Sv: Etter din mening: Er helsepersonell forpliktet til å være interessert i kroppen?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg synes fagfolk bør ha en viss interesse for fagfeltet sitt, ja. At lærere bør være interessert i pedagogikk og i sitt eget fag, at psykologer bør være interessert i psykologi og at leger og sykepleiere bør være interessert i helse og fysiologi. Det er klart, jeg mener ikke at man ikke bør "få lov til" å ha en jobb dersom man ikke er spesielt engasjert i den, men i prinsippet synes jeg man bør ha et visst minimum av engasjement - både for å kunne gjøre jobben sin bra, for å greie å holde seg oppdatert, og for å kunne trives i den.
Men jeg synes jo ikke, som Esme er inne på, at en spesialist på ett helsefaglig område er forpliktet til å være interessert i, skal vi si, kroppsdeler eller kroppsfunksjoner som ikke er viktig for det de jobber med. Og jeg synes naturligvis ikke man skal være forpliktet til å være interessert i å delta i alle mulige samtaler og diskusjoner som dreier seg om kroppen på fritiden.
Skilpadda og Esme sier det så godt at jeg like gjerne siterer den ene av dem og bare signerer.
|