Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge er det greit for en 13-åring å være ute?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 11:11   #21
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor lenge er det greit for en 13 åring å være ute?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Så lenge dette ikke er en vane, synes jeg ikke det er sent. Noen ganger gjør det vel ikke noe å være litt trøtt?
Jeg tror foreldre synes dette er mer pes enn det ikke er bra for ungen, liksom.

Noe mer pes er det jo ikke. For oss er det jo ikek annerledes å hente henne 22 i forhold til 21.
Det som er pes er den trøtte jenta vi får fredag morgen. Trøtt jente = sur jente.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 11:14   #22
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har ingen trettenåring, men bursdag til kl 22 på en torsdag skjer vel ikke hver uke, og foreldrene til den andre kan jo ikke vite at du sender din unge på helgetur så det blir mye sent på rad. De har vel tenkt at for en gang skyld så er det ok, siden det er bursdag og dagen før helg.

De vet veldig godt om turen i helga, siden deres datter går på samme håndball lag og skal på samme tur.
Men det var ikke det som var poenget med spørsmålet.
Jeg lurte bare på om det var kun meg som syns det var unødvedig sent å ha en bursdag på en torsdag.
Hvorfor begynne klokken 19, når man kan begynne 17 eller 18?
Hvorfor ikke slutte klokken 21, hvorfor drøye det til 22?

Jeg ser jo at det er delte meninger her, og det er jeg glad for. Da er det ikke bare meg som hadde reagert.

Gammel 30-10-08, 11:17   #23
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes godt det kunne vært fra kl 18-21. Jeg er streng på leggetider og synes mange barn og ungdommer legger seg for sent. :lærer:

6-åringen min må gå på badet 19.15.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 11:24   #24
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Hun rekker på ingen måte å være i seng til halv elleve..

You don't know my girl...

Nei, jeg sammenlignet henne vel med mine barn. Mellombror er ofte våken til 22, i senga vel og merke, og det er ingen problemer å få han opp 07.30. Jeg har unger som trenger lite søvn.

Nå er ikke mine 13 år, men hvis vi har vært på besøk på kvelden, og kommer hjem rundt 20, så får de ikke mat. De har spist kveldsmat til de vi har vært hos, og å prøve seg med at de er sultne når de kommer hjem er ingen vits. Jeg sier de får mat i morra.

Men, jeg har ingen 13-åring, så jeg har vel lite jeg skulle sagt.

Gammel 30-10-08, 11:27   #25
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Her står hun opp halv syv når hun skal på skolen.
For å si det sånn, jeg merker hvis hun har smuglest om kvelden... en gretten datter om morgenen da ja.. hehe.. så hun trenger en del søvn selv om hun ikke vil innrømme det.

Gammel 30-10-08, 11:27   #26
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor begynne klokken 19, når man kan begynne 17 eller 18?

Jeg er hjemme fra jobb i 17-tiden. To timer til å gjøre klart trenger man kanskje? Dermed legger jeg sånt til helgene, men jeg forstår det som at her skal man reise bort i helgen?

Generelt er jeg enig, 22 er for sent på en hverdag.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 12:54   #27
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Nå har ikke jeg noen 13-åring, men jeg synes det høres sent ut.

Gammel 30-10-08, 13:19   #28
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Greit for en gang men.

Min 13-åring må inn 21:30 i ukedagene. Noe han endelig har skjønt at mange av venene hans faktisk også må.

Noen får "fly" gatelangs til seint, men det får ikke han. Og han syns det er greit å ha litt grenser.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:19   #29
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns ikke det var horribelt. Litt sent kanskje, det hadde vært greiere med 21, men jeg hadde ikke reagert spesielt på det.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 11:17   #30
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Noe mer pes er det jo ikke. For oss er det jo ikek annerledes å hente henne 22 i forhold til 21.
Det som er pes er den trøtte jenta vi får fredag morgen. Trøtt jente = sur jente.

Ja? Det er jo akkurat det jeg sier. At det er pes for foreldrene med sure barn.
Men hun tar ikke skade av å være litt trøtt og sur en morgen. Det er muligens lite hyggelig, men altså helt normalt. En gang i blant.
Hun blir 14, 15 og 16 også. Da er det fryktelig festlig hver eneste morgen, ofte. Erfart det jeg, med to tenåringsjenter i hus. Det er nå en gang sånn da, at tenåringer ofte vil være sent oppe, og helst ikke stå opp før på ettermiddagen. Veldig, veldig normalt, og en del av "peset" ved å ha tenåringer.

Gammel 01-11-08, 12:28   #31
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så to unger ute kl 23.30 i går. De så ikke 13 år gamle ut, mer 1o-11. Jeg blir av sånt selv om det er fredag og halloween.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 12:38   #32
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi er strenge på leggetid og innetid. 13-åringen vår må være inne senest 21.15 på hverdager. Da rekker hun kveldsmat før hun må legge seg. Hun skal være i seng kl. 22, og kan sove til 7.15 morgenen etter.

En bursdag som varer til kl. 22 syns jeg er sen, men jeg ville nok ikke reagert på det for unntakets skyld. Men i trådlagers tilfelle, hvor hele helga etter kom til å bli dårlig med søvn ville jeg syntes det hadde vært dumt. MEN, jeg ville nok ikke sagt noe, hun hadde fått gå.

Gammel 01-11-08, 13:13   #33
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Standard

Det gikk greit. Hun kom hjem kvart over ti på kvlden, og var i seng før elleve.
DAgen etter var hun ikek sur, for hun gledet seg jo sånn til Håndball tur i helga.

Nå er hun i Kristiansand og storkoser seg... tror ikke jeg merker stort til effekten av disse dagene før på mandag...

Gammel 01-11-08, 13:25   #34
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns 2200 er sent, men for en gangs skyld ok. Som du selv også sier, det gikk bra. Har et verre problem her hjemme, med en på snart tretten som er på fotball trening et stykke unna til klokken 2130, fordi det passer trenerne best. Der vi bodde før drog de på kamp midt i uka, langt unna, og var ofte ikke hjemme igjen før i 12 tiden om kvelden. Med skoledag dagen etter. Fotball er jo veldig veldig viktig. Spesielt for de voksne har jeg inntrykk av.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 15:50   #35
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Det gikk greit. Hun kom hjem kvart over ti på kvlden, og var i seng før elleve.
DAgen etter var hun ikek sur, for hun gledet seg jo sånn til Håndball tur i helga.

Nå er hun i Kristiansand og storkoser seg... tror ikke jeg merker stort til effekten av disse dagene før på mandag...

Hehe, de er så trøtte de gidder, eller ikke, i den alderen. Kommer an på gulroten, det.
Flott at det gikk så fint.

Gammel 01-11-08, 20:30   #36
Potnia
Stoiker

Potnia sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Potnia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor lenge er det greit for en 13-åring å være ute?

Jeg har ikke 13 åring, men selv måtte jeg være inne til ni og i seng til ti i den alderen. Synes det virker som et ok tidspunkt for 13 åringer.

Potnia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 20:41   #37
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har 12-åring, og syns kl 22 var veldig seint. Etter min plan er det leggings seinest kl 2130 når hun er 13. :grise-streng:

Hadde det vært en fredag eller lørdag hadde det vært helt greit.

Gammel 01-11-08, 20:45   #38
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke det var så sent jeg. :b-menneske:

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 22:31   #39
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Deilig å lese at 13-åringer faktisk har leggetid.
Da er jeg ikke bare kjip stemor liksom.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 22:39   #40
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det er krise om ungene må legge seg litt sent en dag i løpet av uka. MEN, jeg synes det er HELT unødvendig å ha bursdag til så seint på kvelden når det er skolekveld. Det er da ingenting i veien for å ha det tidligere?
(min eldste er 12).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.