Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den perfekte ribbe

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 09:45   #21
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den perfekte ribbe

Jeg kan forresten anbefale at man lager en frisk salat ved siden av. det er veldig godt med noe friskt og syrlig sammen med alt det tunge.

Kålsalat med appelsin

(til 6-8 pers)

1 kålhode i tynne tynne strimler
1 neve hakkede hasselnøtter
2-3 skrelte appelsiner i biter
2-3 skrelte epler i små biter
1 neve hakkede aprikoser eller rosiner

som dressing brukes bare saften av en appelsin.

Gammel 21-12-07, 11:34   #22
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Tuuusen tak Mim

Gammel 21-12-07, 11:35   #23
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Skulle jeg laget saus, så hadde jeg brukt sjyen som jeg siler, fløte og maizennajevning. Krydret den til med salt og pepper. Farget den med sukkerkulør.

Tusen takk

Gammel 21-12-07, 12:25   #24
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Takk for oppskrift på kålsalat Mim. Selv lager jeg kun hjemmelaget surkål. Vurderte å lage rødkål også, men det ble ferdig rødkål siden det kun er jeg som spiser det.

Vi steker ribbe på samme måte, men har jo fått meg ribberist istedenfor de hersen tallerkene som alt setter seg fast i. Det jeg sliter med er sprø svor. Jeg må alltid ha på grillen på slutten.

Gammel 21-12-07, 13:33   #25
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar opp ribba fra fryseren idag tenker jeg, lar den tine. Og så gnir jeg inn den med salt og pepper og lar den ligge noen dager, etter å ha kuttet opp svoren.
Så bruker jeg den oppskriften Madam Mim skisserer.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 13:42   #26
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg kan forresten anbefale at man lager en frisk salat ved siden av. det er veldig godt med noe friskt og syrlig sammen med alt det tunge.

Kålsalat med appelsin

(til 6-8 pers)

Hm, den så litt spennende ut!
:noterer:

Gammel 21-12-07, 14:04   #27
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Den perfekte ribba kjøpes helst fersk 2-3 dager før julaften. Av praktiske årsaker lar det seg ikke alltid gjøre, da kjøper jeg frossen og tar den opp 3 dager før jul.

Dvs at jeg skal ta opp ribba i kveld og legge til tining i kjøleskapet. Når utsiden er tint (om et døgn eller to) så er det å gni inn med salt og pepper. Samtidig tas ribba ut av emballasjen og får ligge åpent eller bare med bakepapir over og rundt. (Slik at kjøttet ikke surner slik det kan gjøre i tett plastpose).

Ribba må selvsagt ha en god kotelettkam, og ha minst mulig fett.

Dersom ribba mot all formodning ikke er helt tint ennå på julaften, tas den ut av kjøleskapet og får ligge på benken noen timer og tine helt ferdig. Men normalt sett er ikke det nødvendig.

Så steikes ribba enkelt og greit - først opp ned (med svoren ned) og med vann i langpanna og folie over i 30 minutter, deretter snus den og etterstekes uten folie i 2 - 2 1/2 time. Jeg har til dags dato aldri opplevd at resultatet har blitt mindre enn perfekt. Svoren blåser seg opp ved dampingen, og blir sprø uten anstrengelse.

Det verste jeg vet er svor som er forsøkt svidd sprø. (Som hos svigermor). Jeg spiser ikke noen store mengder med svor, men en liten bit eller to kan være godt. Men da må den være luftig og sprø, sånn at den nesten smelter på tunga. Svor som er steinhard og kompakt er ekkelt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 18:43   #28
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

I dag hentet jeg min ferske ribbe. Den er saltet og pepret, og ligger nå og godgjør seg.

Gammel 21-12-07, 18:47   #29
Hunter
Matentusiast

Hunter sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kålsalat med appelsin

(til 6-8 pers)

Kan jo la kålen ligge noen timer i litt salt før man lager salaten. Da blir salaten mere smooth. Må selvfølgelig skylle saltet av før du mixer resten av ingred.

Gammel 15-11-08, 21:41   #30
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg dytter litt på denne jeg, selv om det er lenge til jul.
I morgen skal vi har ribbe til middag. Det er alltid et must med minst ett skikkelig ribbemåltid i løpet av høsten. Det er alt for god mat til at man bare skal unne seg det en eneste dag i året, synes jeg.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 21:48   #31
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Ja tenk at det har gått nesten et år siden denne tråden startet.

I år slipper jeg å lage ribbe, skal bare kle på meg pentøy selv og rusle ned bakken til mamma og pappa. Første jul uten barn, blir kjemperart. Ting forandrer seg på et år gitt.

Gammel 15-11-08, 21:51   #32
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Gubben har nå kjøpt sånn ribberist greie på Europris.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.