|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Hva betyr julen for dere? | |||
| Fering av Jesu fødsel. |
|
29 | 17,79% |
| En høytid hvor man koser seg med familie og venner. |
|
133 | 81,60% |
| Tradisjoner som pakker, god mat og pynt. |
|
92 | 56,44% |
| Ikke så mye - en nødvendighet som må gjennomføres |
|
14 | 8,59% |
| Feirer ikke jul |
|
3 | 1,84% |
| Annet |
|
5 | 3,07% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva betyr julen for dere?Det er så hyggelig å lese om tradisjoner og hvordan andre feirer og tenker omkring julen. Kjenner jeg kommer i god stemning her.
|
|
|
|
#62 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Dere som sier at dere ikke er religiøse, og derfor ikke feirer jul - syns dere at det er hyklersk at ikke-religiøse gjør det? Feirer jul altså?
|
|
|
#63 |
|
|
Sv: Hva betyr julen for dere?
Jeg tar det ikke så tungt hva andre gjør, men jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke har et bevisst forhold til hva man gjør, f. eks. at man sier til barna at "vi feirer jul fordi Jesus ble født på julaften" når det strengt tatt er en sannhet med store modifikasjoner. Lite sannhet. Mye modifikasjoner. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hva betyr julen for dere?Vi er ikke religiøse, men feirer jul for det. Skjønner ikke hvorfor kristne skulle legge seg opp i min julefeiring, så lenge ikke jeg blir sur for at den hedenske jula har blitt annektert av kristendommen? |
|
|
|
|
|
#65 |
|
By the Sea
|
Godt poeng
|
|
|
#66 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Jeg er religiøs og legger meg ikke opp i hvorfor folk feirer jul. Strengt tatt er solsnu også en religiøs tradisjon. Jeg lurer på om de som feirer solsnu med de opprinnelige religiøse elementene reagerer på at noen feirer det sekulært ? |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skilpadda sa det godt, sånn er det her også
|
|
|
#68 |
|
Fola Blakken
|
Men strengt tatt kan du vel ikke vite hvor mange tanker de/vi ofrer på Bibelen resten av året?
|
|
|
|
#70 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Vi er ikke religiøse, men markerer allikevel julehøytiden. Kos og pynt. Bruker lite religiøse symboler i feiringen, litt ala det Snippa skrev.
|
|
|
#71 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva betyr julen for dere?Feirer helt uten religiøst innhold. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
|
Gjelder dette mange? |
|
|
|
|
|
#73 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Ekvilist
|
Jeg tror heller ikke det er mange. Men de jeg har møtt har vært fanatiske synes jeg. Den ene tok helt av under en tilstelning med julenisse for barn i borettslaget. Da nissen hadde delt ut posene holdt en nabo et foredrag for barna om at julenissen ikke finnes, at det bare er en Gud. Den andre jeg vet om var med i en kampanje mot julenissen. Frontet saken i media, hjemmeside på nett osv. Jeg forstår at man ikke er fan av nissen altså, men jeg sliter litt med å forstå at man synes nissen er så fæl at man ikke tåler at andre har glede av ham. Det dreier seg kanskje om trenden ved at det kristne budskap drukner litt i jula?
|
|
|
#75 |
|
|
Skal prøve å utdype litt kort, men det er vanskelig. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Passiv
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Vi forklarer vår julefeiring til ungene med at noen feirer jul fordi Jesus ble født. Noen feirer Id litt senere på vinteren etter den troen de har. Vi voksne her i huset tror ikke på Jesus, men vi tror på det gode som finnes i mennesker og synes det er en fin anledning til å feire litt at det snart blir lysere tider - og at vi er glade i hverandre, når det nå først er juleferie. Dessuten at det med å ha en stor fest midtvinters i Norge er tradisjon siden lenge før kristendommen. |
|
|
|
#77 |
|
Fola Blakken
|
Ja, det har jeg også tenkt på. Av kristne som er aktive i ymse menigheter, hører jeg ikke at jeg er hyklersk eller høytidskristen fordi jeg lever som jeg gjør, mens enkelte ateister jeg kjenner, syns jeg er hyklersk når jeg kaller meg kristen uten å mene at stående samleie må være synd, siden det kan lede til dans.
|
|
|
|
#78 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Hattifnatten - godt innlegg!
|
|
|
#79 |
|
|
Sv: Hva betyr julen for dere?Jeg skjønner poenget. Dog føler jeg meg ikke truffet. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Det er jeg veldig enig i |