Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-08, 22:24   #21
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Hvilke og hvor mange slag julekaker?

Vet ikke helt om jeg orker alle i år, men pleier å lage:
Kromkaker (sammen med en venninne)
Pepperkaker (og pepperkakehus)
Sukkerkringler
Fylte halvmåner

Lefser (har jeg, min mor og kusine bakt i dag!)
Rømmebrød

Ristopper + Ristopper uten egg og melk
Peppermyntesjokolader

I tillegg bytter jeg til meg brune pinner og sirupssnipper (og av og til kokosmakroner) fra mamma som hun lager samtidig som jeg baker rømmebrød. Jeg har ikke takke selv og det er koselig å bake sammen!

Det er sikkert noe jeg har glemt Åpner kokeboka hvert år (som er full av hefter og løse lapper) og kommer alltid over slag som jeg "å, ja - må jo bake det også...". Prøver å begrense meg til å bake kun de slagene jeg vet blir spist opp (og som jeg kan gi bort til famile etc.) men noen år ender jeg opp med 11 slag (inkl. lefser og rømmebrød) likevel. Er gøy da!

Gammel 29-11-08, 22:28   #22
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager som regel cookies (med sjokolade og nøtter), cola kaker og kransekakestenger. I tillegg lager LøveMannen kakemenn og lefser og så får jeg peppernøtter fra min mor. Vi lager også pepperkaker, men her jukser vi og kjøper ferdig deig....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 22:41   #23
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Mine er for lengst i boks, mangler kun ett slag av mine faste. Lager forskjellig hvert år og prøver alltid noe nytt.
1.kanelmåner med krydder
2.sandnøtter
3.kolakaker
4.mandelstenger
5.Fru Aalskaker
6.pepperkaker
7. Vepsebol
8. Kransekakestenger

Så får jeg i tillegg en stor boks med krumkaker av farmora mi.

Gammel 29-11-08, 22:58   #24
Skvetten
Passiv

Standard

Oi, jeg får prestasjonsangst. Jeg baker ingen, eller kanskje pepperkaker med ferdig deig fra Ikea.

Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 23:07   #25
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det er veldig vagt. Det blir det det blir, og litt hvor god tid vi får til å bake; baker mest for kosens skyld.
1. Pepperkaker av Ikeadeig
2. Kjøpt kransekake
3. Kanskje serinakaker eller noe av ferdigdeig
4. Cookies har jeg tenkt å prøve
5. Sjokolademandler, delvis for å gi bort
6. Noe annen konfekt, får se hva det blir tid til...

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 23:29   #26
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

1. pepperkaker og pepperkakehus
2. Silkekaker (sjakkruter)
3. Berlinerkranser
4. Sandkaker
5. Risboller (eller negerboller, som min mor kalte de da vi var små )
6. Delfiakake
Disse er faste. Er gubben hjemme lager vi oftest kokosboller (jeg orker ikke holde på med det griseriet alene) men strever alltid med at de blir mer kokospannekaker. Og i år hadde jeg tenkt å prøve å lage peppermyntesjokolader. Og mulig vi kjøper en liten kransekake.

Alle småkakene er "planlagt" i adventskalenderen til ungene. I dag spurte mor mi om hun kunne være med når vi skulle bake pepperkaker, og lurte på når vi skulle gjøre det... Jeg ville liksom ikke svare foran ungene... Eldste skjønte det nok, for hun bare smilte

Gammel 29-11-08, 23:43   #27
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Skal me no sjå. Pleier å bli litt her i huset.

-Pepperkaker
-Kakemenner
-Risboller ( kva gjer ein ikkje for mannfolka )
-Kokosmakroner
-Delfiakake ( eg gjer nesten litt for masse for mannfolket mitt )
-Lussekatter må til på Lucia dagen
-Sjakkruter
-Og endå nokre til som eg ikkje heilt husker i farten. I tillegg kjem jo alt julesnopet som eg har pleid å lage. Me koser oss virkelig i adventstida og romjula

Gammel 29-11-08, 23:48   #28
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke spesielt glad i kaker, men liker å bake, så her blir det alltid en del slag. På våre store familiejulfeiringer, hender det vi har både 14 og 15 slag når alle bidrar. Jeg pleier i hvert fall å bake:

Pepperkaker
Skårne pepperkaker
Fattigmann
Kokosmakroner

Og av godis blir det:
hjemmelaget marsipan med sjokoladetrekk
karameller av et eller annet slag
salte mandler

Og muligens noe mer.

Gammel 30-11-08, 02:25   #29
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Min liste er

1 pepperkaker- ikke slike figurer, men slike som må skjæres

2 gaffelkaker (tynne, sprø kokoskaker)

3 serinakaker

4 krumkaker

mer tviler jeg på det blir...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 12:40   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden førjulstida er "høysesong" for meg jobbmessig, blir det ikke så mye baking.
I år blir det kokosmakroner og kakemenn. I tillegg lager vi pepperkakehus.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 14:20   #31
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokoladekjeks (cookies), Sarah Bernard og Pepperkakehus fra byggesett.

Lussekatter og Maxis aniskringler.

Delfiakake.

Og så bidrar svigermor oftest med noen tradisjonelle julekaker.

Gammel 30-11-08, 16:57   #32
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hos oss ville lista sett slik ut (hvis jeg skulle feiret jul hjemme):

1) Hvite kakemenn
2) Pepperkaker
3) Cookies
4) Krumkaker - (må serveres med krem - nam)
5) Brownies

Gammel 30-11-08, 17:03   #33
Kneazle
Passiv

Standard

Hvordan smaker disse skårne pepperkakene? Og er de tørre og harde, som vanlige pepperkaker? Oppskrift?

Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 19:58   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder meg ikke til de tradisjonelle julekakene, det blir sjelden nok tid til det. I stedet baker jeg sånne som jeg vet blir spist. Hos oss ser lista sånn ut:

1. Pepperkaker
2. Kakemenn
3. Nøttetopper
4. Drømmer
5. Kokosmakroner som regel
De neste to kommer fra min mormor
6. Smultringer
7. Krumkaker

I tillegg lager jeg alltid risboller og nøttepraliner alene og litt annet av konfekt også sammen med ungene og Kaija og hennes unger. Halvparten av nøttepralinene byttes i Sarah Bernard som ei venninne lager forresten.

Lefser hører også med. I år kjøper jeg, men neste år, DA skal jeg bake selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:37   #35
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Pepperkaker (for å komme i førjulsstemning) (ferdigdeig seff)
2. En tur på Åpent bakeri eller Baker Hansen :sparker:

Jeg liker egentlig ikke julekaker noe særlig, så om jeg skulle fristes til å lage noe måtte det blitt noe "moderne" som faktisk smaker godt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 21:37   #36
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Her bakes det krumkaker, kokosmakroner, pepperkaker,kransekake,colakaker, risboller. Av mamma får jeg noen slag til. Vi er ikke kakeglad noen av oss men bakt blir det likevel.
Ellers blir det gjærbakst og gode brød og dajmkake som er godt å ha i fryseren.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 21:54   #37
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi baker hvite kakemenn hvert år, ellers varierer det litt. Er ikke noe spesielt glad i småkaker, men sjokoladekjeks er godt.Mamma bidrar med noen ordentlige kaker.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 21:59   #38
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skalvise:

1) Pepperkaker av Ikeas pepperkakedeig
2) Pepperkakehus av nevnte deig
3) Kakemenn (håpet å få tak i Ikeadeigen, men det ser ut for at vi må lage selv)
4) Marsipan (råmarsipan, figurmarsipan, marsipanchips og ingrendiens i konfekt)
5) Kransekake (kransekakekake, kransekakestenger dyppet i sjokolade, kransekakestenger ikke dyppet i sjokolade)
6) Konfekt (4 ulike slag)
7) Engelsk julekake

Hey, 7 slag, jo!

Gammel 30-11-08, 22:38   #39
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Emma- de skårne pepperkakene er nydelige synes jeg.
oppskrift:

Verdens beste pepperkaker (ja- de heter det )

250 g. smør
125 g. lys sirup
250 g. melis
1/2 dl kremfløte
400 g. hvetemel
2 ts natron
2 ts. malt nellik
1 ts. kanel
100 g. hakkede mandler
-------------------------------------------------------
Kok opp smør, sirup, melis og fløte under omrøring.
la blandingen få avkjøle litt og rør inn resten av ingrediensene.
Elt deigen godt.
Trill ut til en pølse (ca. 4-5 cm tykk)
Skjær skiver og legg på papirkledd plate. Om pølsen er for varm til å skjære i, kan den legges litt i kjøleskap før man skjærer den.
Stekes 200 grader i ca. 10 min.
La kakene avkjøle litt før de legges på rist.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:44   #40
Kneazle
Passiv

Standard

Tusen takk, gnuri!

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.