Sv: Barnesete: Bakover eller framover?
Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.
Bare et lite innlegg ang. den litt lite nyanserte debatten rundt forover-vs.bakovervendt bilsete. Vi måtte sette Prinsessa vår forovervendt da hun var 2 år. Hun ble rett og slett bilsyk av å sitte bakovervendt - kastet opp. Så da fant vi det riktig å la henne sitte forovervendt. Det er få som synes å tenke på dette problemet. Etter vi gjorde dette tiltaket ble bilturen straks mer behagelig for henne.
Jeg har inntrykk av at det er et tema i omtrent alle bilsetediskusjonene jeg har sett, så dette er jeg ikke enig i. Jeg kan forstå at det er vondt for de som føler at de må snu barnet på grunn av bilsyke, men jeg synes ikke bilsyke bør styre informasjonsstrømmen i bilsetedebatten. Det tryggeste alternativet er det som etter min mening bør anbefales, så får det være opp til foreldrene å vurdere risiko- og fordelsanalyse på sitt barns vegne. Iallefall fram til eventuell lovendring. Slik jeg har forstått det er det ingen automatikk i at barn som lett blir bilsyke blir bedre av å snus framover, så det å på generelt grunnlag anbefale å snu barnet ved bilsyke blir feil.