Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politisk streik i barnehager i Bergen på mandag ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-08, 11:42   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Politisk streik i barnehager i Bergen på mandag ...

Kilde.

Sitat:

De fleste kommunale barnehagene i Bergen vil være stengt frem til klokken 1130 mandag formiddag.
Det er nå klart etter at Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Delta i går varslet at deres medlemmer i barnehagene oppfordres til å delta i politisk demonstrasjonsstreik på mandag frem til dette tidspunktet.

Jeg antar det har med nedskjæringene å gjøre ...

Gammel 10-12-08, 23:34   #2
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Politisk streik i barnehager i Bergen på mandag ...

Herlig sitat:

Sitat:

Jeg synes det er veldig synd at barna og foreldrene blir rammet på denne måten, sier byråd for barnehage og skole Tomas Moltu i en pressemelding fra Bergen kommune.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 09:42   #3
Skvetten
Passiv

Standard

De skulle skamme seg!

Dette går ut over mange barn. Jeg kjenner at jeg blir litt harm når det er snakk om streik jeg.

Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 14:43   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

De skulle skamme seg!

Dette går ut over mange barn. Jeg kjenner at jeg blir litt harm når det er snakk om streik jeg.

Foreldre mener du vel?

Gammel 11-12-08, 14:48   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Budsjettforslaget går for det meste utover barna. Jeg håper det er det Skvetten sikter til?
Streiken er så aldeles på sin plass, jeg tar meg meg guttungen og stiller uten Bystyresalen.

Løsningsforslaget fra byrådet på hvordan de kunne spare inn penger: Ta inn flere barn.

Pressemelding her.

Gammel 11-12-08, 15:02   #6
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Løsningsforslaget fra byrådet på hvordan de kunne spare inn penger: Ta inn flere barn.

Pressemelding her.

Men har ikke byrådet nå åpnet for at barnehagene skal kunne holde sommerstengt i tre uker? De vil jo spare endel penger der.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 15:19   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Ikke for de av barnehagene som allerede praktiserer dette. Det har nemlig alltid vært muligheter for dette ...

(Vår barnehage har gjort dette i en årrekke, de har ute spørreskjema der de ber foreldrene krysse av for ønsket ferie, og det er stadig vekk både 2 og 3 uker der alle skal ha fri, og da stenges barnehagen. Det hender jo at det er noen som ikke har ferie da, men det går som regel rundt likevel. Til tross for dette går barnehagen vår, som definitivt ikke sløser med pengene, så vidt rundt økonomisk. )

Gammel 11-12-08, 15:25   #8
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det en privat eller offentlig barnehage?

Slik jeg har lest vedtektene så har det inntil nå bare vært mulig med ferieavvikling på maks tre uker i unntakstilfeller. Det er dette de nå muligens skal endre på.

I barnehagen til lillejenta er det ingen ferieavvikling, så vidt jeg har skjønt (hun har ikke gått der om sommeren enda). Eneste kravet er at barna skal ha tre uker sammenhengende ferie mellom juni og august en gang.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 16:00   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Foreldre mener du vel?

Ja, akkurat den dagen.
Resten av året er det da barna det går ut over fordi det er lav bemanning, dårlig økonomi og noen ganger elendige bygg.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Budsjettforslaget går for det meste utover barna. Jeg håper det er det Skvetten sikter til?
Streiken er så aldeles på sin plass, jeg tar meg meg guttungen og stiller uten Bystyresalen.

Pressemelding her.

Budsjettforslaget er en hån! Så ja Ru, det var det jeg siktet til. Elendig formulert men dog.

Når det er sagt er jeg fremdeles der at jeg ikke synes at streik er noe til greier jeg.

Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 16:23   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Er det en privat eller offentlig barnehage?

Slik jeg har lest vedtektene så har det inntil nå bare vært mulig med ferieavvikling på maks tre uker i unntakstilfeller. Det er dette de nå muligens skal endre på.

Offentlig. Fin, liten kommunal sak.
Det står i vedtektene at styrer i samråd med foreldrene kan velge å stenge og at styrer har veto-rett. Eller noe i den dur.
Som sagt; praktisert i årevis ...

Jeg siterer meg selv fra bloggen min:
Nå også som klin galen mamma:
Jeg har skrevet et leserinnlegg til BT. På 2 sider.
Et meget sinna et, dedikert til den godeste (?) Thomas Moltu og hans inkompentanse. Og foreslått at han og resten av byrådet kan stille som ubetalte vikarer i barnehagene for å spare penger. Og at han ikke bør stille i vår barnehage, for da får han seg en på trynet.

Gammel 11-12-08, 16:23   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg støtter streiken fult ut. Vår barnehage er privat men kommer like vel til å streike. Eller de som er organisert streiker resten holder barnehagen åpen med dårlig bemanning. Jeg kommer ikke til å levere før kl 11 min. Kanskje jeg til og med stiller opp i Bergen sentrum.

Jeg er organisert i utdanningforbundet men streiker ikke siden jeg er student. Men støtter like vel.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:18   #12
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det gikk plutselig opp for meg at jeg ikke bor i Bergen lenger

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:21   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det tok bare over 1 år? Bor ikke i Bergen jeg heller. Men har barnehagen der like vel

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 20:31   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Byrådet foreslår å redusere tildeling til barnehagene i Bergen med 10,5 mill kroner for neste år, økende til 85 mill kr i 2011.
Jeg er redd jeg ikke forstår denne setningen helt jeg, eller stemmer det at de kutter neste år, for så å øke igjen årene etterpå?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 20:35   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Nei.
De kutter først 10,5, så kutter de 85 mill. året etter.
For vår barnehage er det snakk om først 20 000, så 30 000 til året etter i tillegg til de 20, så da 50 000 i kutt til en barnehage med 36 unger ...
De kan få det inn igjen med å ta inn et ekstra barn (under 3 år) eller å kutte i stillinger.
De vil ikke kutte i stillinger, og barnehagen går allerede med underskudd ... (Dette fordi de velger å ta inn vikar ved behov. De venter ikke 14 dager.)

Gammel 11-12-08, 20:36   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Er det lov å flisespikke litt og si at den formuleringen kunne misforstås?

Gammel 11-12-08, 20:38   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Hvor?

:snakker med svigermor i telefonen og skriver innlegg på FP samtidig:

Gammel 11-12-08, 21:24   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg forstod som om de skulle øke til 85 mill i 2011.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.