Sv: Gaza
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Hvorfor i kullsvarte helvete skal vi ikke protestere mot at noen sender flyvåpen, tanks og artilleri inn i tett befolkede områder, noe de inderlig godt vet at dreper et uhyggelig antall mennesker, inkludert barn, når de kunne ha trukket seg tilbake fra områder de i følge internasjonal rett faktisk har okkupert?
Selvsagt er ikke palestinerene "fredlige" de heller, og det er veldig komplisert å se for seg en fungerende strategi for å skape fred der, men det er ikke det samme som å vise avsky mot enkelte handlinger begått av den sterkeste part på ordre fra sin regjering med finansiell støtte fra våre allierte. Det er heller ikke det samme som å støtte rakettskytende fundamentalister i Hamas.
Et liv er et liv, og for øyeblikket dør det 10-20 palestinske sivile for hver Israeler. Å se hvem vi skal støtte er etter min mening så enkelt som å telle døde kropper. Det er ikke så komplisert.
Nei, det er ikke så enkelt. Jeg vil aldri være med på en greie hvor man konsekvent skal støtte den minste. Dette like lite som jeg er med på noe flertallsdiktatur. Uansett om du er liten eller stor kan du ha både rett og feil.
Jeg mener at når dere støtter palestinerne så ukritisk så støtter dere samtidig Hamas og den organisasjonen med det lange navnet jeg aldri greier å huske.
Hvorvidt dette er en okkupasjon, eller terror, eller hva man nå vil kalle det - det er jo litt av det de ikke blir enige om. Krig er grusomt, enig i det, men man kan da ikke bare unnskylde palestinerne heller, som trass i våpenhvile har sendt sporadiske raketter over til Israel.
For å si det - jeg støtter ikke Israel. Men jeg får meg ikke til å støtte den andre siden heller.
|