Sv: Den store reisen på NRK
Er ikke så veldig lenge siden mye av slaktingen til jul foregikk hjemme rundt omkring på norske småbruk heller da. Og det var ikke snakk om at jeg skulle slippe å være med hverken når min kompis gris ble slaktet eller hr sau skulle bli til fårikål middag. Kan ikke si jeg tok noen skade. Men var nok noe skeptisk til å spise kjøtt en lang stund etterpå. Ville ikke spise mine venner.
Familien fra Stjørdal er en smule annerledes enn hva man kanskje kunne forvente. Jeg tenkte at hvorfor ikke prøve, det er jo bare for en kort tid de skal være der. De sitter på sidelinjen og lengter hjem. Ikke noe godt utgangspunkt for en slik tv-serie. Kanskje burde NRK ha sjekket ut litt mer om hvor langt familiene ville gå før de tok dem med ut på en slik "reise". Jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle være hemmelig. Overgangen fra den norske kulturen er så stor at det hadde ikke skadet om motivasjonen hadde vært litt større.
Syns synd på Karin jeg. Hun er så ubekvem, og ville måtte være så sterk hjemme nå for å forsvare sin egen oppførsel. Virker jo som om dama er vettskremt og nærmest i sjokk. Hun avviser alt og alle og er det normalt da?
|