jeg eselører, men nå bruker jeg som regel omslaget på boka. Kanskje eselører på pocketbøker. Eller et bokmerke av en lapp jeg har i nærheten.

Hva har jeg lært om bøker:

1) De bør ikke falle ned i badekaret
2) Å ligge i sola kan gjøre at boken løsner fra ryggen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:30   #50
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Bokmerker - selvsagt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:34   #51
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

1) De bør ikke falle ned i badekaret

Det går an å redde en badekarbok, altså, iallfall så man får lest den ferdig. Men den blir omtrent tre ganger så stor, og veeeldig stygg. Og forskjellige bøker suger forskjellig mengde vann i badekaret. Det er jo egentlig litt pinlig å sitte inne med omfattende empiri om bøker og badekar, men det skjer altså ikke så sjelden her hos meg.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:08   #52
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.204
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Aldri eselører, i alle fall. Jeg er ikke hysterisk på å holde bøkene pene (og har dem gjerne med i sekken, så de blir ganske slitt), men jeg leser dem forsiktig og ville ikke finne på å brette dem med vilje. Noen ganger et provisorisk bokmerke (kinobillett, tom vinduskonvolutt eller noe sånt), eller omslagsflappen, de få gangene jeg leser hardcover, men ofte baserer jeg meg bare på at jeg vet sånn omtrent hva jeg har lest før og greier å finne frem dit igjen. Jeg har kjøpt noen litt fine bokmerker noen ganger, men siden jeg alltid har så mange bøker jeg i større eller mindre grad holder på med, så fungerer det ikke helt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:15   #53
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Eselører, som oftest. Jeg er den typen som leser en bok så mange ganger at den er blitt medtatt uansett. I lånte bøker, fra venner eller biblioteket, bruker jeg bokmerke.
I nye, fine bøker som er innbundet, bruker jeg oftest det papiret som er utenpå boka, omslaget.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:28   #54
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Pocketbøker=eselører
Innbundet bøker=bokmerke

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:28   #55
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.727
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Eselører i pocketbøker og bokmerke (stort sett lappen fra check-in på et eller annet fly) i innbundne bøker.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:39   #56
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Man ødelegger ikke bøker med eselører! Man legger dem ikke med fjeset ned heller, da blir de også stygge og ødelagte. Man bruker selvsagt bokmerke eller husker siden.

Jeg er også veldig forsiktig med bøker og kan bare signere safran. Må innrømme at jeg til og med tar av omslaget på harpack bøker mens jeg leser de slik at det ikke ska bli så stygt. Dette gjelder iallefall bøker jeg har lånt.
Jeg er litt sær og forsiktig med tingene mine og innrømmer det glatt.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:48   #57
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Bokmerker! Kan ikke fordra at noen bretter i bøkene mine.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 14:01   #58
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.846
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Eselører er fy-fy
Bruker bokmerke eller omslaget på boka.
Bretter heller ikke bokryggen med mindre det er ved et uhell.

Eselører kan til nød brukes i pocketbøker hvis de er med på stranda f.eks og skal kastes etterpå.


Det som slliter på bøkene mine er at de ligger i veske/sekk.


Sist redigert av Obelix : 10-01-09 kl 14:10.
Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 14:05   #59
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Eselører. Det har jeg alltid gjort, og nå husker jeg aldri at det er en fy-ting før udåden er utført.

Ellers tar jeg det ikke spesielt høytidelig om bøkene ser slitt ut. Bokstavene er der jo tross alt fortsatt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 14:21   #60
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eselører eller bokmerker?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Eselører kan til nød brukes i pocketbøker hvis de er med på stranda f.eks og skal kastes etterpå.

Kaste bøker?

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no