Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bananer - myte eller fakta?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 12:15   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bananer - myte eller fakta?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja det er jeg enig i, men nå lurte hun jo på om det var sant eller ikke, og det er som regel derfor folk legger ut sånne tråder, virker det som.

Ja, jeg mente jo ikke at man ikke skulle svare på tråden. Jeg tenkte mer på det å viderefortelle denne typen vandrehistorier (jeg hørte den også for mange år siden) for å "gross out" vennene sine til å slutte å spise bananer.

Gammel 28-10-08, 12:17   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er jo bare fjernt. Mamma, derimot, var (og er) overbevist om at dette med flueegg i banan-endene var helt sant.

Gammel 28-10-08, 12:18   #43
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Vi spiser jo egg - fiskerogn / rekerogn. Så så ekkelt er det da ikke. Fantastisk diskusjon forresten.....

Gammel 28-10-08, 12:19   #44
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Mamma er også overbevist om at det er sant. Jeg trodde veldig lenge det også, faktisk helt til jeg traff mannen. Nå vet jeg ikke hva jeg tror men jeg klarer bare ikke å spise tuppen uansett.

Gammel 28-10-08, 12:20   #45
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Det har jeg aldri hørt! Må være fordi jeg er svensk. I bananene som importeres til Sverige, skjer ikke dette.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:22   #46
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kalufs, her.

Det har jeg aldri hørt! Må være fordi jeg er svensk. I bananene som importeres til Sverige, skjer ikke dette.

Min mor er svensk og jeg er vokst opp i Sverige. :argumentet holder ikke mål:

Gammel 28-10-08, 12:23   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Vi spiser jo egg - fiskerogn / rekerogn. Så så ekkelt er det da ikke. Fantastisk diskusjon forresten.....

Rogn takler jeg ikke, men jeg spiser hønseegg. Klarer liksom ikke helt å sammenligne hønseegg med insektegg.

Gammel 28-10-08, 12:24   #48
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Fiskerogn/rekerogn skal da i det minste bli noe vi spiser som fisk og reker. Jeg pleier ikke å spise fluer.

Gammel 28-10-08, 12:27   #49
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Har foreldrene våre bare lurt oss?!

Jeg spiser toppen, men ikke bunnen. Det er jo der bananen SER ekkel ut.
Anstrenger jeg meg så ser jeg eggene også.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:29   #50
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Fiskerogn/rekerogn skal da i det minste bli noe vi spiser som fisk og reker. Jeg pleier ikke å spise fluer.

Godt poeng!!

Gammel 28-10-08, 12:31   #51
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Derimot spiser jeg gjerne nøtter, men nøler mer med å sette tenna i et kastanjetre.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:31   #52
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg var en stund veldig obs på kveis i fisk og det ødela en del av gleden over å spise fisk. Synd i grunnen.

Kveis er aldeles motbydelig og jeg har helt sluttet å spise hvit fisk. Bananer derimot, har jeg aldri hørt at det lever skumle ting i, så de spiser jeg med liv og lyst.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:32   #53
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Derimot spiser jeg gjerne nøtter, men nøler mer med å sette tenna i et kastanjetre.

Det kan bli en smule hardt å tygge men ypperlig som tannpirker.

Gammel 28-10-08, 12:33   #54
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Ellers interessant å se hvor mange som fremdeles får frysninger fordi de ble fortalt at noe var ekkelt i barndommen. Ikke rart Kosher-lover, forbud mot svinespising etc lever i beste velgående gjennom tidene.

Gammel 28-10-08, 12:34   #55
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Det kan bli en smule hardt å tygge men ypperlig som tannpirker.

Perfekt for å få bort flueeggene.

Gammel 28-10-08, 12:36   #56
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Gammel 28-10-08, 12:36   #57
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Nesten rask nok!

Flink!

Bananer smaker py uansett. :urk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:46   #58
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Ti fakta om bananer

- Bananen er faktisk ingen frukt, men et bær
- Det tar akkurat ni måneder fra spiren settes i jorden til frukten er moden
- Hver plante bærer frukt bare én gang
- Bananen har vært kjent i Asia i godt over 2500 år
- En fullmoden banan inneholder mer vitaminer enn en umoden.
- Den inneholder både magnesium og kopper, som gir bedre søvn.
- Den inneholder også krom som hjelper mot sjokolade- og godtesjuke
- Bananskall fungerer glimrende som gjødningsmiddel for rosebusker
- Mange svensker går rundt og tror at banan heter "gulebøy" i Norge
- Lite modne bananer motvirker forstoppelse, mens modne søte bananer kan hjelpe mot diaré.

Hvert år spiser vi 361 millioner bananer her i landet. Det blir mellom 14 og 15 kilo per snute. Slik var det slett ikke i 1905, da Christian Marius Emil Matthiessen – bedre kjent som Banan-Matthiessen - introduserte den gule godsaken her til lands. I starten var selgerne til og med nødt til å forklare folk at bananen måtte skrelles før bruk!

Bananarbeidere drepes på plantasjene i Mellom-Amerika, fagforeningsfolk blir utsatt for grov trakassering, og titusenvis av arbeidere har mistet arbeidet de siste åra på grunn av krise i næringen. Hovedskylden hviler tungt på de store internasjonale konsernene som sitter som gribber og venter på konkurser slik at produksjonen kan overtas.

Det var noen klipp fra her og der

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.