|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødsel
Men disse inngrepene er jo neppe for moro skyld, men for deg og barnets helse. Her ser man virkelig hvor forskjellige vi er, noe annet enn sykehusfødsel ville aldri vært aktuelt her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Absolut ateist
|
Jeg er begge deler. Etter at jeg fikk bevege meg over på den mer naturlige siden av en fødsel, er ting simpelthen enestående!
![]() |
#103 |
Absolut ateist
|
Jo, en god del inngrep er faktisk veldig, veldig unødvendige. De tingene som kommer frem i Business of being born er ganske reelle, i følge kvinner på diverse amerikanske forum. Fødsler blir satt i gang fordi det skal passe legens skjema, KS blir tatt fordi fødselen ikke er over på 5 timer osv osv osv. Jeg skal ikke bare snakke positivt om norske sykehus heller, men her har vi i det minste tid. Tid til å føde. Det er jo ganske kjent at ikke alle fødsler er over innen 12 timer.
![]() |
#104 |
Absolut ateist
|
Ja, nettopp. Jeg kjenner til kvinner som har vært desperate i sin "shopping" av OB-gyn, fordi de ikke finner noen som f.eks. er villig til å la de gå til termin og over. Dette fordi de vil ha snittet på fødselsrelaterte skader ned, som f.eks. fosterdød. Likevel så ligger USA omtrent på topp i den vestlige verden når det gjelder spedbarnsdødelighet.
![]() |
#105 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#106 |
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg fikk høre at mange JM på norske sykehus gjerne klipper for da kalles det et inngrep og det øker raten på hva de får dekket av staten for fødselen. Mulig dette bare er tull. Men hvis så er er det skummelt.
![]() |
#107 |
Absolut ateist
|
Mitt inntrykk er at det nesten er slutt på den slags praksis. Eneste gangen jeg har fått denne prosedyren utført var ved den fødselen barnet måtte hjelpes ut med forceps/vakum.
![]() |
#108 |
padawan
Det er mulig det er på vei ut. Men på Ullevål ble det sagt at de eldre JM er veldig kjappe med saksen.
![]() |
#109 |
Absolut ateist
|
Det er kanskje riktig. Generasjonen før oss hadde vel som vanlig praksis å klippe. Sammen med en hel andre utdaterte metoder før og etter fødsel.
![]() |
#110 |
Passiv
|
Vannet gikk på nest siste pressri, og fylte fødesenga. Jeg var veldig moden og klar før fødselen startet, så det er nok en del av grunnen. Det var helt absurd, for jeg kjente at bekkenet åpnet seg mer for hver ri, men vondt var det ikke i det hele tatt. Jeg tror nok at JM ville tatt hull på fostersekken om jeg ikke hadde klart å presse hull på den selv. |
![]() |
![]() |
#111 |
Protonterapeut
|
Nå har jeg veldig lyst til å spørre en kollega om akkurat det, hun jobber med koding og journaler og vet garantert svaret. Problemet er da bare å forklare hvorfor jeg lurer.
![]() |
#112 |
padawan
Det hadde vært litt spennende å se hva statistikken sier på dette området ja. Du kan jo bare henvise til en eller annen avisartikkel du har lest.
![]() |
#113 |
Passiv
|
Jeg er helt der at jeg ikke ville gått til jordmor, ei heller vært offer for vaktskifte under fødselen eller ukjente på fødestuen. For meg fremstår det som et mareritt.
Man får da ikke ukritiske inngrep, nå er det riktignok en stund siden jeg fødte men skulle jeg født igjen ville jeg heller betalt det som det koster og fått tingene slik jeg ville ha dem.
Veldig godt poeng i forhold til dette. Det er grunnen til at jeg valgte sykehus og lege med omhu.
Spedbarnsdødeligheten i USA har også med de samfunnsmessige problemene. Ikke alle dødsfallene er relatert til fødsel. Mortalitetsratene er høye i forhold til i Norge, men så er ikke det sosiale systemet like stort i USA som i Norge. Det er spedbarn som ikke får legetilsyn fordi foreldrene ikke har råd eller av andre årsaker. |
![]() |
![]() |
#114 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselMan får ganske mange ukritiske inngrep i USA. Fødende får presset på seg veneflon og drypp fra de setter foten innenfor, slik at man skal være forberedt på ks. Fødende får ikke spise, fordi man skal være forberedt på ks. Fødende blir presset til å ta imot pitocin, når fødselen ikke har gått fremover på en time eller to, slik at andelen ks blir høyere. Slik er hverdagen for en ganske god del av USAs fødende. Ikke alle KAN velge sykehus med omhu. Noen må ta til takke med det forsikringen dekker.
![]() |
#115 |
Passiv
|
Det er nok riktig. |
![]() |
![]() |
#116 |
Textrovert
|
![]() |
#117 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Helt klart |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror jeg aldri har vært så skuffet som etter at jeg fikk epidural. Den funka i allefall IKKE på meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Pauset
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg skjønner ikke poenget med å detaljplanlegge noe man ikke kan bestemme. Det må jo by på skuffelser.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|