Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jule-skryte-brevene

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-08, 10:43   #81
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jule-skryte-brevene

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Jeg har bare sent et julebrev og det var til hun jeg bodde sammen med på internat.

Jeg leste "bodde sammen med på internett."

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 11:30   #82
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Jeg syns julebrev er kjempekoselig og vurderer å begynne med det selv!

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 11:46   #83
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes sånne julebrev er helt greie, men orker ikke lage det selv.

Jeg har en slektning som sender intense skrytebrev, men de tar jeg med en klype salt. Så perfekte er det simpelthen ingen som er.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 12:04   #84
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mamma sender slike skrytebrev til sine gamle tanter og onkler.

1.juledag får vi lese det, og da sitter jeg og søstrene mine og ler oss skakk. Mamma er veldig flink til å pynte på sannheten, og hun setter oss i et bedre lys enn vi fortjener. Hun tar dog med pappa's vonde rygg, mine to spontanaborter(det var ett år da...), at livet kan være litt slitsomt med 100% jobb og masse overtid og sånne ting.

Men tantene og onklene venter veldig på det brevet, så det blir iallfall satt pris på. Og vi får oss en god latter.

Personlig har jeg aldri fått julebrev. Trodde det var for den eldre generasjonen, men ser jo nå at det ikke er det. Mine venner er vel ikke særlig glad i å skrive.

Gammel 11-12-08, 13:35   #85
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

(...) mine to spontanaborter (...)

Hva sa du da? Jeg hadde dævva litt om mamma skrev om spontanabortene mine i julebrevene. Jeg synes man kan holde seg til vonde rygger og ødelagte vaskemaskiner i slike brev altså, hvis man skal prøve å balansere all skrytingen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 13:43   #86
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sender ut julebrev - masseprodusert, med mange bilder og ganske mye tekst om året som har gått. Skryt? Å jada, men det er sant det jeg skriver da - alt sammen Jeg er jo veldig stolt av ungene og de gjør det bra på skolen og i det de engasjerer seg i av aktiviteter - det må da være helt greit å fortelle om det til litt slekt og venner vi ser sjelden?

Selv synes jeg det er kjempekoselig å få både julekort og brev, om de er masseprodusert spiller ingen rolle.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 13:46   #87
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Sånne julebrev er en uting, fordi det er med på å skape en slags prestasjonsangst.

Nei, gi deg da. Er det ikke hyggelig å høre om at folk har det bra? Jeg har virkelig ikke fått prestasjonsangst av julebrev noen gang.

When tomorrow comes
Gammel 11-12-08, 13:55   #88
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg må bare få linke til mitt forslag fra ifjor.

Fantastisk bra!

When tomorrow comes
Gammel 11-12-08, 13:57   #89
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har fått bare ett sånt julebrev i år, det åpnet med en hyllest til Brann. Halve brevet handlet altså om seriegullet. Jatta.

Du fikk brev fra 007, altså?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde tenkt å starte en tråd om dette, siden jeg mottok mitt første "juleskrytebrev" i dag, men det fantes jo (selvfølgelig ) en tråd allerede. (Er jeg lat hvis jeg bare spinner videre på denne, eller?)

Saken er: Jeg blir nesten litt trist av å få sånne masseproduserte brev, jeg. (Helt sikkert unormal, I know) Det blir på en måte så upersonlig når oppdateringen skal passe både til bestemor og gamle fyllekompiser. Synes jeg.

Vi kan være unormale sammen da. Jeg blir litt nostalgisk og lei meg og tenker at det hadde vært så mye hyggeligere om vi hadde satt av to kvelder i løpet av året til å snakkes i telefonen heller enn å få dette julebrevet som en påminnelse om hvor langt fra hverandre vi er kommet. :har mange venner jeg ikke har klart å holde kontakt med:

Jeg er selvsagt glad for at de tenker på meg osv osv, men det er litt vemodig også.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 14:14   #90
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det hadde vært gøy å lage et "omvendt" juleskrytebrev. DA kunne jeg ha skrevet mye da!

Gammel 11-12-08, 14:29   #91
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kusina til faren min skriver om tenåringsdatteras rotete rom og manglende skoleinnsats i sine masseproduserte julebrev. Jeg tror jeg hadde foretrukket et skrytebrev, jeg...

Gammel 11-12-08, 14:42   #92
Melonina
Fullverdig medlem

Melonina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Melonina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å høre hva folk driver med er jo hyggelig, men å få side opp og side ned, som fra Kjæres kusine, om hvor mye de tjener, hvilke eksotiske og dyre ferier de har hatt, hvor usannsynlig vellykkede de er osv, jeg blir litt sånn eh...?

Får virkelig folk slike brev altså? Det får meg til å lure på hva slags venner/familie dette dreier seg om...

Eller er det eventuelt mottaker som tolker det dit hen?

Jeg skjønner at eksempelet er overdrevet altså, men likevel.

Melonina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 14:49   #93
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt matt av at folk blir triste av at noen har giddi å sende dem et julebrev...

Skulle ønske jeg orket selv. Ett år laget jeg julebrev med litt bilder med året som var gått, og da syntes jeg at jeg var riktig flink. Selv blir jeg kjempeglad om jeg får noe mer enn bare "God jul".

Er det i det hele tatt lov å bli sur når noen har tenkt på deg og sendt deg et brev - om det er aldri så masseprodusert?
Synes det er en ordentlig kjip reaksjon, kjenner jeg.

Gammel 11-12-08, 15:00   #94
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva sa du da? Jeg hadde dævva litt om mamma skrev om spontanabortene mine i julebrevene. Jeg synes man kan holde seg til vonde rygger og ødelagte vaskemaskiner i slike brev altså, hvis man skal prøve å balansere all skrytingen.

Hva skal man si? Jeg tok det ikke så tungt. Resten hun skrev om meg, sin fantastiske datter, hennes herlige svigersønn og vidunderbarna gjorde opp for de to spontanabortene.

Gammel 11-12-08, 15:23   #95
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i hovedsak slike brev er (mer eller mindre overlagt) underholdende, men er ikke bedre enn at jeg ble litt lei av dem i de åra vi var ufrivillig barnløse. Til slutt lagde jeg min egen parodi, der jeg diktet opp to fiktive barn (med våre navn lett omskrevet) og skrøt hemningsløst av de fantastiske ungene. Dessverre var disse barna i overkant glade i rød og gul saft, og brevet var krydret med bilder som disse:

Brevet vakte i alle fall lykke blant våre barnløse venner. Noen av vennene med barn ble faktisk også begeistret.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 15:27   #96
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Lurer på om jeg skal kjøre i gang pressa og produsere noen nyttårsbrev. Hmmmm. :inspirert:

Ok. Kanskje i år.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 15:32   #97
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Saken er: Jeg blir nesten litt trist av å få sånne masseproduserte brev, jeg.

Jeg har forandra mening. Før tenkte jeg "latsabber, tenker de ikke på meg?" Men nå, etter at jeg selv begynte med masseproduserte brev, har jeg stor forståelse for fenomenet.

Ingen av brevene jeg får er ellevillt skryt da. Og de jeg skriver er også relativt edruelige.

Gammel 11-12-08, 15:36   #98
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg skriver ikke et slikt brev i word og printer ut likt til alle feks.
Men en onkel jeg sjelden ser, får en lang personlig hilsen skrevet for hånd til jul.

Gammel 11-12-08, 15:40   #99
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kom ikke inn på sidene til NRK nå, men Norgesglasset har en fantastisk julekalender i år, med Hildegunn Moltubakk. Hun skriver julebrev hun.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 15:45   #100
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg blir litt matt av at folk blir triste av at noen har giddi å sende dem et julebrev...

Skulle ønske jeg orket selv. Ett år laget jeg julebrev med litt bilder med året som var gått, og da syntes jeg at jeg var riktig flink. Selv blir jeg kjempeglad om jeg får noe mer enn bare "God jul".

Er det i det hele tatt lov å bli sur når noen har tenkt på deg og sendt deg et brev - om det er aldri så masseprodusert?
Synes det er en ordentlig kjip reaksjon, kjenner jeg.

Enig! Jeg sender ikke ut slike brev men får et av slekten i USA, der de oppsummerer året som er gått. Det er vel heller et nyttårsbrev, og inneholder kun info om hva som har skjedd innenfor familien i året som har gått. I år er min sønns fødsel med, feks.
Dette blir sendt ut på mail (til de som har) og skriftlig, og jeg synes det er kjempehyggelig.

Dere som synes slike brev er kjipe fordi de ikke er så personlige, hva med julekort da? Julekort er vel ikke noe bedre, man sender jo det samme "kjedelige" kortet til 20 stk?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.