Sv: Stemmer du FrP?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Du blander ikke sammen med det innlegget jeg hadde her? I den tråden mente jeg å uttalte jeg meg om hvordan samme handlingen kan oppfattes forskjellig i forhold til tid og kultur.
I denne tråden uttaler jeg meg om hvorvidt det mer akseptabelt å trakkasere de som trakkaserer enn å trakkasere uskyldige. Altså er det mer akseptabelt å skjelle ut og fornærme en rasist, enn det er for en rasist å skjelle ut og fornærme en farget person?
Jeg mener nei. Det er feil uansett. Jeg for min del er imot dødstraff - helt uavhengig av hva folk har gjort. Man kan ikke straffe et drap med et drap. Det betyr (for meg selvfølgelig!) ikke at man ikke kan straffe et drap. Jeg er også veldig imot Guantanamo Bay, hvor amerikanerene tydeligvis mener at det er OK å torturere folk hvis de er torturister selv. Jeg mener at ved å handle på samme måte som dem man skal straffe så er man like god selv.
Oppførselen til "offeret" har for meg ingen sammenheng med den moralske vurderingen av handlingen. Handlingen er feil uansett.
Det er ikke OK å mobbe folk - selv ikke mobbere.
Det er ikke OK å drepe folk - selv ikke drapsmenn.
Det er ikke OK å trakkasere folk - selv om de trakkaserer andre.
Slik jeg har skjønt deg i denne diskusjonen har du vært uenig når noen har kalt FrP velgere for noe, f.eks uansvarlige, kyniske, eller mindre smarte. Det blir uansett feil for deg. Du stiller også spørsmålet med om virkelig 1/3 av befolkningen kan være idioter. Hvorfor skulle ikke store deler av en befolkning kunne oppføre seg idiotisk eller ta idiotiske valg? Når noen kaller FrP-velgere idioter så er, slik jeg ser det, nettopp velgeren, ikke personen som blir kalt en idiot.
Hvis jeg mener FrP står for horrible meninger og verdier og jeg ser det som et umoralsk parti så mener jeg at de som stemmer partiet enten er kyniske eller uansvarlige i den forstand at de tar et aktivt valg, men ikke setter seg inn i konvekvensene av valget. Selvsagt ser jeg mange gode grunner til at folk stemmer som de gjør. Det er fullt forståelig på mange måter. Jeg sier heller ikke at disse menneskene er gjennomsyret hverken kyniske eller uansvarlige. Enkelte sider av dem eller valg de gjør er det. Så hvis FrP kommer til makten og tar beslutninger som forårsaker masse elendighet så er det velgerne som har ansvaret. De har gjort et aktivt valg som jeg fordømmer. Om jeg velger å karakterisere deler av denne gruppen som f.eks kyniske eller dumme så mener du det er å trakassere. Jeg mener det er å stille folk til ansvar for sine moralske handlinger. Det skal mer til før en kan snakke om trakassering.
Sist redigert av AprilRyan : 30-11-06 kl 12:57.
|