Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Å være lik på noen?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Kunne du ha brukt uttrykket "lik på", som i "du er lik på faren din"?
Ja, det kan jeg både skrive og si. 14 10,00%
Ja, jeg kan si det, men ikke skrive det. 18 12,86%
Jeg har hørt/sett det, men ville verken si eller skrive det. 66 47,14%
Jeg har aldri hørt/sett det, og ville verken si eller skrive det. 41 29,29%
Nerdepoll 1 0,71%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-08, 13:31   #21
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å være lik på noen?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg ser omtrent daglig at uttrykket "lik på" brukes, som f.eks. i "du er jammen lik på faren din". Det høres veldig fremmed ut for meg - er det et uttrykk som er vanlig i bestemte deler av landet, eller er det gangbart overalt? Jeg ville ha sagt "du er lik faren din" eller "du likner på faren din".

Bruker dere uttrykket "lik på"? Poll følger.

Nei, dette uttrykket bruker jeg ikke. Er det lov?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 13:32   #22
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selve uttrykket "lik på" høres oppkonstruert for min del. I den grad jeg prater om slikt sier jeg "babyen ligner jaggu på postmannen". ( )

Gammel 04-12-08, 13:32   #23
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Jeg sier det nok. "Lik på" og bare "lik" har litt forskjellige nyanser.
"Han er lik/ligner på faren sin" sier mest om utseendet, men "Han er lik/ligner faren sin" sier også litt om andre kvaliteter. Synes jeg.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 13:36   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

"Han er lik/ligner på faren sin" sier mest om utseendet, men "Han er lik/ligner faren sin" sier også litt om andre kvaliteter. Synes jeg.

Ja, jeg har aldri tenkt over det før, men er enig.

Gammel 04-12-08, 13:37   #25
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Jeg sier jo "ligner på faren sin", men ikke "lik på".

Gammel 04-12-08, 13:37   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 13:46   #27
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Den skepsisen deler jeg ikke. Jeg synes det var en bra presisering jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 13:49   #28
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Den skepsisen deler jeg ikke. Jeg synes det var en bra presisering jeg.

Jeg kan til nød være enig når det gjelder "han likner faren sin" og "han likner på faren sin", men for meg er det er uansett ikke noe som heter "han er lik på faren sin".

Gammel 04-12-08, 13:56   #29
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri hørt noen si lik på og ei heller sett det skrevt før nå. Det høres veldig merkelig ut å si at noen er lik på...

Gammel 04-12-08, 14:07   #30
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hørt det, både her og sørpå, men bruker det aldri.

Gammel 04-12-08, 14:10   #31
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sier "han ligner på faren sin" når jeg mener utseendemessig, og "han er lik faren sin" når det gjelder andre kvaliteter. Det ville ikke falle meg inn å si at noen er lik på noen andre, og jeg får litt morbide følelser av setningen. Ser for meg at noen har lagt et lik på noen.

Gammel 04-12-08, 14:23   #32
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke hørt det, og hadde nok tenkt at vedkommende hadde lært seg et uttrykk feil. Ungene mine derimot kunne sagt noe sånt. "Jeg ønsker på meg" f.eks. Det anser jeg deg som prøve-og-feile-faser i språkutviklingen, som man veileder vekk ved å bruke det riktige begrepet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 14:42   #33
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Lik på brukes der jeg kommer fra (Nord-øst i Hedmark) og flere steder i hedmark, så vidt jeg kan erindre.

Ser at det er flere som nevner Hedmark i denne tråden. Nå måtte jeg spørre min trysling-mamma, og hun bruker ikke uttrykket. Hun mener imidlertid å ha hørt det fra folk i mer avsidesliggende strøk av kommunen. Jeg kan heller ikke huske å ha hørt Blåmann eller hans Ringsaker-familie bruke "lik på".

Gammel 04-12-08, 14:45   #34
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er i hvertfall ikke vanlig her. Her sier vi "du er så lik faren din" eller "du ligner sånn på faren din".

Jeg også

Gammel 04-12-08, 16:02   #35
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg hører de eldre generasjonene bruke det her, så er det som regel utseendet det er snakk om.

Gammel 04-12-08, 16:04   #36
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg aldri hverken ført eller sett. Jeg ville sagt/skrevet; h*n ligner på Per eller h*n var lik Per.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 16:15   #37
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hørt den, men kan ikke huske at det har vært en vanlig ting å si. Pleier ikke å si det selv i hvert fall. Kommer fra Oppland.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 16:24   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Jøss, han var lik deg."
"Han ligner på deg."
"Han er jammen lik på deg."

Bergenser ...

Gammel 04-12-08, 16:29   #39
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan si det, men ikke skrive det. Jeg mener det er en del av trønderdialekten ihvertfall. Om ikke så er det noen som har gitt meg dårlige vaner etter at jeg flyttet nordover. Jeg skriver kun bokmål, kunne ikke ha skrevet "lik på"

Gammel 04-12-08, 17:31   #40
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å være lik på er da like kurant som å ligne på. Du ligner på din far/du er lik på din far. Ett fett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.