Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dessert julaften, tips?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-08, 00:45   #21
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert julaften, tips?

Jeg har lager Dronning Maudpuddig eller fruktsalat med sjokoladebiter de siste årene.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 00:46   #22
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min Dronning Maud er også uten alko.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 00:46   #23
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Is har vi uansett. Har en ekstremt krensen og allergisk unge.

Seh der. Tre desserter allerede. Da blir det fire neste år, og vips; tradisjonen er i gang.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 00:47   #24
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ikke tam med mye mørk sjokolade til. Denne oppskriften er veldig god, men jeg har smakt andre som har vært tamme. Uten alkohol, altså.

Dronning Maud-kaken på detsøteliv.no er defintivt tam, hvertfall.

Det var noko den på det søte liv eg lagde. Men etter at eg og Dinochef hadde fiksa litt på oppskrifta så blei den riktig så god

Gammel 20-12-08, 00:47   #25
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Hva med trollkrem?
Jeg må innrømme at jeg ikke har spist det selv på aldri så mange år, men synes å huske at det var godt. Tradisjonsrikt, jaffal.

Gammel 20-12-08, 00:51   #26
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karamellpuddig!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 00:54   #27
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Hjemmelaget karamellpudding hadde vært noe tror jeg. Ungene vil ikke ha noe med likør og slikt i.
Tar gjerne oppskriften på den klassiske du har Maz !

Du må tilpasse den litt, den er dog fra 1914.

Start med en form og smelt sukker i denne. Kan godt gjøres i stekeovn eller på platen (trenger ikke smelte i stekepanne først om du har gammeldagse former.

Rør litt på formen så karamellen også kommer litt på sidene. Dette kan gjøres lenge før.
12 egg
60 gram sukker
1 liter fløte
1 stang vanilje
12 eggeplommer og 6 eggehvitter hvispes med sukkeret (1/4 time i oppskriften men det var før miksere.

Kok opp fløten med kløvet vaniljestang. Held den kokene fløten i eggedosisen, og held alt i formen.

Stekes i vannbad i 1,5-2 timer. Tipper ca 125 grader, du kjenne når den er satt.

Formen skal selvsagt velves ved servering. Sett raskt i varmt vann først, Sett fatet over formen og snu. Du har da med god karamellsaus også.

Schønnberg Erken har en oppskrift til

1.5 liter nysilt melk (h-melk eller fløtemelk)
150 gram sukker
1/2 stang vanilje
7 egg
Gjør det samme med formen (dette er min mors adapsjon

Kok melk sukker og vanilje i 10 minutter og når det er kaldt tilsettes de godt vispese eggene. Visp fremdeles.

Moderens karamellpuddinger var alltid helt fløyelsmyke, uten korn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 00:55   #28
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Takk Maz !
Min kjære ble helt i hundre ved tanken på skikkelig karamellpudding, så jeg tror han skal få ansvar for den.

Gammel 20-12-08, 00:56   #29
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor lenge før kan man lage karamellpuddingen?

Gammel 20-12-08, 00:58   #30
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvor lenge før kan man lage karamellpuddingen?

Mor laget dem alltid i god tid. Om jeg har ork skal jeg prøve meg selv i helgen. (Jeg har overlatt det til min moder)

Mor var alltid ferdig med julens desserter i god tid.

Gammel 20-12-08, 00:59   #31
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg kan lage den på mandag altså, ingen fare? Også lar jeg den stå i formen til julaften rett før den skal serveres? Ja? Og da tar jeg den i varmt vann først? (Trenger man det altså? Vil ikke karamellsausen i bunn gjøre at puddingen slipper?)

Gammel 20-12-08, 00:59   #32
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Det var noko den på det søte liv eg lagde. Men etter at eg og Dinochef hadde fiksa litt på oppskrifta så blei den riktig så god

Tips ?

Gammel 20-12-08, 01:03   #33
Maz
Pauset

Standard

Jeg kan lage den på mandag altså, ingen fare? Også lar jeg den stå i formen til julaften rett før den skal serveres? Ja? Og da tar jeg den i varmt vann først? (Trenger man det altså? Vil ikke karamellsausen i bunn gjøre at puddingen slipper?)

Mulig det, prøv først, og dypp kjapt i vann om det ikke går. Når jeg tenker meg om har jeg vel overlatt også dette til mor, (nostalgisk nå).

Karamellen i bunnen er jo hard før steking, men den er jo myk når det blir pudding, så jeg tipper du har rett.

Gammel 20-12-08, 01:04   #34
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Første året vi laget karamellpudding kjøpte vi inn store mengder karamellsaus i tillegg. Tenkte ikke på at puddingen kommer med saus.

Gammel 20-12-08, 01:07   #35
Maz
Pauset

Standard

Første året vi laget karamellpudding kjøpte vi inn store mengder karamellsaus i tillegg. Tenkte ikke på at puddingen kommer med saus.

Jeg har aldri helt skjønt den sausen, svigermors karamellpudding har ikke det karamellaget på toppen og heller ikke egen saus.

Schønnberg Erken er forresten morsom å lese. Du kan virkelig se at det den gangen var sukker som var dyrt og fløte og egg var billig.

Tror jeg må lage en rompudding med jordbærsaus til. Selv avholdsvogeren min elsket moderens rompudding. Det er jo så umoderne at det er morsomt.

Gammel 20-12-08, 01:08   #36
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Jeg liker ikke rom, men jordbærsaus hørtes godt ut. Oppskrift? Hva annet kan den passe til?

Gammel 20-12-08, 01:08   #37
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Susse: Trur ikkje me gjorde stort anna enn å ha ein smule alkohol i fromasjen. Pitte litt konjakk meinter eg. Skal ikkje så masse til. Er berre for å få det lille ekstra.

Gammel 20-12-08, 01:09   #38
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

Hvor: Oslo
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her blir det Daim-iskake og fruktsalat

Gammel 20-12-08, 02:01   #39
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Riskrem her.

Men til kaffe litt seinare skal eg laga Osteiskake (oppskrift finnes på forumet hvis du søker). Den er kjempegod.

Gammel 20-12-08, 08:41   #40
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid fruktsalat, iskake og småkaker til dessert på julaften. Blant annet har vi krem i krumkakene denne dagen, det har vi aldri ellers. Høydaren er kransekaken.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.