Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-08, 11:04   #41
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags adventskalender hadde du som barn?

Vi hadde kalendere med bilder i. Flere var virkelig fine og forseggjorte. Jeg husker blant annet enn som ble brettet ut og satt på et bord. Den så ut som en stor bestefarsklokke og så var det mange nisser som danset rundt den. Lukene var ganske godt skjult.

Etter hvert ble det kalendere med små plastfigurer i lukene, de var helt ubrukelige. Vi fikk et par ganger også sjokoladekalendere, men etter at yngste broren min "raidet" alle tre et år, han var vel kanskje tre eller fire, så tror jeg det ble slutt på dem.

Pakkekalender hadde vi aldri, men det var en eller to av klassekameratene mine som hadde og det var veldig imponerende.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:15   #42
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi hadde kalendere med bilder i. Flere var virkelig fine og forseggjorte. Jeg husker blant annet enn som ble brettet ut og satt på et bord. Den så ut som en stor bestefarsklokke og så var det mange nisser som danset rundt den. Lukene var ganske godt skjult.

Åja! Jeg tror sannelig vi hadde den samme - den varianten hadde jeg helt glemt! Greia var å finne den rette luka! :mimre:

Det verste er at jeg er sikker på at mange småbarn ville vært strålende fornøyde med en slik variant den dag i dag. Hadde det ikke vært for rotteracet vi digger å være en del av.

Akk ja...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:17   #43
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pakkekalender var et ukjent fenomen i min omgangskrets da jeg var liten.

Før jeg startet skolen, fikk jeg kalender med små plastfigurer inni. Da jeg begynte på skolen, ble det vanlig med sjokoladekalender, så da gikk jeg over til det. Jeg hadde også en kalender fra søndagsskolen. Der la jeg på penger hver dag til en veldedig sak, et barnehjem et eller annet sted. Pengene havnet i en slags konvolutt nederst som vi klippet av og leverte til søndagsskolen etter jul.

I voksen alder har jeg bare hatt Flax-kalender.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:22   #44
Elis
*Happy*

Elis sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg erindrer Donald-kalender, sjokoladekalender (billigvarianten ja) og sånn plastdingskalender. :mimre:

Samme her.

To av venninnene mine hadde pakkekalender og jeg var så misunnelig, men det fikk aldri jeg.

Gammel 21-11-08, 11:25   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med en enkel sjokoladekalender hvert år fra jeg var 3-4 år gammel. Ett år stod jeg opp midt på natten og spiste opp hele kalenderen. Jeg regnet selvsagt med å få en ny. Vel, det gjorde jeg ikke, jeg måtte pent vente til neste år. Jeg gjorde aldri en sånn tabbe igjen.

Gammel 21-11-08, 12:40   #46
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde litt forskjellige kalendere. Noen år sjokoladekalender, og andre år kalender med sånne plastgreier til å lage smykke av. Husker det veldig godt og kunne tenkt meg å finne en sånn igjen. Et år hadde jeg en julenisse med tråd, som sprellet med bena.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:47   #47
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Itt'no. Det gikk bra med meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:54   #48
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sjokoladekalender og Donaldkalender hvert år.
Jeg husker også nisse som sprellet, venninna mi hadde sånn. Jeg ønsket meg sånn kalender med små ting inni som man kunne tre på en snor, men sånn fikk jeg aldri.
I sjokoladekalenderen var det alltid nissefjes eller bjelle på julaften.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:05   #49
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Mamma broderte advenskalender til meg og min søster (vi hadde hver vår).

Det var pakket inn forskjellige ting, noen dager godteri andre dager noe annet spennende.

Hadde sjokoladekalender i tilleg, i allefall når vi var hjemme i Norge. Bodde i utlandet mange av mine barndomsår og husker et år vi kom hjem for å feire jul. Tante og onkel hadde kjøpt en sjokoladekalender til oss (meg og søster'n) og siden det var langt uti desember allerede når vi kom hjem ble det mye sjokolade første dagen.

Nå har eldstemann arvet min kalender og jeg broderer til minsten. Har holdt på i 6 år og det ser ikke ut til at den blir ferdig i år heller, så inntil videre deler de den gamle min.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:33   #50
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde flere, deriblandt en blå pakkekalender. Den var ikke brodert men trykket. Alle søsken har hatt denne. Tror min søsters sønn arvet den.

Hadde dessuten tingkalender (plastikk figurer) og fikk vel også sjokoladekalender når det kom. :bortskjemt attpåklatt:

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:37   #51
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er oppvokst med en enkel sjokoladekalender hvert år fra jeg var 3-4 år gammel. Ett år stod jeg opp midt på natten og spiste opp hele kalenderen. Jeg regnet selvsagt med å få en ny. Vel, det gjorde jeg ikke, jeg måtte pent vente til neste år. Jeg gjorde aldri en sånn tabbe igjen.

hehehe... Det minnet meg om da valpen vår spiste sjokoladekalenderen til broren min en av de første dagene i desember. Noen hadde glemt å lukke døra til stua da vi gikk på skole/jobb, og det var ikke noen tvil om at det var hunden, og ikke broren min

Han fikk ny kalender da gitt....

Gammel 21-11-08, 14:41   #52
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan neimen ikke huske at jeg hadde noen spes kalender.
Jeg husker at jeg av og til hadde kalender med luker og bittesmå ting inni lukene. Hadde sikkert sjokoladekalender også.
Av og til fikk vi gavekalender fra farmor og farfar med gave omtrent hver 3. dag.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:42   #53
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Jeg hadde litt forskjellige kalendere. Noen år sjokoladekalender, og andre år kalender med sånne plastgreier til å lage smykke av. Husker det veldig godt og kunne tenkt meg å finne en sånn igjen. Et år hadde jeg en julenisse med tråd, som sprellet med bena.

De samme variantene hadde vi også.

Pakkekalender var det ingen som hadde hørt om på den lille bortgjemte plassen, så vi led ingen nød.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:44   #54
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg hadde også en kalender fra søndagsskolen. Der la jeg på penger hver dag til en veldedig sak, et barnehjem et eller annet sted. Pengene havnet i en slags konvolutt nederst som vi klippet av og leverte til søndagsskolen etter jul.

Sånn hadde vi også. :veldig PK: Da jeg begynte i skolekorps hadde vi sånn kalender med loddnummer bak hver luke, hvor vi kunne vinne "morsomme" ting. Jeg vant 12 heklede hvite serviettringer med gullkant på et år.

Gammel 21-11-08, 14:47   #55
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Jeg hadde en pakkekalender som mamma hadde brodert. Alle søsknene delte den, så det var gave hver 3. (og etterhvert hver 4.) dag. Da søsken nr 5 kom, fikk vi istedet en sjokoladekalender hver.

Gammel 21-11-08, 14:59   #56
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Sjokoladekalender, gjerne innkjøpt på en bensinstasjon 2. desember.

Ikke langt unna for meg - mine foreldre hadde dagligvarebutikk og kalenderne kom hjem dagen før den 1. desember.

Jeg er ganske sikker på at vi fikk hvert eneste år - så de tok vel av tre stk før det ble utsolgt. Tror jeg. Eller så bare sjangset de på at det gikk bra...

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 18:23   #57
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan faktisk ikkje huske at eg hadde adventskalender eg. Vi hadde vel kanskje sånn speiderkalender forresten.

Gammel 21-11-08, 20:51   #58
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde pakkekalender. Jeg kan huske mange av gavene den dag i dag!

Mine barn har aldri fått pakkekalender, men de skal få det i år. Så her går utviklingen motsatt vei... Jeg hadde stor glede av pakkekalenderen min, så det er ikke derfor jeg har holdt igjen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 21:11   #59
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker både sjokoladekalender, en med slike bittesmå plastdingser i, og de som hørte til barne-TV. Som regel fikk vi sjokoladekaldendere.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 21:20   #60
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde litt forskjellige ferdigkjøpte kalendere, aldri pakkekalender. Jeg husker jeg ble veldig glad for plastdingsene. En av tingene var en mandolin i gullplast. Og så hadde jeg en med julekrybbefigurer i elfenbensfarget plast. Og en jeg syntes var vanvittig fin, som var en slags popup-pappstall. Den tror jeg det bare var bilder i, eller så er det mulig at jeg blander og at julekrybbefigurene var i den. Det er over 30 år siden jeg hadde julekalender, så..

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:12.