Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når åpner dere julegavene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 11:52   #21
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når åpner dere julegavene?

Vi har alltid fått ting posjonert ut. Dvs ikke de største, men noen mindre gaver som feks filmer, godis og lignenede. Syntes ikke dette gjorde julaften mindre morsom, tvert i mot så gjorde det at dagen ble utholdelig. Vi trippet like mye når åpningen nærmet seg (det er fint mulig når det ligger ca 20 gaver under treet fortsatt).

Er det noe annet når man putter gaven i strømpen altså? Er det å la barnet vente?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 11:56   #22
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Huff, sånt synes jeg er respektløst overfor giveren, som kanskje har gledet seg til å gi pakkene. Heldigvis bruker vi god tid!

Jeg synes det er utrolig slitsomt, så jeg gleder meg mest til førstedag hos foreldrene mine. Vi sparer jo ca halvparten av gavene til da, og da åpnes de på "riktig måte". Men jeg skjønner jo at det må gjøres litt raskt hos svigers, siden vi blir litt over tyve stykker. Skulle vi åpnet en og en, så hadde vi blitt sittende til neste morgen, siden svigerfamilien lider av gavemani. Jo flere, jo bedre. Og helst på størrelse med små elefanter.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 11:59   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Vi har alltid fått ting posjonert ut. Dvs ikke de største, men noen mindre gaver som feks filmer, godis og lignenede. Syntes ikke dette gjorde julaften mindre morsom, tvert i mot så gjorde det at dagen ble utholdelig. Vi trippet like mye når åpningen nærmet seg (det er fint mulig når det ligger ca 20 gaver under treet fortsatt).

Er det noe annet når man putter gaven i strømpen altså? Er det å la barnet vente?

Da porsjonerer vi også ut gavene. Julestrømpen er ikke stor nok til at alle strømpegavene får plass oppi strømpen. (Vi har ingen pakkekalendertradisjon, men julestrømpe har vi. Jeg også. :gledeseg: )

Jeg får legge til at strømpegavene er innkjøpt for å være en strømpegave. Det er ikke sånn at vi plukket ut noen julegaver fra under treet til å være strømpegave. Sånn sett er det en vesentlig forskjell på strømpegaver og under-treet-gaver.

Gammel 23-12-08, 12:00   #24
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Har også feiret jul der neste pakke ble delt ut før første pakket var pakket ut. Det stresset meg skikkelig, og jeg hadde ingen oversikt over hva de andre hadde fått på slutten av kvelden.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:01   #25
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi åpner gavene etter middag, og nissen kommer ca midt i seansen.
Men jeg er vant til hjemmefra at vi kunne åpne en eneste pakke før middag, og det liker jeg å videreføre, mens mannen min er ikke begeistret for det.
Ellers har jeg gjort den erfaring at det er lurt å legge til side voksengavene som deles ut og åpne disse litt senere når barna har fått åpnet alle sine, og er opptatt med å leke. Da får vi sett hva de får av hvem, hjulpet dem med åpning etc og det blir litt mer ro over alt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:04   #26
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ikke at julaften handler om bare forventninger jeg da, men også at man skal kunne være litt takknemlig for at man får ting. Sånn jeg har erfart det så er det enklere for et barn å vise glede over en ting når han har tid til å se litt på den, enn når han får 20 ting i slengen. Da er det lett å se hva som foretrekkes for å si det sånn, noe jeg syntes kan bli litt usmakelig nesten jeg... Litt sånn "MER, MER, MER!!!!"...

Vi har også hatt problemet med overtrøtte barn i syvtiden... da har de gått hele dagen og ventet og er sånn passe utålmodige og overtrøtte. Veldig lite er morsomt egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:09   #27
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer a la america og åpner gavene første juledags morgen. Helt genialt. Ungene får forresten velge én presang de får åpne julaften før de legger seg. Neste morgen er de opplagte, blide og vi kan bruke goood tid på å åpne. Og ikke minst får de leke med dem med en gang. Husker jo godt da vi var små; hvor døllt er det ikke å åpne masse gøye gaver og så måtte gå rett i seng???

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:13   #28
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vokst opp med sen middag julaften og mesteparten av gavene pakket opp før maten. Min salige morfar (som jeg aldri møtte) orket ikke spise med spente unger ved bordet.

Nå gjør vi litt både og. Julenissen kommer ganske tidlig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:19   #29
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gavene åpnes etter julemiddagen. Vi spiser ikke desserten rett etter middagen, men tar dessert og kaker som en pause i gaveåpningen.

Gammel 23-12-08, 12:24   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gavene posjoneres ikke ut. Det tar tid å åpne presanger, og hvis knerten kollapser og legges før vi er ferdige så åpner jeg resten av hans. Snuppa kommer helt sikkert til å nyte hvert sekund. Hun er fra seg av spenning allerede.

Unntaket er julekalenderen. Den innholder en sokk til hver unge på julaften morgen, og i den ligger det en ordentlig presang. Knerten får tegnestifter som skal være lette å tegne med og som går av i vask. Snuppa får et spill til DSen sin. I tillegg får de hvert sitt julehefte samt litt klementiner og rosiner. Jeg håper at dette skal holde dem okkupert i hvert fall litt av dagen.

Gammel 23-12-08, 12:25   #31
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

I år kommer vi til å la han åpne noen på dagen , vi skal bort og orker ikke ha med så mange gaver dit, så de store blir nok åpnet her.. I tillegg var det kaos der for 2 år siden når vi feiret og det orker jeg ikke igjen. I fjor måtte vi ta gaveåpningen over 2 dager fordi han ble så lei og ikke ville åpne flere. De vi ikke åpner her tar vi med og åpner etter middagen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:45   #32
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det vel seint i år. Tipper pakkeåpninga starter rundt 21.

Gammel 23-12-08, 12:47   #33
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja, det syns jeg. Det er stor forskjell på en liten gave, enn 5-10.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:48   #34
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg får legge til at strømpegavene er innkjøpt for å være en strømpegave. Det er ikke sånn at vi plukket ut noen julegaver fra under treet til å være strømpegave. Sånn sett er det en vesentlig forskjell på strømpegaver og under-treet-gaver.

Slik har vi det også. Strømpegaven er fra nissen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 12:55   #35
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har julesokker om morgenen, hvor vi alle, store og små, får en presang hver, som blir pakket opp. Lille får noe som hun kan putle/leke med. Vi deler ut presangene etter middagen en gang, og åpner en og en etterpå. Enten fra yngst til eldst eller omvendt. I for var Lille eneste barnet, så da fikk hun åpne en god del pakker før vi åpnet (og hun la seg), og resten dagen etterpå.

Gammel 23-12-08, 13:16   #36
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen min har særkullsbarn, så vi har en julefeiring med dem på lille julaften. Da kommer også svigers.
På den måten blir forventningene til 4-åringen skyhøye ...!!
På julaften har jeg en "ventegave" i kalenderen sånn at tida kanskje forkortes en smule, uten at jeg syns det hjelper noe særlig ...
I år skal vi prøve nisse for første gang!! Det blir spennende ...
Pakkene må pent vente til etter middag og dessert, men av praktiske hensyn kommer nissen før middagen.

GOD JUL ALLE SAMMEN

Gammel 23-12-08, 13:26   #37
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Åpner alle gavene etter middag.
De årene vi feirer jul på vestlandet blir det to juleaftener.
Vi orker ikke dra med oss gaver herfra over fjellet og tilbake, så har en liten julekveld med svigers når vi kommer hjem.

Gammel 23-12-08, 14:01   #38
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Vi har nisse som kjem på dagtid med ein pakke, resten må fint vente under treet til etter middag. Blir det for mykje (har også stor familie) let vi heller nokre pakkar ligge til neste morgon.

Gammel 23-12-08, 14:35   #39
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi åpner alle gavene etter middagen. I år har jeg også noen gaver i julestrømpen. Vet ikke helt når vi spiser i morgen, sikkert rundt fem. Minsten er stuptrøtt rundt syv... Tror kanskje jeg skal kjøre en tur med han på dagen i morgen sånn at han får sovet en liten blund....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:42   #40
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Vi tar hoveddelen av pakkene etter julemiddagen. Men ettersom vi har tilreisende gjester som ikke tar med seg gavene fra den andre siden av familien, velger vi å la barna åpne gavene fra noen de vi ikke skal være sammen med tidligere på dagen. Det har fungert veldig bra for oss, for erfaringen tilsier at ungene blir ganske slitne og uoppmerksomme (og utakknemlige...) utover kvelden.

Vi har pleid å spise middag rundt klokken 16, og da er vi i gang i sju-tida...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.