Sv: Stemmer du FrP?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Helt feil! Å ha fordommer basert på rase, er noe helt annet enn å ha fordommer basert på en persons overbevisning.
Nei, hvis du hadde holdt deg til å si at du hadde fordommer mot denne personens spesifikke overbevisninger så hadde det du har skrevet vært riktig. Det å tillegge de andre egenskaper som dumhet, ondskap osv er akkurat det samme som en rasist gjør. Rasisten riktignok basert på hudfarge.
Opprinnelig lagt inn av Skremmern
For å sette det på spissen, jeg er helt imot Vigrid og deres arbeid. Det er snakk om en gruppe mennesker jeg personlig ikke kjenner, men som i mine øyne har en helt hårreisende overbevisning.
Jeg er helt imot Vigrid jeg også, men jeg tror ikke alle som er medlemmer der er dumme, onde eller ensartet på spesielle måter for det.
Det å ha slike holdninger: At man kan utlede spesielle ting om andre mennesker ved hjelp av feks kjønn, utseende, partitilhørighet det er det som er grunnlaget for rasisme. Til en viss grad gjør vi dette alle sammen - det er ingen mennesker som fordomsfrie. Jeg gjør det jeg også - det hender jeg tenker at alle som medlemmer Vigrid rett og slett er mindre inteligente, men jeg vet samtidig at jeg tar feil. Jeg kan ikke predikere inteligensen til medlemme i Vigrid, det er umulig.
Og jeg vet også at hvis jeg gjør det samme med Vigrid som de gjør med fargete - ja da er den eneste forskjellen mellom meg og dem at de er i mindretall ...