Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Reflektor: Jakten på den perfekte fødsel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-08, 08:44   #81
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødsel

Jeg kjenenr at jeg er gal i hodet mitt. Jeg kan på ingen måte tenke meg flere barn, men når jeg leser slike tråder så vil jeg så gjerne føde igjen.

Jeg hadde planlagt lite eller ingenting i forhold til fødselen. Jeg hadde planlagt at jeg ville ha epidural, og jeg hadde instruert Exbo litt i forhold til hvordan jeg kom til å reagere og hva jeg trengte fra han da. (Jeg kjenner meg selv i situasjoner der jeg ikke har kontroll og i tillegg har vondt. Jeg blir ikke særlig hyggelig...)
Utenom det hadde jeg lite eller ingen formening om hva som egentlig skulle skje.

Gammel 09-12-08, 08:45   #82
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg kjenenr at jeg er gal i hodet mitt. Jeg kan på ingen måte tenke meg flere barn, men når jeg leser slike tråder så vil jeg så gjerne føde igjen.

Jeg hadde planlagt lite eller ingenting i forhold til fødselen. Jeg hadde planlagt at jeg ville ha epidural, og jeg hadde instruert Exbo litt i forhold til hvordan jeg kom til å reagere og hva jeg trengte fra han da. (Jeg kjenner meg selv i situasjoner der jeg ikke har kontroll og i tillegg har vondt. Jeg blir ikke særlig hyggelig...)
Utenom det hadde jeg lite eller ingen formening om hva som egentlig skulle skje.

Hadde du ikke planlagt å åpne deg som en blomst altså?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 08:46   #83
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi var på omvisning på føden mot slutten av første graviditet, sa jordmor til oss: "En fødsel er ingen eksamen. Det er fint å ha tenkt igjennom forskjellige alternativer, men det er ingen grunn til å bli skuffet hvis ikke alt går som dere har tenkt. Det eneste viktige er å få mor og barn igjennom fødselen friske og sunne." Det forholdt jeg meg til og det har gått helt fint med meg. Det høres rimelig dustete ut med hele permer med ønsker og råd, man er jo dømt til å bli skuffet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 09:14   #84
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Blir bare irritert over de som tror de kan planlegge, og blir stressa når ting ikke går som planlagt.

Jeg så ikke dette, men har av det dere har skrevet skjønt hva det gikk i. Jeg kan bare underskrive aC i at nei, ting blir ikke alltid som man har tenkt, og har, som aC, to hastesnitt bak meg, et dramatsisk og et mer normalt. Men likevel ikke som planlagt. Jeg kunne hatt permer med skilleark, digre bag'er med alskens og en guccibæresele med matchende sekk, det ville ikke hjulpet. Har man fått streptokokker, så har man fått streptokokker. Da hjelper ikke snasen design.

Hadde ikke første fødsel gått til helvete og skadet meg slik at jeg aldri kan føde igjen, så tror jeg sitron-metoden hadde funket for meg. Pust er god smertemestring for min del.

Gammel 09-12-08, 09:16   #85
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hadde du ikke planlagt å åpne deg som en blomst altså?

Jo, akkurat den biten var selvsagt veldig planlagt. Og jeg ble utrolig glad da jordmoren var med på den tanken.

Gammel 09-12-08, 09:17   #86
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Å puste er forresten en fin ting, sånn generelt sett.

Gammel 09-12-08, 09:18   #87
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kirsebærblomst:

Gammel 09-12-08, 09:20   #88
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Mim: Ja,det var akkurat slik jeg hadde planlagt å åpne meg. :flashback:

Gammel 09-12-08, 09:28   #89
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Utrop

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

For å si det sånn, jeg hadde aldri født under de forhold som kvinner føder i Norge. :Grøsser:

Det er vel store forskjeller på fødetilbudet i Norge, avhengig av hvor man bor og hva man ønsker selv. Det er mange som har fødetilbud jeg grøsser av også. Feks. de som føder på fødestuer i distriktene uten fødselsleger tilgjengelig. Jeg ville heller aldri turt å føde på ett sykehus uten barneavdeling. . At noen mener at fødsel er en naturlig ting, og ikke noe som trenger medisinsk inngripen får så være. Jeg har født på Ullevål og Riksen, og det er samlebåndsarbeid så det holder. For meg handler det om å få barna trygt ut, og ikke nødvendigvis å gi meg en god opplevelse.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 09:29   #90
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Da vi var på omvisning på føden mot slutten av første graviditet, sa jordmor til oss: "En fødsel er ingen eksamen. Det er fint å ha tenkt igjennom forskjellige alternativer, men det er ingen grunn til å bli skuffet hvis ikke alt går som dere har tenkt. Det eneste viktige er å få mor og barn igjennom fødselen friske og sunne." Det forholdt jeg meg til og det har gått helt fint med meg. Det høres rimelig dustete ut med hele permer med ønsker og råd, man er jo dømt til å bli skuffet.

Det var fint sagt av jordmoren. Jeg får inntrykk av at noen skal gjøre det mest mulig riktig, og føler seg mislykket hvis det ikke blir den perfekte føde under vann uten smertestillende-fødselen de har sett for seg. Er ikke hele poenget å få ut ungen egentlig, ikke om det blir gjort på den ene eller andre måten, med og uten Guccibag og hvalsang på medbrakt cd-spiller.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 09:29   #91
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig kan man ikke planlegge en fødsel. Men før siste fødsel skrev jeg ønskebrev til føden etter en litt traumatisk - nå ja - i alle fall dramatisk tvillingfødsel.

Dermed ble jeg veldig bevisst på hva jeg ønsket i en fødselssituasjon. Og jammen ble det ikke akkurat slik jeg hadde drømt om. Helt etter boka. Jeg var heldig, det oppsto ingen komplikasjoner, men jeg tror at en bevisstgjøring for de som trenger det eller er interessert ikke nødvendigvis er så dumt. For meg handlet det litt om å ta kontroll. Ikke være pasient.

Men jeg har ikke sett programmet det snakkes om, så det kan være det er snakk om noe helt annet...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 09:38   #92
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg har født på Ullevål og Riksen, og det er samlebåndsarbeid så det holder. For meg handler det om å få barna trygt ut, og ikke nødvendigvis å gi meg en god opplevelse.

Helt enig! Nå har jeg også opplevd at det kan gå helt galt. Flere av mine venninner vil føde på små sykehus fordi det er så "koselig", og ingenting kommer til å gå galt så barneavdeling vil de ikke ha behov for. Sånt blir jeg helt oppgitt av.
Selv har jeg født på RH og følte at både ungene og jeg var i de beste hender. Og skulle noe gå galt uansett hadde jeg iallfall gjort mitt ved å føde på et sykehus som har gode leger og barneavdeling.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 09:48   #93
Koma

Koma sin avatar

Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å føde hjemme med hunder rundt seg står for meg som et fødselsmareritt.

Æsj ja. Jeg tenkte på det, bikkjer som drikker av vannet i fødebassenget de skulle ha i stua

Gammel 09-12-08, 09:55   #94
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Æsj ja. Jeg tenkte på det, bikkjer som drikker av vannet i fødebassenget de skulle ha i stua

Da ble jeg faktisk kvalm! Og glad for at hun måtte på sykehuset så vi slapp å se scenarioet.

Var på omvisning på St.Olavs i går, og det viser seg at det er internett på fødestua. Da skal jeg ta fram denne tråden, se på kirebærblomsten og lese alle erfaringene deres. Og havner jeg på operasjonsbordet igjen er jeg trygg på at jeg får mann med meg og at jeg er i de beste hender.

Takk for at dere deler - føler dette har blitt en liten oppmuntringstråd jeg nå.

Gammel 09-12-08, 09:56   #95
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Både og. Tankens makt er stor. Det er også fullt mulig å ha en smertefri fødsel, selv om nok de fleste innebærer en smule vondter i større eller mindre grad.

Ja, jeg er enig i at det mentale betyr mye. Men å kontrollere det mentale bevisst tror jeg krever mye trening. Selv ble jeg plutselig smertefri i min første fødsel fordi barnet fikk for lite oksygen, da jeg hørte det ble jeg så redd at alle smerter forsvant. Jeg har også tidligere (og senere) vært så full av adrenalin at smertene forsvinner, men å gjøre dette bevisst er jeg litt i tvil om at jeg greier.

Gammel 09-12-08, 10:01   #96
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Forøvrig så satt jeg stille og gandet en styrtfødsel på Guccidama slik at hun ikke hadde sjans til å få rikmannsfødselen sin.

Me too.
Og hun som bare skulle "puste ut" barnet sitt som lå og ropte på smertestillende etter bare 30min.
Nei, en kan godt han en plan, men det beste er nok å være åpen for det meste og ta det som det kommer.

Gammel 09-12-08, 10:02   #97
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det sånn, jeg hadde aldri født under de forhold som kvinner føder i Norge. :Grøsser:

Og jeg hadde aldri født i USA.

Gammel 09-12-08, 10:05   #98
Koma

Koma sin avatar

Standard

Og jeg hadde aldri født i USA.

Hvorfor ikke? Jeg hadde heller født i USA enn på Bærum

Gammel 09-12-08, 10:07   #99
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor ikke? Jeg hadde heller født i USA enn på Bærum

Fordi jeg kjenner for mye til hvordan ting ofte foregår. Greit nok, jeg kunne sikkert hatt en fødsel i USA hjemme eller på et birthing center. Men sykehusfødsel er, for meg, totalt uaktuelt. Spesielt siden jeg ikke klarer å kommunisere under en fødsel og dermed ikke hadde hatt sjans til å nekte inngrep jeg ikke hadde vært interessert i.

Gammel 09-12-08, 10:07   #100
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja, jeg er ganske fornøyd jeg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.