Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 20:11   #101
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?

Opprinnelig lagt inn av Cazandra, her.

Min svigerfar pirker ut ting han ikke liker forran ungene. Han liker ikke kålrot f.eks og sier dette klart og tydelig.
Jippi, liksom!

Min svigerfar også. Flaut og teit. Krever brus til maten og må kommentere høylytt det han ikke vil ha.

Gammel 30-10-08, 20:33   #102
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Min svigerfar også. Flaut og teit. Krever brus til maten og må kommentere høylytt det han ikke vil ha.

- Tenk, du som er eit barn er flinkare å smake på nye ting enn voksne bestefar, er vel ein ok kommentar i sånne situasjonar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 20:42   #103
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

- Tenk, du som er eit barn er flinkare å smake på nye ting enn voksne bestefar, er vel ein ok kommentar i sånne situasjonar.

Rai, rai, da blir'e liv!

Gammel 30-10-08, 21:42   #104
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørnen, her.

Synes det er tull og tøys å lage flere retter, og man skjemmer jo bort barna med det.

...

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Største kampen me har er igrunn situasjoner som dette.

Nei, Trollet, du får ikkje meir gulerot no. Et heller meir av middagen din. ( kan byttast ut med broccoli og blomkål )

Når me andre er mett spør han alltid om å få eta opp resten av grønnsakene, maisen eller agurken. Han storkoser seg.

Min hadde definitivt "fått lov" til å spise bare grønnsaker. Jeg hører foreldrene rundt bordet si til ungene sine at de får ikke frukt før de har spist opp brødskiva si. Jeg gir det samtidig med brødmaten.

Sist redigert av Skremmern : 11-11-08 kl 01:32.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 22:00   #105
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så bra at du er ekspert på området da. :himler: Noen velger å få i barna sine mat, så får du heller fortsette å tro at man skjemmer bort barna.

Min hadde definitivt "fått lov" til å spise bare grønnsaker. Jeg hører foreldrene rundt bordet si til ungene sine at de får ikke frukt før de har spist opp brødskiva si. Jeg gir det samtidig med brødmaten.

Jeg har også hørt setningen "ikke bare grønnsaker nå! Spis litt av kjøttet/fisken også!" komme ut av munnen min, og det høres VELDIG rart ut. Men grunnen er at jeg helst ser at de har litt mat som holder dem mette og gir litt kalorier, i magen. Ellers blir det ikke noe gøy i huset 1-2 timer etter måltidet er over...

Ellers lager jeg av og til mat jeg vet at ikke alle liker, men det er alltid NOE til alle, om det så bare er ris, agurk og mais til mellomsøster. ( )

Vi har for øvrig entret en ny og spennende fase, nemlig "venner forteller barna hvilken mat de skal like". "Jeg liker ikke fisk lenger! Emilie har sagt det, at jeg ikke liker fisk. Så nå liker jeg ikke det mer!"

Gammel 30-10-08, 22:01   #106
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det som skjer når me ber han ete opp resten av middagen eller ete litt meir av noko anna, er at han gjer det og får så forsyne seg med meir grønnsaker.

Men såklart, dersom me hadde hatt unger som var "kresne" så hadde me nok lagt på ei litt anna linje. Mine unger er stort sett nysgjerrige og vil smake på alt mulig. Og dei liker det meste.

Gammel 30-10-08, 22:03   #107
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss set vi fram rå grønnsaker før middagen er ferdig for at dei skal ete så mykje som mogleg.
:kjenner meg temmeleg trygg på at eg kunne ha oppdratt ungar saman med skremmern:

Gammel 30-10-08, 22:04   #108
vimsemamma
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: fra østlandet
vimsemamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly, her.

Jeg var på et kurs "sunn mat på små fat" der var det noen gode råd synes jeg. Jeg tar meg friheten til å vise dere noe av dette. Dette er mitt referat fra en av foredragsholderen og det kan være at jeg har misforstått eller sitert henne feil.

UTFORDRINGER RUNDT BARN OG MATVANER Rut Anne Thomassen, klinisk ernæringsfysiolog ved Barnesenteret, Ullevål Universitetssykehus
Barn arver sin matfrykt.
- Grunnlaget for kostvaner dannes tidlig. Man kan ikke starte for tidlig
- 15 uker gamle foster smaker og lukter det mor spiser.
- Smak overføres via morsmelken
- Morsmelkerstatnings-barn har lettere for å bli kresene

Smak tilvenning
- Det er naturlig å like fet og søt mat
- Bitter mat – ”kan være giftig”- skal være skeptisk. Noen grønnsaker er bittre og må læres å likes.
- Ikke utelat mat selv om ansiktsuttrykket til barna viser at det er surt, sterkt eller bittert!

Neofobi
-Neofobi er frykt for ny mat
-Neofobi er naturlig. Barn spiser bare det som føles trygt.
- Starter ofte i 2 års alderen, avtar ved 8 års alderen
-Kresne barn har ikke fått hjelp til å overkomme sin Neofobi – de nekter å spise

Smake på krav!
- Det kan gå 10- 15 ganger før et barn aksepterer smak
- Ikke spise opp, men smake på!!
- Ros når man har smakt
- Lov å spytte ut.
- Smake- smake- smake J

Liiiiiker ikke!
- Lag ikke egen mat til barnet
- Alle må smake ”det er likt for alle”
- Alle i familien får sin favoritt 1 gang i uka-
- Ruller menyen det gir trygghet for skeptikerne
- Server alt som er til middag på tallerken ”smake på krav”- trenger ikke spise opp.
- Det skal ligge tallerken, ikke lov å legge det på bordet.
- Ingen barn dør av å ikke spise seg mette til hvert måltid – de tar gjerne igjen ved neste.
Ikke gjør!
- True med straff
- Lokke med belønning
- Tvinge
- Mase
- Gi barnet dårlig samvittighet
- Belønne

Råd!
- Ta mat og matvaner på alvor
- Vær en god veileder når neoforbien setter inn
- Sett ”smake på krav” ikke ”spise opp krav”
- La barna bli vant til nye retter – ruller om du har kresene barn
- Ikke egen mat
- Ta barna med på matlaggingen – da er man mer villig til å smake.
- Lysten og evnen til å sette sammen et sunt måltid skapes i barndommen
- Ikke overdriv fokuset på mat
- Ikke straff/belønning
- Det kan være lettere å få barn til å smake på mat i barnehagen, når de ser andre barn smaker eller liker matvaren
- Vi skal være gode forbilder.
- ET BARN ER IKKE KVALIFISERT TIL Å VELGE ERNÆRINGSMESSIG MAT – det er det de voksne som skal gjøre.

følte for å signere denne jeg
er dette prinsippet vi følger her i huset og ungene storkoser seg under måltidene

vimsemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 22:26   #109
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss set vi fram rå grønnsaker før middagen er ferdig for at dei skal ete så mykje som mogleg.
:kjenner meg temmeleg trygg på at eg kunne ha oppdratt ungar saman med skremmern:

Opprinnelig lagt inn av vimsemamma, her.

følte for å signere denne jeg

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 22:28   #110
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi begrenser faktisk også grønnsakene. Jeg har faktisk ikke tomater nok i hus til at han kan spise BARE det til middag. Han får smake på det andre også.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 22:32   #111
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det også lov å maule grønnsaker før middag. Ingen av dem liker kokte grønnsaker (bortsett fra brokkoli), og det de liker er trauste greier og skal IKKE blandes, så det blir mye av det samme.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg August%2008%20064.jpg (5,4 KB, 32 visninger)
Gammel 30-10-08, 22:34   #112
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser ingen problemer med at ungene spiser nesten bare grønnsaker til middag hvis det er det de vil ha. Så lenge vi har nok så legger vi ikke begrensninger på grønnsaker, ris og potet. Pølser derimot får de ikke spise ubegrenset av uten tilbehør.

Du har ikke blodsukkerjunkies i hus, har du? Eller kanskje du bare er mer stoisk...

Her i huset er det ikke noe hyggelig å være hvis ikke folk har fått nok bensin på tanken, for å si det sånn. Og selv om grønnsaker kan fylle magen, så er det ikke mye energi i det.

Gammel 30-10-08, 22:36   #113
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Så bra at du er ekspert på området da. :himler: Noen velger å få i barna sine mat, så får du heller fortsette å tro at man skjemmer bort barna.

Jeg sa ikke at jeg er noen ekspert, jeg sa hva jeg mener. Og jeg synes det er unødvendig å lage flere retter. Mine barn spiser jevnlig og det går aldri mer enn 4 timer mellom to måltid. Derfor har jeg ikke dårlig samvittighet om de ikke spiser alt av middagen. Vi sitter ved bordet og alle spiser det de har lyst på. Jeg har barn som er ganske altetende, og har sjelden problemer ang mat. Mulig vi hadde gjort det annerledes med kresne barn?

Gammel 30-10-08, 22:38   #114
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Da hadde du nok både gjort og tenkt annerledes. Og det er ikke hyggelig å bli anklaget for å skjemme bort ungene når det man prøver å gjøre er å tilrettelegge for at de skal få et positivt forhold til mat, og etter hvert spise mer variert.

Gammel 30-10-08, 22:38   #115
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du har ikke blodsukkerjunkies i hus, har du? Eller kanskje du bare er mer stoisk...

Her i huset er det ikke noe hyggelig å være hvis ikke folk har fått nok bensin på tanken, for å si det sånn. Og selv om grønnsaker kan fylle magen, så er det ikke mye energi i det.

Samme her. Ja, ikke at det ville være noen fare for at Poden bare skulle spise grønnsaker, altså. Men han er blodsukkerjunkie som sin mor, og i tillegg, som sagt, er middagen dagens siste måltid, og vi maser innimellom en god del for å få ham til å spise nok til at han holder hele natten. (Men da er det snakk om å mase for å få ham til å få opp farten, egentlig, og til å spise mer enn bare ris - ikke om å mase ham til å spise ting han ikke liker, så det blir litt på siden av denne diskusjonen.)

Gammel 30-10-08, 22:39   #116
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du har ikke blodsukkerjunkies i hus, har du?

Blodsukkerjunkie er vel ikkje ein medfødt tilstand? Det er jo ingen som i utgangspunktet har vondt av eit stabilt blodsukker vel?Sjølvsagt kan ein ikkje ha eit kosthold som består av berre grønnsaker, liksom, men er det verkeleg ei reell problemstilling? ppriktig nysgjerrig:

Gammel 30-10-08, 22:41   #117
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blodsukkerjunkie er vel ikkje ein medfødt tilstand? Det er jo ingen som i utgangspunktet har vondt av eit stabilt blodsukker vel?Sjølvsagt kan ein ikkje ha eit kosthold som består av berre grønnsaker, liksom, men er det verkeleg ei reell problemstilling? ppriktig nysgjerrig:

Ingen har vondt av et stabilt blodsukker, nei - og noen har (tilsynelatende) mer vondt av for lavt blodsukker enn andre. Og poden vår er av dem som kan bli rimelig vrang hvis han har spist for lite "ordentlig" mat til et måltid og det går noen timer til neste. Og grønnsaker er definitivt ikke nok til å holde blodsukkeret oppe (det vet jeg godt fra meg selv også). Det var det jeg oppfattet at Poly mente, og det er slik jeg er vant til å ha det.

Gammel 30-10-08, 22:42   #118
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Altså, min erfaring er at det varierer hvor godt folk (både små og store) takler det å gå tom for energi. Noen blir sultne og dett er dett. Noen blir rablende gale, rasende, umulige å ha med å gjøre-monstre.

Derfor prøver jeg å sørge for at måltider inneholde nok kalorier som man "har" en stund. Ikke bare raske karber - da er det bare rett opp og rett ned igjen. Ikke bare grønnsaker, for det er det ikke nok energi i. Ikke bare kjøtt, for det er det for lite vitaminer og sånt i.

Gammel 30-10-08, 22:44   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vi maser ikke, altså. Jeg har bare hørt setningen min fly ut av munnen en eller to ganger, og det ble litt komisk, men var altså ikke helt uten grunn. En påminnelse om at det er annen mat også på fatet ser jeg ikke på som mas.

Gammel 30-10-08, 22:45   #120
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er noe problem om S en dag spiser bare det ene eller andre, men noen ganger tar det helt av i 1 ingrediens. Og når det gjør det, samme om den ingrediensen er agurk, synes jeg det er ok å lære at man spiser faktisk ikke seg mett på bare agurk. Jeg er ikke interessert i at han skal tømme hele agurkskåla når vi er borte. Andre vil også ha.

Men vi sier også bare fra. Det er ikke noe pes rundt det som oftest.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.