|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg har ikke sett filmen, og er heller ikke sterk i hsitorie, men filmen gir seg vel ikke ut for å fortelle en om Norge i krig, men snarere noen av de som var i motstandsbevegelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Det er jo julaften, og jeg skal ikke dra denne veldig langt. Jeg er enig i mye av dem som skrives forøvrig i denne innlegget, og vil vel egentlig bare opplyse om at det egentlig ikke foregikk så mye strategisk for krigens gang i Oslo. Det er det som er ponget mitt. Tyskerne ville ha fisk, hvalolje og ikke minst stål. Oslo hadde ingen av delene. Resten av landet hadde rikelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
Er det kanskje på sin plass å nevne Håkon Kyllingmark og Sepals operasjonen. Kyllingmark var leder av Mil.Org i nordland og måtte flykte til Sverige. Han ledet Sepals operasjonen som innebar at man fikk etterretningsbaser på svensk jord. |
![]() |
![]() |
#4 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Men jeg antar at det satt en del tysk ledelse i Oslo? Det var det jeg tenkte på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
Nå var en av hans oppgaver å bygge opp en motstandsbevegelse i Nord Norge, dette var grunnen til at han måtte flykte. Det er etter hans flukt at han leder Sepals operasjonen. |
![]() |
![]() |
#6 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |