Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Max Manus

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-09, 09:02   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Max Manus

Det var her ikke spurt om alle 11 åringer burde se denne filmen. Det var spurt om den kunne gå an for en 11 åring med stor interesse for krigen.

Jeg går ut fra at en 11 åring med stor interesse for krigen er vel klar over det meste som skjer i denne filmen.

Som jeg også skrev så er den ikke aktuell for min 11 åring da han ikke har interesse for krigen. Derimot har han stor interesse for Ringenes Herre som han har sett flere ganger. Uten å ta skade av det skal jeg tørre å påstå.

For ordens skyld så foregår det halshugging i feks den første Narniafilmen også.

Og jeg har ikke sagt at 11 åringer bør får se CSI, jeg har kun gjort oppmerksom på at en hel del 11 åringer faktisk gjør det. Poenget med dette var da å forklare at det er en del forskjell på 11 åringer. De av arten som ser CSI vil ikke ha problemer med Max Manus. De som ikke har noen erfaring med medievold eller som ikke har noen interesse for krigen osv, vil antagelig ha bedre utbytte av å se historien om Desperaux el.

Det at ikke alle 11 åringer bør se Max Manus betyr ikke at den ene som er interessert i emnet ikke bør se den. Hadde spørsmålet vært "Bør man ta med seg 11 åringer og se filmen" ville jeg svart nei. Men det var altså ikke spørsmålet.

Jeg er enig i forskjellen på fantasimonstere som deltar i voldelige handlinger og på vold mot mennesker i et historisk perspektiv eller realistisk vold. Samtidig påstår jeg altså temmelig hardnakket at det finnes en hel del 11 åringer der ute som godt tåler denne filmen.

Med påstanden om at den ikke er verre enn Ringenes Herre er det et forsøk på å forklare nivået på volden for en som ikke har sett filmen - ikke noen dypere sammenligning enn det.

Jeg kan bare gjenta at min egen sterke interesse for krigen gjennom hele livet ikke har gjort annen skade på meg enn at jeg er blitt politisk bevisst og utstyrt med en interesse for å forstå hvorfor mennesker som inngår i en gruppe kan finne på å gjøre handlinger ingen av dem antagelig ville gjort om de var alene. Min egen interesse har stort sett gått ut på at jeg i mange år slukte alt av materiale, både bøker, filmer, dokumentarer og det meste annet som dukket opp.

I motsetning til i Ringenes Herre hvor vold fremstilles idealisert og hvor man ikke får se skadevirkningene på de som utsettes for vold, fremstår vold som mer ærlig i denne filmen.
Man ser at det gjør vondt med vold. Jeg tror faktisk jeg synes at det er helt ok jeg. Jeg er skikkelig lei James Bond vold som viser at man kan sparke et menneske i hodet så mye man gidder uten at det gjør noe. Jeg tenker at det vel kan hende det gjør mer skade på ungene enn volden i denne filmen her.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.