|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Liste til enern! Liste til enern!!
|
|
|
#23 |
|
En Som Trener
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Jeg mener også at jeg lærte en slags regel om dette på barneskolen og det var noe med ord som vanligvis har dobbel konsonant, men ved bøying så mister de den ene for det skulle ikke være tre konsonanter etter hverandre. Men ikke søren om jeg husker hva regelen gikk ut på og det Tinetoff snakket om over her var helt gresk for meg.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Mange ord med mange konsonanter. Et som er morsomt å si høyt er jaktkniv. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Tenk på dei som bur i Hafrsfjord....
|
|
|
#26 |
|
saftig
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?
Ja, forenkling av dobbel konsonant. Men det er noe annet.
|
|
|
#27 |
|
flisespikker
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Vent i det minste til tirsdag med å ta det opp.
|
|
|
#29 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Det finnes så mange sånne obskure regler. Som f eks "I'en og Y'en gikk til byen, der møtte de J'en, men ville ikke se'n". Sjy da? Kjipt? Finnes sikkert flere også, men jeg kommer ikke på flere i farten..
|
|
|
#30 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?
Nei, guri, hun har da rett! Ta med liste!
|
|
|
#31 |
|
Live and let live
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Vi lærte også på barneskolen at hovedregelen var at man ikke skulle ha tre konsonanter etter hverandre. Men det er jo hundre år siden da, om det har noe å si. (Men jeg må si jeg stadig stusser, og ender opp med tre lell. )
|
|
|
#32 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Jeg mener også å huske en eller annen regel når det gjelder bruken av tre konsonanter, men husker ikke hvordan den var. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
saftig
|
Unnskyld, men denne ble litt komisk akkurat her.
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Jeg ville nok spurt henne hvordan hun kunne skrevet den regelen på tavla si jeg :-) |
|
|
|
#37 |
|
flisespikker
|
Tre like konsonanter etter hverandre er ikke bare uvanlig, men feil.
|
|
|
#38 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Skriv ut, ta med og lever til lærer. Med en antydning til anklage for vranglære.
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Er ikke alltid det er feil med tre konsonanter etter hverandre i min verden - feks ved barnekrangel: Slutttt! Men det er ikke sikkert den holder i norskstil, så da må jeg vel innrømme at det er feil med tre like.... *bøyer nakken* |
|
|
|
#40 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2010
![]() |
Sv: Aldri tre konsonanter etter hverandre?Dum regel man lærer bort på skolen. |
|
|
|