Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor stemmer du som du gjør?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-06, 09:06   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Jeg stemmer SV fordi:

Jeg ønsker at godene skal fordeles, alle skal gi etter evne og få etter behov, jeg ønsker et samfunn som sikrer like muligheter og velferd til alle, uansett klasse, kjønn eller etnisk opprinnelse.

Jeg ønsker et samfunn der miljøengasjement og økologi ikke bare blir fine ord, men hvor man faktisk gjør noe aktivt for å forbedre verdens tilstand, ikke bare rent miljømessig, men også gjennom en bedre fordeling.

Jeg ønsker et samfunn der man tar aktivt vare på hverandre, der man bryr seg, der man har sikkerhetsnett dersom noe går galt eller man får en skjev start.

Og ja, det er de lange linjene og helhetssyn som gjør at jeg stemmer som jeg gjør. Ikke hva som er best for meg og meg alene. Etter å ha jobbet på barnevernfeltet og med svært sårbare voksne med en dårlig start på livet, ser jeg at det er utrolig viktig med god offentlig velferd. Det finnes mange eksempler på at velferdssamfunnet er svært viktig for dem som ikke er like heldige som oss. Før velferdssamfunnet, hva skjedde da om far ble arbeidsufør og mor døde? Barna kom på barnehjem. Gjerne et veldedighetsbasert barnehjem, drevet med inntekter fra tombola og kollekt.

Hva skjedde med gamle som ikke hadde noen til å ta vare på seg? Jo, de ble stuet sammen på et loft på en gård, og den som tok minst penger for å ta dem, fikk dem. Dette er ikke lenge siden, altså. Dette skjedde til midten av femtitallet. Minst. Slik vil jeg IKKE ha det igjen. Det skal IKKE være opp til hver enkelt familie å klare seg selv, dersom noe går galt. Man skal IKKE være overlatt til sin egen skjebne. Det er IKKE god samfunnsøkonomi å ikke ta vare på de sårbare i samfunnet, for de blir nemlig svært skadet og gjerne ute av stand til å arbeide, dersom de ikke blir ivaretatt.

Aktiv offentlig omsorg er en forutsetning for et sunt samfunn med menensker som har det bra. Uførestatistikken er full av unge uføre som hadde kunnet jobbe, om barnevernet hadde grepet inn på et tidligere tidspunkt og fjernet dem fra vold, incest og omsorgssvikt. Nå er de svært syke unge voksne med posttraumatisk stressyndrom, som ser friske ut på utsiden.

Sist redigert av Harriet Vane : 29-11-06 kl 09:18.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.