Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 22:32   #121
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Jeg har hatt høring med østlandsmannen min også og han sier at lydene mine er en mellomting av skj og kj. Det er sjelden at ordene mine er "helt" riktige, men det høres heller ikke graverende ille ut. Kjøleskap og kino blir litt for bredt, mens sjokolade blir litt for tynn.

Jeje. Jeg hører aldeles ikke forskjell.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:34   #122
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Men hvis dere møter Kjell på Shell, hva sier dere da, da?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:35   #123
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Men hvis dere møter Kjell på Shell, hva sier dere da, da?

Alle og enhver skjønner ut fra konteksten at jeg har møtt Kjell på Shell.

Det verste er at jeg ikke hører forskjell når mannen sier det heller - det eneste er at jeg ser at munnen hans beveger seg forskjellig når han sier Kjell og Shell.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:39   #124
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det verste er at jeg ikke hører forskjell når mannen sier det heller - det eneste er at jeg ser at munnen hans beveger seg forskjellig når han sier Kjell og Shell.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:06   #125
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Mange med dårlig språkøre her...

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:31   #126
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Iset, jeg skjønner veldig godt hva du mener siden vi har samme dialekt. Men du forvirrer kanskje noen her når du sier at du sier kino, for de leser det garantert som kjino. Det kan jeg nesten love deg at du ikke sier, selv om jeg aldri har møtt deg. Du sier shino (les lydskrift her, s-en er ikke spiss, den er som i ordet skikkelig). Å møte Kjell på Shell er et godt eksempel, vi har nesten ikke skiller her - mange uttaler disse ordene helt likt.

I tillegg blir kanskje folk med liten kjennskap til Stavangerdialekt forvirret når du gjengir moren din sin uttale, for det er nemlig en tredje, fisefin variant som svært få bruker.

Det er nok noe i det flere nevner her at det ikke høres så godt når vi har denne "feilen" (jeg er nemlig litt usikker på om Tinetoff vil karakterisere det som en feil), mens når folk med østlandsdialekt begår samme uttale, høres det skikkelig slurvete ut. Du behøver ikke så langt ut som til Bryne for å finne folk som skiller på disse lydene, mange innfødte sandnesgauker er veldig gode på å skille. Jeg er ikke helt enig i at det ikke høres godt, når jeg smeller i en skikkelig ICHE, ler min østlandsmann rått av meg. Jeg prøver å plukke det litt bort når det blir for barnslig, men de fleste lydene lar jeg være.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 22:36   #127
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Iset, jeg skjønner veldig godt hva du mener siden vi har samme dialekt. Men du forvirrer kanskje noen her når du sier at du sier kino, for de leser det garantert som kjino. Det kan jeg nesten love deg at du ikke sier, selv om jeg aldri har møtt deg. Du sier shino (les lydskrift her, s-en er ikke spiss, den er som i ordet skikkelig). Å møte Kjell på Shell er et godt eksempel, vi har nesten ikke skiller her - mange uttaler disse ordene helt likt.

Du har helt rett, jeg innså det da jeg snakket med krystallklart på telefonen i går. Å sammenligne det med ordet "skikkelig" treffer helt perfekt. Skal jeg si kjino blir det vel med ich-lyd, og den bruker jeg ikke.

Men skal man bruke ich-lyden på "ikke" også?? Siden du sier mannen din ler når du sier iche. For det uttales vel som ikkje? Jeg trodde ikke man skulle bruke den lyden på det ordet? :forvirret:

Jeg hører som sagt såvidt forskjell, og har aldri noensinne fått kommentarer på dette heller, så jeg håper jo ikke folk synes jeg og "alle" andre prater så grusomt som feks. Løve70 mener.
Jeg legger ikke merke til det hos andre heller, bortsett fra de som snakker så markant som feks. krystallklart. Hun er vel den første jeg har hørt bruke ich-lyden såpass sterkt, så det var faktisk etter at jeg ble kjent med henne at jeg begynte å høre litt mer etter hvordan folk snakket. Interessant. Jeg har venner i Oslo som jeg bestemt mener IKKE bruker ich-lyden (men jeg har jo ikke hørt etter, bare hører stemmene deres for meg nå). Jeg må høre etter neste gang jeg prater med dem.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 02:23   #128
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei det uttales ganske likt, det høres i hvertfall likt ut. Jeg sier "skjei" da, til skje. Jeg kommer aldri til å klage å bruke denne ich-lyden, da må jeg legge om hele dialekten min. Men det er jo ingen som bruker det her heller, unntatt krystallklart, så jeg kan liksom ikke fatte at ALLE jeg kjenner og prater med snakker feil?

Da må du spisse ørene neste gang du snakker med meg.


Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg er også siddis og jeg uttaler da vitterlig skj og kj lyden ulikt. Uttalen av kjole og skjørt er f.eks. helt ulik. Slik trodde jeg de fleste siddiser snakket, ihvertfall de jeg kjenner. Det høres helt grusomt ut når man sier 'sjole' istedet for kjole, dialekt eller ei....For ikke å snakke om sjøkken......


Det er stor forskjell på å si Kjell og shell eller skjell for den saks skyld.
Vi trente masse på disse lydene på skolen for å få dem riktige husker jeg.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 08:21   #129
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

I og med at jeg aldri har lagt merke til at du bruker den lyden, kan det ikke høres så voldsomt godt. Jeg hører seriøst svært lite forskjell. Jeg synes altså ikke det er stor forskjell på Kjell og Shell. Jeg skal spise middag med min mor, bror og svigerinne i dag og høre hvordan de sier det. Grunnen til at jeg mener mamma sier ich-lyden er ikke fordi jeg har lagt merke til at hun gjør det, men fordi jeg erindrer at hun har snakket om disse kj-skj-lydene i mange år. Jeg kan med hånden på hjertet si at vi aldri noensinne har terpet på de lydene på skolen. Men så har jeg sikkert gått på elendige skoler, i hvertfall sikkert Rogalands mest elendige ungdomsskole.

Har du reagert på måten jeg snakker på, Inter?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 08:45   #130
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 15:25   #131
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kj-/skj-lydene?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.


Har du reagert på måten jeg snakker på, Inter?

Jeg har lagt merke til at du snakker som veldig mange andre i vår generasjon ja. Men ikke reagert nevneverdig på det i og med at veldig mange snakker sånn og det er ikke min jobb å korrigere.
Jeg lar meg ikke irritere av at folk snakker sånn altså, det er vel bare den veien språket vårt er på vei. Dessverre..

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no