Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?
Mine barn er ikke spesielt følsomme i mat veien, men det fins ting de ikke liker og det respekterer jeg.
Det er skille mellom å ikke ville spise oliven fordi det smaker død gnu og å nekte å spise potetmos fordi det er hvitt.
Når det gjelder tøys er det ingen bønn og smak før du ikke liker. Ute er det knallhardt, får vi servert noe skal det smakes på og veit man at man virkelig ikke liker det fra før, er det greit å legge det til side, men negative komentarer ikke godtatt.
Jeg vet stortsett hva som går ned og hva som ikke gjør det så når det kommer tøys om at jeg liker ikke fordi noen er trøtte sure eller himmelen er blå, koster det meg ikke mange kalorier å si "så la vær å spise det er ditt problem og det smaker nok ikke bedre kaldt".
Er det veeeldig sulten og sliten unge som ikke har fått hjelp til å finne roen i barnehagen og vegrer fordi hun er kjemmpe sulten stiller det seg andeledes, de blir ikke borskjemte og ufordragelige "curling barn" av å bli tatt hennsyn til når det er ting som er uten for deres kontroll, men å lage en ny middag eller tilby mere attraktive matvarer om ungen bare er sitt sedvanlige sjarmerende trassige selv kommer ikke til å skje...Det hadde egentlig vært morsomt å prøve for jeg tror de hadde spist hva som helst i rent sjokk.
Jeg har vært ganske bevist på å stappe i dem ganske mye undelige smaker da de var for små til å ha kommet på konseptet "Liker ikke" vet ikke om det har hatt noe å si, tror egentlig vi har hatt det ganske enkelt for jeg hadde nok gjort hva som helst om jeg hadde en treåring som ikke hadde fått i seg næring etpar døgn eller begynnte å gå ned i vekt, trukke jeg hadde vært særlig tøff i trynet da.
|